Wolność człowieka w cywilizacji łacińskiej w ujęciu Feliksa Konecznego
"Język i przemyślenia Autora są jasne; całe
dzieło doskonale rozplanowane, literatura przedmiotu proporcjonalnie wykorzystana i
szeroko uwzględniona w przypisach. Tok rozumowania wskazuje na to, że Autor opanował
bardzo dobrze metodę filozoficznych wyjaśnień. Dlatego przedstawione dzieło stanowi
wybitne naukowe osiągnięcie z zakresu antropologii filozoficznej [...]".
O.prof. dr hab. M.A. Krąpiec
"Przedstawiona konstrukcja rozprawy jest nie tylko poprawna logicznie, lecz
charakteryzuje się także zwartością treściową. [...] Autor przestudiował trudną,
wielostronnie bogatą problematykę i stanął przed koniecznością selekcji zagadnień.
Dokonał jej bardzo trafnie. Praca jest napisana bardzo ładnym stylem. Czyta się łatwo
i jej lektura sprawia przyjemność. Jest dużą sztuką pisać nie tylko jasno, lecz
zarazem łatwo i nie spłycać rozpatrywanych zagadnień, zwłaszcza gdy są bardzo
trudne. Autor pokazał, że posiada tę sztukę i umie z niej korzystać."
Prof. dr hab. Tadeusz Kwiatkowski
Spis treści:
Słowo od autora
Wstęp
Rozdział I. Rozumienie wolności człowieka w perspektywie nauki o cywilizacjach
Feliksa Konecznego
1. Wolność i jej pojmowanie w życiu zbiorowym
Zdroworozsądkowe pojmowanie wolności
Filozofi czne wyjaśnienie faktu wolności
Wolność człowieka w życiu społecznym
Niewolnik i człowiek wolny
2. Nauka o cywilizacjach
Historiografi a i historiozofi a oraz ich przedmioty
Krytyka dotychczasowej historiozofi i i historiografii a nowa koncepcja nauki Feliksa
Konecznego
Konecznego metoda nauki o cywilizacjach
Konkluzje
Rozdział II. Determinanty cywilizacyjne wolnych działań człowieka
1. Wielość cywilizacji, ich geneza i struktura a pole wolnych działań człowieka
Cywilizacje i ich geneza
Zasady różnicowania się cywilizacji
2. Koncepcje człowieka w istniejących cywilizacjach w aspekcie wolnych działań
ludzkich
Cywilizacje sakralne: bramińska i żydowska
Cywilizacja oparta na dominacji prawa publicznego - cywilizacja bizantyńska
Cywilizacja moskiewsko-kozacka (zwana turańską) oparta na dominacji prawa prywatnego
Cywilizacja rodowa - chińska
Cywilizacja poligamiczna - arabska
Cywilizacja łacińska
Konkluzje
Rozdział III. Realizacja wolności człowieka w życiu indywidualnym
1. Realizacja wolności do prawdy
Problem kreacjonizmu w cywilizacji łacińskiej
Nauka jako droga wolnego zdobywania prawdy przez człowieka
Prawda dla człowieka jako osoby
2. Realizacja wolności do dobra
Emanacjonizm i kreacjonizm a dobro
Dobro dla człowieka i przez człowieka-osobę
3. Wolność w realizacji piękna
4. Wolność człowieka w relacji do Boga
Rozdział IV. Realizacja wolności człowieka w życiu rodzinnym
1. Monogamia dożywotnia a wolność człowieka
2. Własność osobista gwarantem wolności człowieka w rodzinie
3. Rodzina miejscem wolnego rozwoju człowieka
Rozdział V. Realizacja wolności człowieka w życiu publicznym
1. Cywilizacyjne determinanty polityki w cywilizacji łacińskiej
2. Determinanty cywilizacyjne państwa. Państwo i jego cele
3. Wolność narodu i wolność człowieka w narodzie
Zakończenie
Human Freedom in the Latin Civilization according Feliks Koneczny - Summary
Bibliografia
Indeks osobowy
314 stron, B5, oprawa miękka