Umowa licencyjna w prawie autorskim.
Struktura i charakter prawny
Ustalenie konstrukcji oraz charakteru prawnego umowy licencyjnej ma kluczowe znaczenie
dla rozwiązania wielu problemów, które rodzi nawiązanie stosunku licencji.
Prezentowana monografia poświęcona jest poszukiwaniu rozwiązań do tego właściwych,
opartych na wyważeniu interesów wszystkich uczestników procesu eksploatacji praw
autorskich.
Obrót prawami autorskimi wymaga często nawiązania wielu stosunków umownych.
Relacje, powstające w procesie eksploatacji tworzą zwykle łańcuch powiązań. Zadaniem
prawa jest dostarczenie stosownych instrumentów oraz sformułowanie odpowiednich reguł,
tak aby wspominane powiązania ułożyć w sposób należyty. Jednym z nich jest umowa
licencji. Obowiązująca ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych wymienia wprawdzie
licencję jako instrument eksploatacji praw autorskich, jednak nie normuje jej w
sposób wyczerpujący. Ten stan rzeczy rodzi pytania o podstawową strukturę oraz jej
charakter prawny. Kształt umowy licencyjnej ma znaczenie dla relacji pomiędzy jej
stronami, jednak równie istotne jest określenie pozycji licencjobiorcy wobec kolejnych
nabywców eksploatowanego prawa.
W monografii podjęto rozważania dotyczące pozycji prawnej licencjobiorców oraz
sublicencjobiorców. W procesie eksploatacji dzieła powstaje bowiem zwykle cały
łańcuch, powiązanych ze sobą stosunków licencyjnych.
W związku z tym prezentowane opracowanie udziela odpowiedzi m.in. na pytania:
czy następcy prawni licencjodawcy zmuszeni są akceptować wcześniej udzielone
licencje, czy też fakt ten pozostaje wobec nich całkowicie obojętny?
czy w przypadku wypadnięcia jednego z ogniw w łańcuchu stosunków licencyjnych
następuje efekt domina, powodujący pozbawienie prawa korzystania z praw do utworu
przez kolejnych licencjobiorców?
Autorka wyjaśnia również pozycję licencjobiorcy wobec osób naruszających prawo
autorskie, a także wobec innych licencjobiorców, rozważając, czy licencjobiorca
dysponuje prawem skargi wówczas, gdy jego interesy są zagrożone lub naruszane
postępowaniem wymienionych wyżej podmiotów, czy też może jest on w tym względzie
uzależniony od aktywności licencjodawcy.
Ponadto, w prezentowanej monografii wyjaśniono pojęcie „pole eksploatacji”
oraz wskazano cechy odróżniające je od tych postanowień umownych, które służą
wskazaniu sposobu korzystania z przedmiotu licencji.
Wykaz skrótów
Bibliografia
Uwagi wprowadzające
Rozdział I. Rys historyczny oraz rozważania prawnoporównawcze
§ 1. Uwagi wprowadzające
§ 2. Instytucja licencji na tle rozwoju podstawowych założeń prawa autorskiego -
rozważania historyczne
§ 3. Instytucja licencji - uwagi prawnoporównawcze
I. Uwagi wprowadzające
II. Licencja w prawie francuskim
1. Wprowadzenie
2. Podstawowe założenia eksploatacji utworów
3. Natura prawna cesji
4. Rodzaje cesji
5. Sublicencja (sous cessions)
6. Forma umowy cesji
7. Zakres cesji oraz obowiązek oznaczenia pól eksploatacji
8. Ochrona sukcesyjna
9. Eksploatacja uprawnień osobistych
III. Licencja w prawie niemieckim
1. Wprowadzenie
2. Podstawowe założenia eksploatacji utworów
3. Pojęcie i rodzaje licencji
4. Natura prawna licencji
5. Obowiązek oznaczenia pól eksploatacji
6. Ochrona sukcesyjna
IV. Licencja w prawie szwajcarskim
1. Wprowadzenie
2. Podstawowe założenia eksploatacji utworów
3. Pojęcie licencji i jej rodzaje
4. Rodzaje licencji
5. Natura prawna licencji
6. Umowa licencji a umowa o przeniesienie praw autorskich
7. Ochrona sukcesyjna
8. Upoważnienie do korzystania z autorskich praw na dobrach osobistych
V. Licencja w prawie amerykańskim
1. Wprowadzenie
2. Podstawowe założenia eksploatacji
3. Podstawowe formy eksploatacji utworów
4. Natura prawna umowy licencyjnej
5. Licencja a przeniesienie praw copyright
6. Licencja wyłączna oraz niewyłączna
7. Forma umowy licencyjnej
8. Zagadnienie pól eksploatacji
9. Znaczenie wpisu licencji do rejestru praw autorskich
10. Dysponowanie uprawnieniami osobistymi
VI. Licencja w prawie angielskim
1. Wprowadzenie
2. Podstawowe założenia eksploatacji utworów
3. Dysponowanie uprawnieniami osobistymi twórcy
4. Pojęcie licencji i jej natura prawna
5. Rozróżnienie pomiędzy przeniesieniem a udzieleniem licencji
6. Licencja wyłączna oraz niewyłączna
7. Dorozumiana licencja (implied licences)
8. Ochrona sukcesyjna
Rozdział II. Ukształtowanie licencji w prawie polskim
§ 1. Uwagi wprowadzające
§ 2. Licencja jako odrębny typ umowy?
§ 3. Charakterystyka powiązań licencji z innymi umowami
I. Samodzielność licencji występującej w powiązaniu z innymi umowami
II. Charakterystyka zależności pomiędzy licencją a umowami jej towarzyszącymi
§ 4. Podstawowe elementy umowy licencyjnej
I. Uwagi ogólne
II. Zobowiązanie licencjodawcy do upoważnienia licencjobiorcy do korzystania
III. Oznaczenie dzieła będącego przedmiotem upoważnienia
IV. Oznaczenie przynajmniej jednego pola eksploatacji w obrębie uprawnienia autorskiego
przekazywanego do korzystania
V. Wskazanie odpłatności za udzieloną licencję lub porozumienie co do nieodpłatności
licencji
VI. Oznaczenie czasu trwania uprawnień licencyjnych
1. Uwagi ogólne
2. Określenie czasu
VII. Wskazanie miejsca wykonywania uprawnień z licencji
1. Uwagi wprowadzające
2. Znaczenie postanowienia określającego miejsce korzystania z przedmiotu licencji
3. Sposoby oznaczenia miejsca korzystania z przedmiotu licencji
VIII. Oznaczenie sposobu korzystania z przedmiotu licencji
Rozdział III. Natura umowy licencyjnej
§ 1. Spór o podstawową konstrukcję - negatywnie czy pozytywnie ukształtowana
licencja?
I. Uwagi wprowadzające
II. Podstawowa konstrukcja licencji w rozwoju historycznym - kształtowanie się modelu
§ 2. Model licencji w prawie polskim - negatywnie czy pozytywnie ukształtowana licencja?
§ 3. Podstawowe koncepcje wyjaśniające naturę licencji - podział z uwagi na charakter
prawa przysługującego licencjobiorcy
I. Uwagi ogólne
II. Teoria o upoważniającym charakterze licencji
III. Teoria o obligacyjnym charakterze licencji
IV. Teoria o rozporządzającym charakterze licencji
V. Teoria o urzeczowionym zobowiązaniu
VI. Charakter prawa licencjobiorcy - prezentacja własnego poglądu
1. Uwagi wprowadzające
2. Powody przemawiające za oparciem pozycji licencjobiorcy na prawie podmiotowym
bezwzględnym.
3. Analiza argumentów podnoszonych przez zwolenników tezy o wyłącznie zobowiązującym
charakterze licencji
4. Wnioski końcowe
Rozdział IV. Rodzaje licencji
§ 1. Licencja wyłączna i niewyłączna
I. Uwagi wprowadzające
II. Znaczenie cechy "wyłączności" dla charakteru prawa leżącego u podstaw
licencji
§ 2. Sublicencja
I. Uwagi wprowadzające
II. Podmioty uprawnione do udzielenia sublicencji
III. Zależność zakresu sublicencji od zakresu licencji głównej
IV. Zakres obowiązków sublicencjobiorcy
V. Wyrażenie zgody przez licencjodawcę na udzielenie sublicencji
VI. Charakter prawny zgody na udzielenie sublicencji
VII. Zakres wymaganej zgody
VIII. Znaczenie zakończenia stosunku licencji głównej dla istnienia stosunku
sublicencji
Rozdział V. Przedmiot umowy licencyjnej
§ 1. Uwagi wprowadzające
§ 2. Autorskie prawa osobiste jako przedmiot upoważnienia do korzystania?
§ 3. Autorskie uprawnienia majątkowe, jako przedmiot upoważnienia do korzystania
I. Uwagi wprowadzające
II. Pole eksploatacji jako przedmiot umowy licencyjnej - charakterystyka ogólna
1. Wprowadzenie
2. Pojęcie pola eksploatacji na tle podstawowych założeń eksploatacji utworu
3. Rola "pola eksploatacji" w systemie monistycznym i dualistycznym
4. Konstrukcja pola eksploatacji w prawie polskim
5. Znaczenie konstrukcji "pól eksploatacji"
6. Pole eksploatacji w obecnie obowiązującej ustawie o prawie autorskim i prawach
pokrewnych
7. Pola eksploatacji a poszczególne uprawnienia autorskie
8. Podstawowe cechy konstrukcji "pól eksploatacji"
III. Kryteria ustanowienia cząstkowych pól eksploatacji
IV. Nieznane pola eksploatacji jako przedmiot umowy licencyjnej
V. Obowiązek określenia pól eksploatacji
1. Wstęp
2. Stanowisko nauki polskiej w sprawie obowiązku wyraźnego wymienienia pól eksploatacji
3. Obowiązek wyraźnego oznaczenia pól eksploatacji - prezentacja własnego stanowiska
VI. Teoria "celu przeniesienia" a obowiązek wyraźnego oznaczenia pól
eksploatacji
Rozdział VI. Podmioty występujące w stosunku licencji
§ 1. Uwagi wstępne
§ 2. Licencjodawca
§ 3. Licencjobiorca
§ 4. Inne podmioty występujące w stosunku licencji
I. Wprowadzenie
II. Rola agencji pośredniczących w procesie udzielania licencji
III. Organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi
1. Uwagi wprowadzające
2. Charakter prawny umowy o powierzenie praw autorskich do zarządu
3. Charakterystyka stosunków umownych nawiązywanych przez organizacje zbiorowego
zarządzania z użytkownikami praw autorskich
Rozdział VII. Treść umowy licencyjnej - prawa i obowiązki stron
§ 1. Uwagi wprowadzające
§ 2. Obowiązki licencjodawcy
I. Obowiązek ustanowienia prawa do korzystania na rzecz licencjobiorcy
II. Obowiązek umożliwienia licencjobiorcy korzystania z utworu
1. Uwagi wprowadzające
2. Treść obowiązku umożliwienia korzystania
III. Obowiązek dbałości o zachowanie prawa
1. Uwagi wprowadzające
2. Dopuszczalność zrzeczenia się prawa przez autora
3. Obowiązek podjęcia obrony prawa w procesie wytoczonym licencjodawcy przez osobę
trzecią
IV. Obowiązek współdziałania z licencjobiorcą w razie naruszenia prawa do korzystania
§ 3. Obowiązki licencjobiorcy
I. Obowiązek zapłaty na rzecz licencjodawcy wynagrodzenia
1. Uwagi wprowadzające
2. Sposób ustalenia wysokości wynagrodzenia oraz czynniki wpływające na jego
wysokość
3. Prawo twórcy żądania podwyższenia wynagrodzenia w razie rażącej dysproporcji
między nim a korzyściami osiąganymi przez licencjobiorcę
II. Obowiązek rozpowszechniania dzieła
1. Uwaga wstępna
2. Charakterystyka ogólna
3. Treść obowiązku rozpowszechnienia utworu
4. Wykonanie obowiązku rozpowszechnienia utworu
5. Prawo odstąpienia lub wypowiedzenia umowy na wypadek nieprzystąpienia do
rozpowszechniania utworu - charakterystyka uprawniania z art. 57 PrAut
§ 4. Obowiązek powstrzymania się od podejmowania działań konkurencyjnych
§ 5. Obowiązek licencjodawcy do powstrzymania się od działań naruszających interesy
licencjobiorcy
Rozdział VIII. Umowa licencyjna na tle innych umów o korzystanie z praw na
dobrach niematerialnych
§ 1. Uwagi wprowadzające
§ 2. Umowa licencyjna a umowa dzierżawy
§ 3. Umowa licencyjna a użytkowanie praw
§ 4. Umowa licencyjna a umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych
Rozdział IX. Znaczenie oraz kształt umowy licencyjnej w obrocie gospodarczym
§ 1. Uwagi wstępne
§ 2. Dzieła naukowe
§ 3. Znaczenie licencji w umowie o redakcję dzieła zbiorowego
§ 4. Umowa licencyjna w zakresie książek do słuchania
§ 5. Licencja upoważniająca do korzystania z elektronicznej formy dzieł słownych
§ 6. Licencja w umowie packagingu
§ 7. Licencja w umowie o kooperację pomiędzy wydawnictwami
§ 8. Umowa licencji upoważniająca do korzystania z dzieł architektonicznych
§ 9. Umowa licencyjna upoważniająca do korzystania z fotografii
§ 10. Umowa licencji w zakresie dzieł plastycznych
§ 11. Umowa licencji upoważniająca do korzystania z dzieła audiowizualnego
§ 12. Licencja w umowie merchandisingu
§ 13. Licencja w umowach o wystawienie dzieł scenicznych
§ 14. Licencja w umowach o korzystanie z software
I. Uwagi ogólne
II. Klauzule CPU w programach licencyjnych na oprogramowanie komputerowe
Indeks rzeczowy
429 stron, A5, oprawa miękka