Systemy informatyczne zarządzania
Książka, którą przekazuje czytelnikowi jest zarazem: monografią poświęconą
złożonym problemom zarządzania wspomaganego systemami informatycznymi jak też
podręcznikiem akademickim i poradnikiem dla osób poruszających się w tym obszarze.
Jej zadaniem jest przekonanie czytelnika o możliwościach skuteczniejszego i
efektywniejszego zarządzania z udziałem technologii informacyjnej TI W książce
zastosowałem podejście projektowo-zasobowe. Pokazuje jak przy pomocy TI można uzyskać
nową wartość organizacji wykorzystując jej zasoby informacji i wiedzy a w konsekwencji
budując jej kapitał intelektualny i zwiększając jej business value. Starałem się
przedstawić kompendium wiedzy o zastosowaniach TI w zarządzaniu. Oczywiście jest to
bardzo rozległa tematyka, dlatego dokonałem selekcji materiału. Zdaję sobie sprawę z
pewnego subiektywnego podejścia do tego procesu. Wybór dokonany został na podstawie
kryteriów: własnego doświadczenia krajowego i zagranicznego, analizy obowiązujących w
Polsce standardów nauczania, dyskusji z wykładowcami podczas przeprowadzanych wizytacji,
jako członek PKA, w szeregu znakomitych polskich uczelniach i dyskusji ze słuchaczami,
zwłaszcza studiów podyplomowych i MBA, analizy wybranych programów i podręczników
zagranicznych z tematyki MIS [Managment Information Systems]. MIS czyli po polsku SIZ
[Systemy Informatyczne Zarządzania] traktuję jako proces powstania i jako funkcje, kiedy
zwracam uwagę na jego rolę w zarządzaniu.
Logika książki jest następująca. Całość materiału podzieliłem na pięć,
wzajemnie się przenikających, części. W każdej z nich są aspekty metodologiczne oraz
prezentacja wybranych rozwiązań, będących ilustracją dla przedstawionych problemów.
Tematykę można też przedstawić graficznie w postaci pięciu okręgów, których
rdzeniem jest część pierwsza, poświęcona problematyce informacji i wiedzy. Właśnie
te dwa elementy są podstawą współczesnego zarządzania. Następne dwa okręgi to
budowa SIZ z punktu widzenia użytkownika i zastosowania. Tu pragnąłem pokazać procesy
integracyjne w budowie SIZ. Dwa najbardziej zewnętrzne okręgi to z kolei nowe
zarządzenie czyli e-zarządzanie i społeczno-ekonomiczno-prawny kontekst tego nowego
typu zarządzania.
Wstęp
Część 1. Systemy Informacyjne Zarządzania - SIZ [MIS] i ich rola w
procesie zarządzania
Rozdział 1. Zarządzanie informacją i wiedzą
1.1. O informacji i wiedzy w zarządzaniu organizacją
1.2. Informacje dla zarządzania (informacja zarządcza)
1.3. Wiedza i jej rola w zarządzaniu
1.4. Kapitał intelektualny i jego tworzenie
Rozdział 2. Infrastruktura zarządzania i miejsce w niej systemów informacyjnych
i Technologii Informacyjnej
2.1. Informatyczna Infrastruktura Zarządzania (IIZ) jako element SIZ
2.2. Informatyka dla zarządzania i jej powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
2.3. System zarządzania - system informacyjny - system informatyczny
Rozdział 3. System informacyjny organizacji
3.1. Budowa i zadania systemu informacyjnego zarządzania
3.2. System informacyjny dla zarządzania wiedzą, czyli jak wykorzystać posiadany
kapitał intelektualny, jak absorbować i generować wiedzę w systemie informacyjnym
3.3. Ocena jakości systemu informacyjnego - audyt systemu
3.4. Generacje systemów informacyjnych zarządzania, czyli co daje TI jej użytkownikom
Rozdział 4. Bank Handlowy w Warszawie S.A. jako przykład rozwoju systemu
informacyjnego
Część 2. Zarządzanie projektami czyli tworzenie, wdrażanie i
doskonalenie systemów informacyjnych
Rozdział 5. Projekt systemu informacyjnego
5.1. Podejście projektowe w zarządzaniu
5.2. Organizacja procesu projektowania - systemy komunikacji stosowane w zespołach
projektowych i ich elementy
Rozdział 6. Analiza organizacji
6.1. Miejsce analizy w cyklu życia systemu
6.2. Procedura analizy
6.3. Użytkownicy systemu i ich identyfikacja
6.4. Cele systemu - identyfikacja i ograniczenia w realizacji
6.5. Metody stosowane w analizie organizacji
6.6. Komputerowe wspomaganie analizy organizacji. Przykład - system ADONIS
Rozdział 7. Projektowanie systemu informacyjnego zarządzania
7.1. Wybrane rozwiązania metodyczne stosowane w procesie projektowania
7.2. Metody i techniki projektowania systemów
7.3. CASE czyli komputerowe wspomaganie projektowania
7.4. Jakość projektu i procedur realizujących
7.5. Doskonalenie projektu reengineering i X-engineering
7.6. Procedura projektowania - strategia realizacji procesu tworzenia systemu
informacyjnego organizacji
7.7. Komputerowe wspomaganie projektowania. Przykład - System ARIS
Rozdział 8. Wdrażanie systemów informacyjnych
8.1. Miejsce wdrażania cyklu życia systemu
8.2. Procedura wdrażania
8.3. Zarządzanie procesem wdrażania
8.4. Czynniki wpływające na efektywność wdrażania systemu
8.5. Miejsce wdrażania systemów informacyjnych w metodyce projektowania firmy Lawson
Software - przykład praktyczny
Część 3. Zastosowania technologii informacyjnej, czyli o podstawowych
systemach informacyjnych
Rozdział 9. Zasoby informacyjne i ich przedstawienie w systemach informacyjnych
9.1. O zasobach informacyjnych w systemach informacyjnych
9.2. Baza danych i modele danych w bazie danych
9.3. Rozwój systemów z bazą danych, czyli baza baz danych - hurtownia danych
9.4. Baza modeli i procedur
9.5. Baza wiedzy
9.6. Baza tekstowa
Rozdział 10. Zarządzanie zasobami informacyjnymi
10.1. Systemy komunikacji z zasobami informacyjnymi
10.2. Ochrona zasobów informacyjnych
Rozdział 11. Charakterystyka podstawowych systemówninformacyjnych wspierających
procesy zarządzania
11.1. Generacje systemów informacyjnych - typologia
11.2. Systemy Wspomagajace Systemy Informatyczne Zarządzania - MIS
11.3. Systemy transakcyjne czyli systemy informacyjne I. generacji
11.4. Systemy wyszukiwania informacji i informowania kierownictwa - systemy informacyjne
II. generacji
11.5. Systemy doradcze czyli systemy informacyjne III. generacji
11.6. Zastosowania systemu doradczego na przykładzie systemu kreowania polityki cenowej w
liniach lotniczych
Rozdział 12. Zintegrowane systemy informacyjne wspierających procesy
zarządzania, czyli systemy klasy MRP II /ERP I I II
12.1. Charakterystyka zintegrowanych systemów informacyjnych dla zarządzania
12.2. System firmy IFS Applications jako przykład zintegrowanego systemu informatycznego
Część 4. E-zarządzanie
Rozdział 13. E-zarządzanie jako współczesny kierunek zarządzania
13.1. E-zarządzanie - pojęcia, modele, zadania
13.2. E-zarządzanie w elektronicznej gospodarce
13.3. Sieć komputerowa jako infrastruktura e-zarządzania
Rozdział 14. Wirtualizacja i jej elementy
14.1. Wirtualizacja i wirtualne organizacje
14.2. Technologie wirtualne jako narzędzie pozwalające na rozszerzanie możliwości
zastosowania e-zarządzania
14.3. Efekty i bariery zastosowania wirtualizacji
Rozdział 15. O niektórych zastosowaniach procedur e-zarządzania w gospodarce
15.1. Handel elektroniczny
15.2. Bankowość elektroniczna
15.3. E-logistyka
Rozdział 16. System Amadeus jako przykład zastosowania TI dla wspomagania
e-zarządzaniem
Część 5. Społeczny, ekonomiczny i prawny kontekst zastosowań technologii
informacyjnej
Rozdział 17. Społeczny kontekst zastosowań technologii informacyjnej
17.1. Rola TI w transformacji infrastruktury zarządzania i powstania społeczeństwa
informacyjnego
17.2. Kontekst etyczny w zastosowaniu technologii informacyjnej
17.3. E-edukacja i jej rola w tworzeniu nowoczesnego społeczeństwa
17.4. O wybranych środkach oddziaływania TI na społeczeństwo
17.5. Cyberterroryzm jako zagrożenie w budowie społeczeństwa informacyjnego
Rozdział 18. Ekonomiczny kontekst zastosowań technologii informacyjnej
18.1. O ekonomicznej ocenie TI
18.2. Czynniki wpływające na efektywność zastosowań TI
18.3. Elementy oceny efektywności TI - korzyści i bariery
18.4. Proces decyzyjny wyboru wariantu realizacji TI
18.5. Ocena efektywności ekonomicznej zastosowań TI - metody rachunku
18.6. Procedura systemowej oceny efektywności ekonomicznej zastosowań TI
18.7. Co daje TI, Czyli efekty komputeryzacji - wyniki badań
Rozdział 19. Prawny kontekst zastosowań technologii informacyjnej
Literatura
Spis rysunków
Spis tabel
504 strony, Format: 15.5x23.0cm, oprawa miękka