Znaczenie wirtualizacji marketingu w sieciowym kreowaniu wartości
Marketing jako dziedzina zarówno naukowa, jak i praktyczna ulega gwałtownym
przeobrażeniom wywołanym oddziaływaniem wirtualnego środowiska, w tym internetu i
współczesnych koncepcji jego rozwoju, tj. Web 2.0, Web 3.0 czy cloud computing. Procesy
wirtualizacji marketingu powodują modyfikację relacji zachodzących pomiędzy firmą a
podmiotami otoczenia. Rośnie znaczenie współpracy w sieciach przy wykonywaniu zadań
marketingu, a klienci stając się partnerami organizacji, współtworzą wartość
istotną dla firmy, dla nich samych oraz dla innych nabywców.
Książka opisuje wieloaspektowe zmiany wywołane w sferze koncepcji
marketingu (np. sposób myślenia o kliencie), instrumentach marketingu oraz organizacji
działań marketingowych w przedsiębiorstwie, osadzając analizowaną problematykę w
teorii sieci oraz przyjmując perspektywę organizacji jako systemu otwartego.
OPINIE
Ta oryginalna na polskim rynku wydawniczym praca naukowa w obszarze
nauk o zarządzaniu poświęcona istocie wirtualizacji marketingu w kontekście sieciowego
kreowania wartości jest ciekawym i wartościowym kompendium wiedzy na niesłychanie
ważny temat zmian w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, wynikających z tworzenia nowych
struktur i układów sieciowych w wirtualnym środowisku, uwzględniających m.in. rolę
klientów. Autor w swoim opracowaniu podjął się trudnego zadania wyjaśnienia wielu
pojęć, definicji, modelowania procesów wirtualizacji oraz charakterystyki
wykorzystywanych narzędzi i przykładów zastosowania nowoczesnych form organizacji
spełniającej wymogi globalizującego się coraz bardziej otoczenia.
prof. zw. dr hab. Irena Hejduk, Szkoła Główna Handlowa
Tematykę recenzowanej książki można uznać za nowatorską i
przyczyniającą się do rozwoju nauk o zarządzaniu. Wirtualizacja marketingu
rozpatrywana jest w tej pracy w sposób systemowy w kontekście istotnych przeobrażeń w
funkcjonowaniu przedsiębiorstwa na rynku. Autor ma ambicje stworzenia podstaw
metodologiczno-teoretycznych nowoczesnego marketingu, a proponowane ujęcia modelowe
zostały oparte na dogłębnej analizie dorobku światowego i własnych badaniach w tym
zakresie. (…) Zasługą Autora jest kompleksowe postrzeganie wpływu wirtualnego
środowiska na marketing oraz podkreślenie roli procesów wirtualizacji w teorii
sieciowego kreowania wartości. Sformułowane wnioski i konkluzje bardzo dobrze
odpowiadają na postawione w tej książce ambitne cele.
prof. zw. dr hab. Krystyna Mazurek-Łopacińska, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Spis treści:
O AUTORZE
WSTĘP
Wirtualizacja a marketing
Cele, hipotezy, pytania badawcze
Struktura rozprawy
ROZDZIAŁ 1. Wirtualizacja i jej wpływ na zarządzanie przedsiębiorstwem
1.1.Koncepcja gospodarki sieciowej
1.2.Wirtualność i wirtualizacja
1.3.Wirtualizacja a teoria sieci w zarządzaniu
1.4.Wirtualne rozwiązania organizacyjne
1.5.Kreowanie wartości a procesy wirtualizacji
ROZDZIAŁ 2. Technologiczno-informacyjne uwarunkowania procesów wirtualizacji
2.1.Wirtualne środowisko-istota i charakterystyka
2.2.Technologie informacyjno-komunikacyjne w wirtualnym środowisku
2.3.Informacja w wirtualnym środowisku
2.4.Kierunki rozwoju wirtualnego środowiska
ROZDZIAŁ 3. Kierunki oddziaływania wirtualnego środowiska na marketing
3.1.Wpływ wirtualnego środowiska na marketing - perspektywa ogólna
3.2.Wpływ wirtualnego środowiska na koncepcję marketingu
3.3.Wpływ wirtualnego środowiska na instrumenty i działania marketingowe
3.4.Wpływ wirtualnego środowiska na organizację działań marketingowych
3.5.Ograniczenia wykorzystania wirtualnego środowiska w marketingu
ROZDZIAŁ 4. Wirtualizacja marketingu - konceptualizacja i operacjonalizacja
zagadnienia
4.1.Istota wirtualizacji marketingu
4.2.Wirtualne społeczności konsumenckie
4.3.E-partnerstwa marketingowe
4.4.Działania afiliacyjne oraz rekomendacyjne
ROZDZIAŁ 5. Metody pomiaru wirtualizacji marketingu
5.1.Sprawność działań przedsiębiorstwa w gospodarce sieciowej
5.2.Problematyka pomiaru wirtualizacji
5.3.Nurty i perspektywy pomiaru wirtualizacji marketingu
5.4.Przegląd wybranych metod pomiaru wirtualizacji marketingu
5.5.Ocena metod pomiaru wirtualizacji marketingu
ROZDZIAŁ 6. Empiryczna identyfikacja sytuacji oraz analiza zależności
6.1.Metodyka badania oraz charakterystyka próby
6.2.Oddziaływanie wirtualnego środowiska na marketing
6.3.Analiza zależności
6.4.Bariery wirtualizacji marketingu
6.5.Synteza badań ilościowych
ROZDZIAŁ 7. Wirtualizacja marketingu - studia przypadków
7.1.Studium przypadku - Bank Pomysłów - crowdsourcing B2C
7.2.Studium przypadku - Program Partner - extranet 2.0
7.3.Studium przypadku - Tetra Pak-social media
ZAKOŃCZENIE
Przedstawiciele świata nauki i praktyki gospodarczej, którzy brali udział w badaniu
jakościowym przeprowadzonym dla celów realizacji tej książki
BIBLIOGRAFIA
260 stron, B5, oprawa miękka