To, co robisz z dala od stołu negocjacyjnego, może zadecydować
o sukcesie - lub niepowodzeniu - w najważniejszych rozgrywkach
Większość negocjatorów, poszukując bądź to wygranej własnej, bądź też
obopólnej, koncentruje się na tym, co dzieje się bezpośrednio przy stole
negocjacyjnym. David Lax i James Sebenius zachęcają, by spojrzeć poza czystą
taktykę negocjacji.
Przekonujące środki taktyczne są tylko "pierwszym wymiarem" nowatorskiej
metody opracowanej przez autorów na podstawie całych dziesięcioleci własnych
doświadczeń negocjacyjnych i analiz najlepszych negocjatorów.
Dzięki posunięciom w "drugim wymiarze" - w dziedzinie
projektowania porozumienia - negocjatorzy wyzwalają wartość ekonomiczną oraz
pozaekonomiczną poprzez systematyczne przewidywanie porozumienia i kreatywne
opracowywanie jego struktury.
Tym jednak, co rzeczywiście wyróżnia metodę Laxa i Sebeniusa, jest
"trzeci wymiar": ustawienie. Przed rozpoczęciem sesji negocjacyjnej
specjaliści od negocjowania w trzech wymiarach przejmują inicjatywę.
"Ustawiają stół", aranżując najbardziej obiecującą sytuację -
przygotowują grunt pod późniejszą pomysłową grę taktyczną.
Odpowiedni arsenał posunięć poza stołem często wywiera olbrzymi wpływ na wynik
negocjacji. Bez metody negocjacji w trzech wymiarach, łączącej ustawianie
negocjacji, projektowanie porozumienia i środki taktyczne, łatwo może się
zdarzyć, że będziemy ostatecznie stosowali jednowymiarową strategię
w trójwymiarowym świecie.
Negocjacje w trzech wymiarach przedstawiają
mnóstwo praktycznych posunięć negocjacyjnych i wciągających przykładów,
pokazując przy tym, że przewaga w dziedzinie ustawienia oraz pomysłowe
projektowanie mogą natychmiast po rozpoczęciu rozmów doprowadzić do wartościowego
porozumienia - porozumienia, które byłoby nieosiągalne za pomocą najzręczniejszych
nawet standardowych środków taktycznych.
"D.A.Lax i J.K.Sebenius zaczynają analizować negocjacje w momencie,
w którym większość osób, w tym profesjonalistów, je kończy. Tym, którzy
zakończyli negocjacje z dobrym kontraktem w ręku pokazują wynik z innej
perspektywy. Podobnie czynią z tymi, którzy zerwali negocjacje w poczuciu
braku szans na porozumienie. Obie grupy mogą przeżyć szok poznawczy i o to autorom
chodzi. Tak naprawdę, to autorzy uczą strategii negocjacji nie używając
w wywodzie słowa strategia".
dr Grzegorz Myśliwiec, wykładowca negocjacji w Szkole Głównej Handlowej
w Warszawie
David A. Lax, były wykładowca Harvard Business School i bankier
inwestycyjny, jest dyrektorem Lax Sebenius LLC, firmy specjalizującej się
w strategii negocjacji i świadczącej usługi na rzecz takich przedsiębiorstw
jak Novartis, Royal Dutch/Shell czy Estée Lauder Companies.
James K. Sebenius, profesor zarządzania katedry im. Gordona
Donaldsona Harvard Business School, jest wiceprezesem Programu badań nad negocjacjami
w Harvard Law School i dyrektorem Lax Sebenius LLC. Pracował
w nowojorskiej Blackstone Group przez kilka lat od utworzenia tej organizacji.
304 strony, B5, twarda oprawa