Analiza wybranych aspektów wyników egzaminu gimnazjalnego
Prezentowana książka jest ciekawą propozycją wykorzystania narzędzi statystyki
wielowymiarowej we wszechstronnej ocenie wiedzy i umiejętności uczniów.
W dobie szybko zmieniającej się rzeczywistości oraz pod wpływem rozwoju
technologicznego społeczeństwa przekształcają się w społeczeństwa informatyczne
funkcjonujące w gospodarce opartej na wiedzy. Działania te wymagają ciągłego procesu
doskonalenia kształcenia nie tylko na szczeblu podstawowym i średnim, ale również w
systemie kształcenia przez całe życie.
Autorzy opracowania postanowili zrealizować badanie, dążąc do osiągnięcia trzech
celów: stworzenia bazy metod analitycznych, które umożliwią powtarzalne badania oraz
precyzyjną ocenę poziomu wiedzy i umiejętności uczniów, wypracowania narzędzi
wspomagających formułowanie rekomendacji decyzyjnych oraz sposobu oceny przewidywanych
efektów podejmowanych decyzji w strukturze systemu edukacyjnego w Polsce oraz wskazania
użyteczności zastosowanych metod jedno- i wielowymiarowej analizy statystycznej dla
danych rzeczywistych
Wstęp
1. SYSTEM JAKOŚCI KSZTAŁCENIA
1.1. Uwagi wstępne
1.2. Ogólna teoria jakości
1.3. Pojęcie jakości edukacji
1.4. System zapewniania jakości
1.5. Pojęcie jakości szkoły
1.6. Mierzenie jakości pracy szkoły
1.7. Nauczyciel
1.8. Inne składowe systemu
1.9. Orientacja na wyniki
1.10 Uwaga końcowa
2. UWARUNKOWANIA DEMOGRAFICZNO-GOSPODARCZE PROCESU KSZTAŁCENIA GIMNAZJALNEGO NA
DOLNYM ŚLĄSKU I OPOLSZCZYŹNIE W LATACH 2002-2010
2.1. Wprowadzenie
2.2. Sytuacja demograficzna według powiatów Dolnego Śląska i Opolszczyzny
2.3. Ocena rozmieszczenia i lokalizacji gimnazjów w powiatach Dolnego Śląska i na
Opolszczyźnie w 2010 roku
2.4. Czynniki ekonomiczne a wyniki z egzaminu gimnazjalnego na Dolnym Śląsku i
Opolszczyźnie
3. STATYSTYCZNA ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINU GIMNAZJALNEGO
3.1. Koncepcja egzaminu gimnazjalnego
3.2. Charakterystyka rezultatów egzaminu gimnazjalnego w podziale na części
humanistyczną i matematyczno-przyrodniczą
3.3. Specyfika wyników egzaminu gimnazjalnego według obszarów kompetencyjnych
4. BADANIE RELACJI POMIĘDZY WYNIKAMI DOTYCZĄCYMI RÓŻNYCH OBSZARÓW WIEDZY I
UMIEJĘTNOŚCI UCZNIÓW ZA POMOCĄ ANALIZY GŁÓWNYCH SKŁADOWYCH
4.1. Analiza głównych składowych jako eksploracyjna metoda wielowymiarowa
4.2. Związki pomiędzy rezultatami z różnych obszarów kompetencyjnych egzaminu
gimnazjalnego
5. ANALIZA KORESPONDENCJI WYNIKÓW GIMNAZJALISTÓW UZYSKANYCH WE WSZYSTKICH
OBSZARACH EGZAMINACYJNYCH
5.1. Wprowadzenie w metodologię badania
5.2. Przygotowanie danych do analizy
5.3. Porównanie końcowych wyników egzaminu uczniów z dwóch regionów
5.4. Regionalne porównanie wyników z dwóch części egzaminu gimnazjalnego
5.5. Jednoczesna analiza wyników z dwóch części egzaminu gimnazjalnego w
województwach dolnośląskim i opolskim
5.6. Analiza poszczególnych obszarów egzaminacyjnych
5.7.Podsumowanie
6. KLASYFIKACJA GMIN WOJEWÓDZTW DOLNOŚLĄSKIEGO I OPOLSKIEGO ZE WZGLĘDU NA
POZIOM WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENTÓW GIMNAZJÓW W 2010 ROKU
6.1. Grupowanie jako metoda oceny poziomu wiedzy i umiejętności uczniów gimnazjów
6.2. Analiza porównawcza wyników egzaminów na Dolnym Śląsku i na Opolszczyźnie
6.3. Klasyfikacja gmin województwa dolnośląskiego
6.4. Klasyfikacja gmin województwa opolskiego
6.5. Wnioski
7. ANALIZA WARIANCJI WYNIKÓW EGZAMINU GIMNAZJALNEGO W WOJEWÓDZTWACH
DOLNOŚLĄSKIM I OPOLSKIM
7.1. Jednoczynnikowa i wieloczynnikowa analiza wariancji
7.1.1.Zbiór danych
7.2.Identyfikacja niektórych źródeł zróżnicowania wyników egzaminu gimnazjalnego
7.2.1. Analiza wyników części humanistycznej egzaminu gimnazjalnego
7.2.2. Badanie wyników egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno-przyrodniczej
7.3.Uwagi końcowe
PODSUMOWANIE
Literatura
Spis rysunków
Spis tabel
135 stron, B5, oprawa miękka