|
SZKOŁA BEZ AGRESJI OD MEDIACYJNEGO KSZTAŁCENIA DO BEZKONFLIKTOWEGO WY.
PROŚCIAK B. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2013, wydanie I cena netto: 61.00 Twoja cena 57,95 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Szkoła bez agresji.
Od mediacyjnego kształcenia do bezkonfliktowego wychowania
Książka przeznaczona jest dla podwójnego odbiorcy. Łączy wymagania stawiane
monografii naukowej z ujęciem popularyzatorskim, przeznaczonym do szerszej rzeszy
odbiorców. Adresowana jest zarówno do dydaktyków, jak i studentów oraz nauczycieli
polonistów w dobie reformy, z myślą o maturze 2015 roku. Jednak jej szczególna
wartość polega na pokazaniu nauczycielom i wychowawcom sposobu na eliminowanie agresji i
patologii wśród młodzieży.
W ramach nowych pomysłów wniesionych do nauki, publikacja prezentuje nową metodę
nauczania języka polskiego (piramida mediacji). Pokazuje też możliwości wykorzystania
jej jako metody ponadprzedmiotowej. Zawiera propozycje nowych rozwiązań maturalnych,
wykorzystujących zaproponowaną metodę w kontekście kształcenia różnych typów
inteligencji uczniów, zarówno zdolnych, jak i z dysfunkcjami, pod kątem krytycznej i
alternatywnej akceptacji zainteresowań i fascynacji młodzieży. Głównym efektem takiej
edukacji ma być nakierowanie uwagi nauczycieli na innowacyjność i nietypowość
rozwiązań po to, aby wychować radosnych i twórczych młodych ludzi, którzy
potrafiliby bezkonfliktowo i mediacyjnie, zarówno obecnie, jak i w przyszłości,
rozwiązywać swoje problemy.
Z recenzji prof. UAM dra hab. Jerzego Kaniewskiego
Zakład Dydaktyki IFP UAM w Poznaniu
Książka Beaty Prościak jest bez wątpienia propozycją wartościową poznawczo i
nowatorską dydaktycznie, (…) może wywołać zainteresowanie zarówno praktykujących
nauczycieli języka polskiego, jak i badaczy dydaktyki polonistycznej. (...) Wspominałem
już o nowatorstwie dydaktycznym, które sprowadza się nie tylko do zaproponowania nowej
w kształceniu polonistycznym metody pracy z tekstem (do praktykowania nie tylko zresztą
na lekcjach literackich), ale i do przekonującej propozycji działań nakierowanych na
rozwiązywanie konfliktów (przeciwdziałanie agresji), dających się wykorzystać
również podczas lekcji innych przedmiotów. Obok zalet praktycznych, za które uważam
przede wszystkim obszerną prezentację lekcyjnych rozwiązań dostosowanych do
prezentowanego przez grupę uczniów typu inteligencji czy też propozycję nowego
formułowania tematów wypracowań w pracy szkolnej i na maturze pisemnej (istotną
zwłaszcza w perspektywie zmian zapowiadanych na 2015 rok), książka odświeża również
u praktykujących nauczycieli niezbędną w pracy z uczniem wiedzę teoretyczną z
dziedziny psychologii, a zwłaszcza komunikacji społecznej.
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1. Współczesne mity o nauczycielu i jego wizerunki
1.1. Nauczyciel – mediator
Rozdział 2. O współczesnych uzależnieniach
2.1. Uzależnienie od mediów a manipulacja
2.2. „Pokolenie spektaklu”
2.3. Charakter fi lmowych zainteresowań współczesnej młodzieży
Rozdział 3. Jak mówić o cierpieniu i bólu z radością?
Rozdział 4. O mediacjach
Rozdział 5. O inteligencjach wielorakich
Rozdział 6. O mediacjach uwzględniających różne typy inteligencji uczniów
6.1. O metodzie – piramida mediacji i leksyjna piramida mediacji
Rozdział 7. Spojrzenie młodzieży na nieagresywny i bezkonfliktowy wymiar życia
człowieka w oparciu o literaturę – stan obecny
Rozdział 8. Czy można nabyć umiejętności mediacji, zdając dzisiejszą
maturę z języka polskiego?
Rozdział 9. Nowy kształt matury z języka polskiego
Rozdział 10. Mediacje w pracy i w życiu dorosłym
Rozdział 11. Piramida mediacji literackich w obszarze wielu inteligencji –
przykłady
Rozdział 12. Między krytyczną i alternatywną akceptacją a lansowaniem
fascynacji młodych – czyli o możliwościach przełożeń w piramidzie mediacji
Zakończenie
Bibliografia
272 strony, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|