Konkurencja na rynku usług transportowych
Konkurencja na rynku usług transportowych jest kształtowana zarówno przez zmiany
zachodzące w gospodarce światowej, jak i przez procesy integracyjne obejmujące coraz
więcej krajów. Dostosowanie zasad funkcjonowania gospodarki do wymogów Unii
Europejskiej oraz stopniowy proces ujednolicania zasad działania podmiotów na rynku
europejskim są głównymi przyczynami zmian w sposobie postrzegania konkurencji na rynku
usług transportowych i konkurencyjności poszczególnych gałęzi transportu w Polsce.
Celem monografii jest określenie warunków występowania, zakresu przemian i
kierunków rozwoju konkurencji na rynku usług transportowych.
Autorka, aby zrealizować przyjęte założenia, przedstawia m.in.:
przeobrażenia zachodzące na współczesnym rynku usług transportowych w
kontekście krajowym i międzynarodowym;
podstawowe problemy badawcze w ujęciu teoretycznym i empirycznym, odnoszące
się do konkurencji na rynku usług transportowych zarówno w ujęciu
wewnątrzgałęziowym, jak i międzygałęziowym (ex post),
kierunki rozwoju konkurencji na rynku usług transportowych (ex ante).
Publikacja przeznaczona jest przede wszystkim dla przedstawicieli środowiska nauki,
zainteresowanych problematyką konkurencji na rynku usług transportowych oraz praktyków
działających na tym rynku.
Wstęp
Rozdział 1. Konkurencja na rynku - systematyka zagadnień
1.1. Koncepcje konkurencji w ekonomii
1.2. Próba zdefiniowania zależności pojęć: konkurencja, konkurencyjność, potencjał
konkurencyjny, pozycja i przewaga konkurencyjna
1.3. Konkurencyjność ex post i ex ante w kontekście stosowanych strategii
konkurencyjnych
Rozdział 2. Usługi transportowe na tle przeobrażeń współczesnego rynku
usług
2.1. Relacja między pojęciami: usługa a usługa transportowa
2.2. Współczesny rynek usług w Europie
2.3. Współczesny rynek usług w Polsce
2.4. Miejsce usług transportowych na współczesnym rynku usług
Rozdział 3. Rynek usług transportowych - systematyka zagadnień
3.1. Pojęcie, cechy, funkcje rynku usług transportowych
3.2. Elementy rynku usług transportowych w aspekcie ekonomicznym
3.2.1. Podaż na rynku usług transportowych
3.2.2. Popyt na rynku usług transportowych
3.2.3. Ceny na rynku usług transportowych
3.3. Segmentacja rynku usług transportowych
3.4. Badanie i analiza rynku usług transportowych
Rozdział 4. Rynek usług transportowych w krajach Unii Europejskiej
4.1. Europejska polityka transportowa
4.2. Przeobrażenia i struktura rynku usług transportowych w krajach Unii Europejskiej
4.2.1. Przewozy ładunków
4.2.2. Przewozy pasażerów
4.2.3. Ceny usług transportowych w UE
4.3. Uwarunkowania i kierunki rozwoju rynku usług transportowych w Unii Europejskiej
Rozdział 5. Rynek usług transportowych w Polsce
5.1. Polityka transportowa Polski
5.2. Przeobrażenia i struktura rynku usług transportowych w Polsce
5.2.1. Przewozy ładunków
5.2.2. Przewozy pasażerów
5.2.3. Ceny usług transportowych w Polsce
5.3. Uwarunkowania i kierunki rozwoju rynku usług transportowych w Polsce
Rozdział 6. Determinanty rozwoju konkurencji na rynku usług transportowych
6.1. Uwarunkowania rozwoju konkurencji na rynku usług transportowych
6.2. Interwencjonizm państwa na rynku usług transportowych
6.3. Istota konkurencji wewnątrzgałęziowej i międzygałęziowej w odniesieniu do rynku
usług transportowych
Rozdział 7. Konkurencja na rynku usług transportu samochodowego
7.1. Charakterystyka rynku
7.1.1. Przewozy ładunków
7.1.2. Przewozy pasażerów
7.1.3. Ceny w transporcie samochodowym
7.2. Konkurencyjność ex post na rynku usług transportu samochodowego
7.2.1. Konkurencja w przewozach ładunków
7.2.2. Konkurencja w przewozach pasażerów
7.3. Konkurencyjność ex ante na rynku usług transportu samochodowego
Rozdział 8. Konkurencja na rynku usług transportu kolejowego
8.1. Charakterystyka rynku
8.1.1. Przewozy ładunków
8.1.2. Przewozy pasażerów
8.1.3. Ceny w transporcie kolejowym
8.2. Konkurencyjność ex post na rynku usług transportu kolejowego
8.2.1. Konkurencja w przewozach ładunków
8.2.2. Konkurencja w przewozach pasażerów
8.3. Konkurencyjność ex ante na rynku usług transportu kolejowego
Rozdział 9. Konkurencja na rynku usług transportu lotniczego
9.1. Charakterystyka rynku
9.1.1. Przeobrażenia rynku usług lotniczych
9.1.2. Struktura rynku transportu lotniczego
9.2. Konkurencyjność ex post na rynku usług lotniczych
9.2.1. Konkurencja między liniami lotniczymi
9.2.2. Konkurencja między lotniskami
9.3. Konkurencyjność ex ante na rynku usług lotniczych
Rozdział 10. Konkurencja na rynku usług transportu morskiego i wodnego
śródlądowego
10.1. Charakterystyka rynku transportu morskiego
10.2. Konkurencyjność ex post i ex ante na rynku usług transportu morskiego
10.2.1. Konkurencyjność przewoźników w transporcie morskim
10.2.2. Konkurencyjność portów
10.3. Charakterystyka rynku transportu wodnego śródlądowego
10.4. Konkurencyjność ex post i ex ante na rynku usług transportu wodnego
śródlądowego
Rozdział 11. Konkurencja wewnątrzgałęziowa i międzygałęziowa na rynku
usług transportowych w ujęciu ex post i ex ante
11.1. Konkurencyjność wewnątrzgałęziowa ex post i ex ante na rynku usług
transportowych
11.2. Konkurencyjność międzygałęziowa ex post i ex ante na rynku usług
transportowych
11.3. Kierunki rozwoju konkurencji na rynku usług transportowych
Podsumowanie
Bibliografia
Indeks
319 stron, B5, oprawa miękka