Polski system kształcenia nauczycieli przyrody wobec europejskich standardów
edukacyjnych
Recenzowana pozycja stanowi interesujący przyczynek do dyskursu na temat
adekwatności polskiego systemu kształcenia nauczycieli przyrody do przyjętych w tym
zakresie standardów europejskich.
Autorka dzięki imponującej erudycji podejmuje najpierw interesującą próbę
"zrekonstruowania" możliwie pełnej treści pojęcia "europejski standard
kształcenia nauczycieli", by potem wykazać pewnego rodzaju paradoks, że polski
system edukacyjny dąży do spełnienia europejskich norm edukacyjnych bez posiadania
dobrze zdefiniowanego całokształtu elementów modelowych. (...) Autorka nie tylko
racjonalnie uzasadnia potrzebę dowartościowania i egzekwowania współuczestnictwa
polskich specjalistów w pracach nad unifikacją europejskich norm edukacyjnych, ale
także odsłania interesującą perspektywę badań.
Wstęp
1. Polityka oświatowa unii europejskiej
1.1. Główne założenia polityki oświatowej Unii Europejskiej
1.2. Model szkoły w krajach Unii Europejskiej
1.3. Europejski ideał wychowania i kluczowe kompetencje Europejczyka
2. Europejski standard nauczyciela
2.1. Zakres pojęciowy i treściowy terminów - "kompetencje" i
"kwalifikacje"
2.2. Europejski projekt ujednolicenia kompetencji nauczycieli
2.3. Koncepcje kształcenia nauczycieli w krajach Unii Europejskiej
2.4. Kwalifikacje nauczycieli w Unii Europejskiej
3. Nauczyciel przyrody i kształcenie przyrodnicze w polskim systemie oświaty
3.1. Kierunki polityki oświatowej i polski system oświaty
3.2. Założenia i realizacja reformy przyrodniczej
3.3. Kształcenie nauczycieli przyrody
4. Kształcenie a zakres kompetencji niezbędnych w zawodzie nauczyciela przyrody
4.1. Kompetencje przedmiotowe
4.2. Kompetencje informatyczne i językowe
4.3. Kompetencje metodyczne
4.4. Wybrane aspekty kompetencji psychospołecznych nauczycieli
Zakończenie
Bibliografia
Wykaz map, tabel i schematów
Aneks
202 strony, A5, oprawa miękka