Wybrane uwarunkowania jakości życia rodziców dzieci i młodzieży z zespołem Downa
prof. UG dr hab. Mariola Bidzan:
Oceniając całościowo monografię Autorki należy podkreślić nowatorstwo
podjętych problemów, jak również obecną w pracy troskę o interpretacje aplikacyjne,
w formie wskazań i sugestii praktycznych. Poruszenie problemu niezmiernie istotnego, o
którym coraz częściej się mówi, ale dotąd często pomijany jest w praktyce
klinicznej, a jednocześnie mało eksplorowany przez specjalistów różnych profesji,
sprawia, że książka stanowi uzupełnienie istniejącej luki w tym zakresie.
prof. UMK dr hab. Jacek J. Błeszyński:
Z wielkim zaciekawieniem przeczytałem książkę pt. Uwarunkowania jakości życia
rodziców dzieci i młodzieży z zespołem Downa autorstwa Lucyny Bobkowicz-Lewartowskiej,
znanej i cenionej terapeutki, naukowca. Bardzo się cieszę, iż powstała kolejna Jej
praca, ponieważ duże wyczucie badawcze, jak i kompetencje Autorki są cennym źródłem
wiedzy dla wielu środowisk m.in. psychologicznego, pedagogicznego, logopedycznego,
medycznego i innych.
prof. UWM dr hab. Agnieszka Żyta:
Autorka podejmuje problem jakości życia rodziców dzieci i młodzieży z zespołem
Downa, wpisując się w tym samym w nurt badań coraz częściej podejmowanych przez
psychologów i pedagogów specjalnych, zajmujących się funkcjonowaniem psychospołecznym
rodzin dzieci z niepełnosprawnością. Książka Lucyny Bobkowicz-Lewartowskiej będzie
wartościową pozycją wzbogacającą wiedzę na temat jakości życia rodziców dzieci z
zespołem Downa.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Zespół Downa – symptomatologia i funkcjonowanie
1.1. Rys historyczny. Częstość występowania
Rodzaje zespołu Downa
1.2. Funkcjonowanie psychofizyczne osób z zespołem Downa
1.3. Zespół Downa jako postać niepełnosprawności intelektualnej
Rozdział 2. Jakość życia
2.1. Pojęcie jakości życia w naukach społecznych
2.2. Pomiar jakości życia
2.3. Jakość życia rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną
2.4. Jakość życia rodziców osób z zespołem Downa
Rozdział 3. Wybrane uwarunkowania jakości życia rodziców dzieci i młodzieży
z zespołem Downa – badania własne
3.1. Metodologia badań własnych
3.1.1. Problematyka badań własnych
3.1.2. Procedura badań
3.1.3. Charakterystyka badanych grup
3.1.4. Metody badań
3.1.5. Metody statystycznego opracowania wyników
3.2. Wyniki badań własnych i ich omówienie
3.2.1. Zadowolenie z życia rodziców dzieci i młodzieży z zespołem Downa
3.2.2. Determinanty osobowościowe zadowolenia z życia rodziców dzieci i młodzieży z
zespołem Downa
3.2.3. Style radzenia sobie ze stresem a zadowolenie z życia rodziców dzieci i
młodzieży z zespołem Downa
3.2.4. Poczucie koherencji a zadowolenie z życia rodziców dzieci i młodzieży z
zespołem Downa
3.2.5. Jakość związku małżeńskiego a zadowolenie z życia rodziców dzieci i
młodzieży z zespołem Downa
3.2.6. Modele uwarunkowań jakości życia rodziców dzieci i młodzieży z zespołem
Downa
3.2.7. Teoria salutogenezy a jakość życia rodziców osób z zespołem Downa
3.3. Podsumowanie badań
Bibliografia
263 strony, B5, oprawa miękka