Z recenzji dr hab. Elżbiety Jędrych, prof. PŁ:
We wszystkich dziedzinach biznesu sukces organizacji zależy od wiedzy i
pomysłowości pracowników, ich motywacji i zaangażowania w efektywne działanie.
Menedżerowie powinni umacniać te wartości i postawy pracowników, dzięki którym
można kreować ich efektywne zachowania, lojalność i dążenie do sukcesu, a więc
poszukiwać sposobów skutecznego kierowania. Ważnym sposobem takiego kierowania jest
umiejętne komunikowanie się z ludźmi i prowadzenie negocjacji.
Komunikacja odgrywa kluczową rolę we wszystkich aspektach zarządzania, szczególnie w
okresie przyspieszonych przemian. Ludzie komunikują się formalnie i nieformalnie
(oficjalnie i nieoficjalnie), prezentując i uzgadniając swoje poglądy i racje.
Menedżerowie, tworząc odpowiednie systemy komunikowania się w organizacji, powinni
sprzyjać gotowości ludzi do prowadzenia dialogu, aby komunikacja formalna i nieformalna
uzupełniały się, prowadząc do wzajemnego zrozumienia i chęci współpracy.
Na analogicznych zasadach opierają się negocjacje między kierownictwem a zespołem oraz
wewnątrz zespołu. Skuteczność decyzji i uzgadniania stanowisk (kompromis, konsensus)
zależą od stylów dyskusji – czy są one otwarte, rzeczowe i konstruktywne. O
przebiegu negocjacji nie decydują umiejętności indywidualne uczestników, siła ich
logiki i argumentacji, ale odpowiednia infrastruktura, psychologia i sztuka prowadzenia. W
organizacji, gdzie konieczne jest poszukiwanie wzajemnych korzyści, otwartość,
szczerość i partnerskie nastawienie nie oznaczają słabości i uległości, lecz
mądrość, myślenie w kategoriach jutra, identyfikację
z organizacją i jej zadaniami.
Takie ujęcie komunikowania się i negocjowania w organizacji zostało przedstawione
w niniejszej książce. Powinna ona pomóc menedżerom i przyszłym kierownikom
w pozyskiwaniu umiejętności w tym zakresie oraz doskonaleniu stylu współpracy z
ludźmi.
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział 1. Pracownicy i ich zachowania w organizacji
1.1. Zasoby ludzkie i ich rola w kreowaniu sukcesu firmy
1.2. Czynniki kształtujące zachowanie się człowieka
1.3. Reguły zachowania ludzi w organizacji
Rozdział 2. Kierowanie ludźmi w organizacji
2.1. Istota i style kierowania
2.2. Tworzenie nowego stylu kierowania
Rozdział 3. Symulowanie kreatywnych zachowań w organizacji
3.1. Uwarunkowania sprawnego działania pracowników w organizacji
3.2. Motywowanie działania pracowników w organizacji
Rozdział 4. Informowanie i komunikowanie w organizacji
4.1. Informacje i ich przepływy w organizacji
4.2. Komunikacja wewnątrz organizacji
4.3. Bariery sprawnej komunikacji
4.4. Usprawnianie procesów komunikacji
Rozdział 5. Sztuka prowadzenia negocjacji
5.1. Istota negocjowania
5.2. Przygotowanie negocjacji
5.3. Prowadzenie negocjacji
5.4. Strategie i taktyki negocjacyjne
Uwagi końcowe
Bibliografia
176 stron, B5, oprawa miękka