|
STRATEGIA JAKO KONCEPCJA DZIAŁANIA POLITYCZNEGO
MROZOWSKA S. wydawnictwo: WUG , rok wydania 2010, wydanie I cena netto: 47.22 Twoja cena 44,86 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Strategia jako koncepcja działania politycznego
Celem publikacji jest podkreślenie wartości myślenia strategicznego w działaniach
politycznych w warunkach ponowoczesności.
Opracowanie ma pełnić rolę podręcznika i przygotować studentów politologii do
samodzielnego studiowania zagadnień związanych z szeroko rozumianą strategią działań
politycznych.
Termin strategia, różnie definiowany, stosowany jest na gruncie niniejszej
publikacji jako długookresowa koncepcja działań, która uwzględnia różne warianty
rozwoju sytuacji. Pomimo wielu odwołań do ujęcia tradycyjnego, zgodnie z którym
strategia jest sztuką użycia siły zbrojnej w sposób przemyślany i dla osiągnięcia
określonych celów politycznych, w opracowaniu przyjmuje się pojmowanie jej jako sztuki
łączenia całości dostępnych zasobów, metod, reguł dla urzeczywistnienia pewnego
pomysłu, osiągnięcia konkretnego celu.
Prakseologiczne definiowanie strategii w połączeniu z działaniami politycznymi
narzuca wyraźny rygor konstrukcyjny.
Zwraca się uwagę na trzy aspekty strategii działań politycznych, tj. zagadnienie
polistrategii państwa, strategię partii politycznych oraz grup interesu.
Wprowadzenie
Rozdział I. Istota, funkcje strategii w kształtowaniu ładu globalnego
1. O pojmowaniu kategorii "współczesnego ładu globalnego"
2. Strategia, taktyka, plan jako koncepcje działania kulturowego i cywilizacyjnego
3. Idea i praktyka demokracji liberalnej. Powołanie instytucji "strategia
polityczna"
4. Strategia a rozwój współczesnej demokracji
Rozdział II. Polistrategia państwa na arenie międzynarodowej
1. Państwo jako podmiot stosunków międzynarodowych
2. Optymalizacja działań państwa w przestrzeni międzynarodowej
3. Teoria gier a zjawiska kooperacji, rywalizacji i konfliktu
Rozdział III. Strategia a funkcjonowanie partii politycznych
1. Funkcje partii politycznych
2. Idea i praktyka działalności partii politycznej
3. Idee wyborcze a strategia polityczna
Rozdział IV. Grupy interesu w koncepcjach strategicznych
1. Państwo i społeczeństwo a tworzenie się grup interesu
2. Klasyfikacja i cele grup interesu
3. Lobbing a strategia grup interesu
Rozdział V. Idee strategii politycznej a zarządzanie sferą publiczną
1. Idea a praktyka strategii w funkcjonowaniu Unii Europejskiej
2. Region - państwo a poziomy realizacji wyzwań strategicznych
3. Planowanie strategiczne rozwoju regionalnego
Zakończenie
Bibliografia
183 strony, A5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|