Badania wizualne w działaniu
Antologia tekstów
Redakcja naukowa: Maciej Frąckowiak. Krzysztof Olechnicki, współpraca Marek
Krajewski
Jaki jest status obrazu w badaniach społecznych?
Publikacja wypełnia lukę w naukowych opracowaniach dotyczących metodologii badań
wizualnych oraz strategii ich wykorzystywania w analizach i zmianie współczesnej
rzeczywistości społeczno-kulturowej.
Nie jest to jedna z wielu książek o kulturze wizualnej „w ogóle”, lecz zbiór
tekstów, w którym przykłady konkretnych badań ilustrują, po co i w jaki sposób
wykorzystywać obraz w analizach życia społecznego, zarówno jego uniwersalnych, jak i
współczesnych problemów – nowych mediów, nierówności, zmiany społecznej, wiedzy,
zdrowia i choroby, miasta, tożsamości. Wspólnym mianownikiem jest tu badanie
społeczeństwa za pomocą tego, co wizualne, naoczne i zapośredniczone przez
różnorodne technologie rejestracji i emisji obrazów. (ze wstępu)
Publikacja zawiera teksty dotychczas niepublikowane w Polsce, między innymi:
John Berger, Zrozumieć fotografię;
Marisol Clark Ibánez, Kadrowanie świata społecznego przy użyciu wywiadu
fotograficzego;
Elizabeth Edwards, Janice Hart, Fotografie jako przedmioty;
John Grady, Obrazy reklamowe jako wskaźniki;
Hubert Knoblauch, Performans wiedzy: wskazywanie i wiedza w prezentacjach powerpoint;
Sarah Pink, Uruchamiając etnografię wizualną;
Michael Rich, Richard Chalfen, Astma w słowach i obrazach. Narracje wizualne jako
środek diagnozy, prewencji i terapii chorób przewlekłych;
Dirk Vom Lehn, Christian Heath, Odkrywanie wystaw: wideoanaliza interakcji w
muzeach i centrach nauki.
Maciej Frąckowiak (ur. 1985) - socjolog, zajmuje sie obrazem, próbuje go
traktować jako narzędzie i pretekst do badań oraz zmiany relacji społecznych. Autor
wystaw, wystąpień i tekstów z tej dziedziny, publikowanych m.in. w "Kulturze i
Społeczeństwie", "Przeglądzie Socjologii Jakościowej" oraz
"Studiach Socjologicznych". W Instytucie Socjologii UAM pracuje nad doktoratem
poświęconym współczesnym strategiom interwencji socjologicznej. Uczestnik i
współkoordynator projektów Niewidzialne miasto, Kwestionariusz Kultury Wizualnej, a
ostatnio Kolaboratorium. Popularyzacja współdziałania w kulturze. Stypendysta Ministra
Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Fundacji Rodziny Kulczyków.
Krzysztof Olechnicki (ur. 1969) – doktor habilitowany, pracownik
Instytutu Socjologii UMK, kierownik Zakładu Badań Kultury. Interesuje się socjologią i
antropologią obrazu, antropologią społeczną, socjologią religii oraz nowymi ruchami
społecznymi. Stypendysta tygodnika „Polityka” w ramach akcji „Zostańcie z nami”
i Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej. Redaktor pisma „Ikonosfera. Studia z Socjologii i
Antropologii Obrazu”. Autor wielu ksiązek, m.in. Słownik socjologiczny; Antropologia
obrazu. Fotografia jako metoda, przedmiot i medium nauk społecznych; Fotoblogi,
pamiętniki z opcja przekazu. Fotografia i fotoblogerzy w kulturze konsumpcyjnej.
Marek Krajewski (ur. 1969) socjolog, profesor na Uniwersytecie im. Adama
Mickiewicza w Poznaniu. Autor licznych artykułów dotyczących kultury popularnej,
konsumpcji i sztuki oraz książek: Kultury kultury popularnej; POPamiętane. Redaktor i
współredaktor naukowy publikacji: W stronę socjologii przedmiotów; Prywatnie o
publicznym. Publicznie o prywatnym; Wyobraźnia społeczna. Horyzonty – źródła –
dynamika; Handmade. Praca rąk w postindustrialnej rzeczywistości. Kurator Zewnętrznej
Galerii AMS (1998-2004) oraz pomysłodawca projektu Niewidzialne miasto.
560 stron, Format: 13.0x19.0cm, oprawa miękka