Ogólnoświatowy kryzys gospodarczy ostatnich lat, kryzys w wymiarze europejskim i
poszczególnych krajów, wywołuje niekorzystne zjawiska w gospodarkach, a te generują
niekorzystne zmiany także w polskiej gospodarce, tworząc nowe uwarunkowania dla
funkcjonowania podmiotów rynkowych, w tym konsumentów. Zachowania podmiotów rynkowych
określa niepewność i ryzyko powodowane niepewną sytuacją gospodarczą, w tym
rynkową.
Praca ma na celu identyfikację powstających, przejawiających się w
konsumpcji i zachowaniach konsumentów, nowych procesów i zjawisk, a także działań
adaptacyjnych indywidualnych podmiotów konsumpcji w nowych, trudnych warunkach
gospodarczych.
Zachowania konsumentów w okresie zwiększającej się niepewności i ryzyka stanowią
interesujący poznawczo przedmiot badań. Podstawą pracy były bogate źródła danych i
informacji. Posłużono się rozległą literaturą przedmiotu, statystykami
wyczerpującymi i niewyczerpującymi oraz danymi z Internetu. Szczególnie istotnymi
źródłami danych są w tej pracy wyniki badań pierwotnych, które pozwoliły poznać
zachowania konsumentów w sytuacji kryzysowej i kierunki modyfikacji działalności
konsumpcyjnej.
Zamierzeniem autorów było zaprezentowanie problematyki związanej z
konsumpcją i zachowaniami konsumentów w warunkach kryzysu gospodarczego.
W tym celu dokonano takiego doboru zagadnień, które będą sprzyjały przydatności
monografii dla badaczy tego problemu, gdyż dają asumpt do dyskusji i dalszych badań nad
zachowaniami konsumentów w bardzo turbulentnym otoczeniu rynkowym, a także dla
praktyków, którym praca będzie przydatna do prognozowania określonych rynkowych
zachowań konsumentów w przyszłości.
Praca pomocna będzie także studentom zdobywającym wiedzę w specjalnościach
marketingowych oraz słuchaczom studiów podyplomowych zainteresowanym zagadnieniami
rynkowych zachowań konsumentów.
Wstęp
Rozdział 1. Kulturowe uwarunkowania zachowań konsumpcyjnych kobiet na współczesnym
rynku
Agata Małysa-Kaleta
1.1.Płeć biologiczna i kulturowa jako determinanta zachowań konsumpcyjnych
1.2.System wartości i jego znaczenie w kształtowaniu zachowań nabywczych kobiet
1.3.Edukacja konsumencka i jej znaczenie w kształtowaniu zachowań współczesnych kobiet
1.4.Sytuacja kobiet współczesnych a wyzwania globalizacji
Rozdział 2. Sytuacja społeczno-zawodowa i ekonomiczna kobiet w Polsce
Urszula Grzega
2.1.Charakterystyka demograficzna kobiet
2.2.Sytuacja społeczno-zawodowa kobiet
2.3.Charakterystyka sytuacji ekonomicznej kobiet
2.4.Gospodarowanie dobowym budżetem czasu przez kobiety
2.5.Sytuacja społeczno-ekonomiczna kobiet na Śląsku
Rozdział 3. Kobiety jako segment rynku i ich zachowania konsumpcyjne
Ewa Kieżel
3.1.Zachowania ekonomiczne kobiet i ich determinanty
3.2.Wybory rynkowe kobiet i ich determinanty na podstawie wyników badań bezpośrednich
Rozdział 4. Zachowania kobiet na rynku usług finansowych
Sławomir Smyczek
4.1.Aspiracje dochodowe kobiet
4.2.Gospodarowanie środkami finansowymi przez kobiety
4.3.Tworzenie i utrzymywanie zapasów buforowych oraz ubezpieczanie się kobiet
4.4.Zaciąganie zobowiązań finansowych przez kobiety
4.5.Wartości oczekiwane a uzyskane przez kobiety na rynku usług finansowych
4.6.Model zachowań kobiet na rynku usług finansowych
4.7.Typologia konsumentek w świetle zachowań finansowych
Rozdział 5. Zachowania kobiet na rynku żywności
Jolanta Zrałek
5.1.Konsumpcja żywności w polskich gospodarstwach domowych
5.2.Rola kobiet w procesie podejmowania decyzji o zakupie żywności
5.3.Zwyczaje zakupowe kobiet na rynku żywności oraz ich determinanty
5.4.Zachowania konsumentek na rynku żywności ekologicznej
Rozdział 6. Zachowania kobiet na rynku artykułów wyposażenia wnętrz
Aleksandra Burgiel
6.1.Wydatki na dobra trwałe polskich gospodarstw domowych
6.2.Zachowania nabywcze kobiet na rynku artykułów wyposażenia wnętrz
6.3.Rola kobiet w procesach decyzyjnych związanych z zakupem artykułów wyposażenia
wnętrz
6.4.Czynniki kształtujące decyzje nabywcze kobiet na rynku artykułów wyposażenia
wnętrz
Rozdział 7. Zachowania kobiet na rynku usług turystycznych
Izabela Sowa
7.1.Wydatki na usługi turystyczne w polskich gospodarstwach domowych
7.2.Rola kobiet w procesie decyzyjnym dotyczącym zakupu usług turystycznych
7.3.Zachowania kobiet na rynku usług turystycznych
7.4.Determinanty zachowań konsumentek na rynku usług turystycznych
Rozdział 8. Zachowania kobiet na rynku dóbr luksusowych
Klaudia Plażyk
8.1.Istota i specyfika rynku dóbr luksusowych
8.2.Skojarzenia związane z luksusem i znajomość marek luksusowych
8.3.Postawy i zachowania nabywcze kobiet na rynku dóbr luksusowych
8.4.Typologia konsumentek na rynku dóbr luksusowych
Zakończenie
Bibliografia
Spis rysunków i tabel
304 strony, B5, oprawa miękka