Pytanie o cel kształcenia – zaproszenie do debaty
Książka ta jest próbą opracowania pytania o cel kształcenia.
Dlaczego jednak pytać o cel kształcenia? Czy nie jest to kewstia, która rozpoznaje
się od razu jako oczywistą, całkowicie przejrzystą i umiejscowioną poza wszelkimi
sporami? Po co pytać o cel procesu, w którym codziennie wszyscy uczestniczą, albo
nawet, którym codziennie większość z nas zawiaduje? Z jednej strony wiadomo przecież,
że próbując problematyzować zjawiska powszednie w każdej rzeczywistości społecznej,
stosunkowo łatwo można zgrzeszyć albo zarozumiałością w szukaniu "drugiego
dna" tego, co: "każdy robi" i widzi "jak jest", albo
banalnością formalnie wyszukanych powtórzeń tego, co i tak wszyscy już wiemy. (...)
"[...] należąc do zakresu pedagogiki ogólnej, recenzowana pozycja jest pracą
właśnie dydtaktyczną, choć od tradycjnego myślenia o tym, czy jest dydaktyka, jaka
jest jej logika, zawartość, charakter argumentacji Piotr Zamojski odchodzi bardzo daleko
(...) Z pasją prowadzi czytelnika do uświadomienia sobie, że (...) dusza szkoły
niekoniecznie zależy od tego, co z dydaktyką jest kojarzone, ale od głęboko
przenikających kulturę: polityki, mentalności społecznej i władzy. (...)
354 strony, B5, oprawa miękka