Doradztwo organizacyjne
Ujęcie systemowe
Książka wykorzystuje rosnącą popularność perspektyw systemowych na świecie oraz
kapitał wiedzy, jakim dysponują polscy badacze doradztwa organizacyjnego, czyli
konsultingu. O dużym zainteresowaniu konsultingiem świadczy chociażby tworzenie
kierunków specjalizacyjnych zorientowanych na doradztwo na uczelniach takich jak
Uniwersytet Warszawski.
Książka może być wykorzystywana jako podręcznik akademicki na kierunkach:
zarządzanie, socjologia, kulturoznawstwo, nauki polityczne. Może być podstawą do
prowadzenia ćwiczeń i konwersatoriów z wielu przedmiotów takich jak: Zarządzanie,
Doradztwo Organizacyjne, Zarządzanie Procesami, Budowanie Zespołów czy Współczesne
Koncepcje Zarządzania.
Książka zawiera zarówno główne definicje i modele teoretyczne, jak też
przykłady praktyczne, ilustrujące teorię i służące do samodzielnej pracy studentów.
Wielowątkowość przypadków i holistyczny opis stwarzają możliwości ich
szerokiego zastosowania. Nie ma jednego właściwego rozwiązania przypadków, a celem
książki jest dostarczenie materiału do ambitnych refleksji i ćwiczenia ważnych dla
doradcy cech takich jak: spostrzegawczość, wrażliwość na kontekst, zrozumienie
dynamiki i wieloaspektowości organizacji.
Przedmowa (Andrzej M. Zawiślak)
Wstęp (Monika Kostera)
System i organizacja
Myślenie systemowe
Struktura książki
CZĘŚĆ I. OTOCZENIE I ORGANIZACJA
1. Otoczenie organizacji: perspektywa ekologii zarządzania (Monika
Kostera)
Studium przypadków
Gaia Creams
Kmma Hostel
Pojęcia i definicje
Rys historyczny
Główne teorie
Batesonowskie pojęcie ekosystemów
Otoczenie organizacji jako wzorce relacji
Otoczenie organizacji jako ekosystem
Ekodoradztwo: implikacje dla zarządzania
Analiza przypadków
Pytania
2.Wyobraźnia organizacyjna a pułapki systemowe: implikacje dla diagnozy
( Przemysław Hensel)
Studium przypadku
Pojęcia i definicje
Rys historyczny
Główne teorie
Wyobraźnia organizacyjna i skutki uboczne
Podejście systemowe i inne perspektywy diagnostyczne
Sprzężenia zwrotne i archetypy w diagnozie organizacji
Systemowe modele diagnostyczne w diagnozie organizacji
Analiza przypadku
Analiza studium przypadku przy wykorzystaniu techniki miękkich systemów
Pytania
3. Relacja konsultant - klient: perspektywa systemów i sieci (Tomasz
Ludwicki)
Studium przypadku
Porąnos - doradztwo w dziedzinie technologii informatycznych
Pojęcia i definicje
Rys historyczny
Główne teorie
Translacja według Callona i Latoura i jej wykorzystanie w opisie relacji klient -
konsultant
Konsulting jako przedstawienie
Iteracyjny model relacji między klientem a konsultantem
Andrew Sturdyego
Budowanie relacji między klientem a konsultantem
Kontrola otoczenia i tożsamości organizacji
Wzmacnianie niepewności
Liminalność pracy konsultantów
Podsumowanie
Analiza przypadku
Źródła niepewności w trakcie realizacji projektu
Translacja w relacji firma doradcza - klient
Firma doradcza a klienci
Klienci a firma doradcza
Podsumowanie wniosków dotyczących relacji z klientem
Pytania
CZĘŚĆ II. PODSYSTEMY ORGANIZACJI
4. Negocjacje i komunikacja w organizacji jako tworzenie sprzężeń zwrotnych
(Robert A. Rządca)
Studium przypadku
Pojęcia i definicje
Rys historyczny
Główne teorie
Przetarg o cenę
Definiowanie i wymiana wartości
Tworzenie relacji i uzgadnianie warunków
Analiza przypadku
Pytania
5. Rozwój podystemu kulturowego - rozwój i integracja za pomocą metod budowania
zespołów (teambuilding) (Agnieszka Postuła)
Studium przypadku
Pojęcia i definicje
Rys historyczny
Główne teorie
Grupa a zespół
Teambuilding i jego cele
Rodzaje szkoleń
Najpopularniejsze zagadnienia teambuildingu
Analiza przypadku
Pytania
6. Strategia - ujęcie systemowe: w poszukiwaniu przewagi konkurencyjnej
(Aleksander Chrostowski, Marcin Wąsikowski)
Studium przypadków
Obrazy i refleksje z różnych doradztw i organizacji
Instytut
Firma szkoleniowa Frik
Internetowe media w korporacji Aurora
Pojęcia i definicje
Rys historyczny
Główne teorie
Analiza przypadków
Pytania
7. Władza organizacyjna - diagnoza i zmiana (Maciej Ramus)
Studium przypadku
Tworzenie rocznych budżetów komórek organizacyjnych
Posiedzenie zarządu
Pojęcia i definicje
Rys historyczny
Główne teorie
Analiza przypadków
Pytania
8. Zarządzanie procesami - ujęcie systemowe (Julita Majczyk)
Studium przypadków
3M
Florida Power & Light
Pojęcia i definicje
Rys historyczny
Główne teorie
Model zrównoważonego przedefiniowania procesów biznesowych
Analiza przypadków
Istota systemu a zarządzanie procesami
Pytania
Aneks. Studium przypadku w dydaktyce, czyli jak korzystać z książki?
(Natalia Płomińska, Magdalena Popielewicz)
Wstęp - współczesna edukacja menedżerska
Czym jest studium przypadku?
Dlaczego warto korzystać z metody studium przypadku w dydaktyce?
Jak przygotować dobre studium przypadku i użyć je na zajęciach?
Jak korzystać z książki?
Bibliografia
O Autorach
288 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka