Islam w Europie
Bogactwo różnorodności czy źródło konfliktów?
Wydarzenia 11 września 2001 roku w Stanach Zjednoczonych, zamachy we Francji,
Madrycie, Londynie i dramatyczne wydarzenia wojen domowych związane z rozpadem
Jugosławii wstrząsnęły światową opinią publiczną. Te godne potępienia zdarzenia,
a także wypowiedzi niektórych polityków utożsamiające islam z terroryzmem umacniały
niekorzystny obraz muzułmanów. W tej sytuacji pojawiła się potrzeba naukowej dyskusji,
opartej na głębokiej analizie i badaniach, która dałaby odpowiedź na pytanie, czy
islam zagraża Europie, czy raczej ją wzbogaca.
Zakład Islamu Europejskiego Wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego w
listopadzie 2010 roku zorganizował ogólnopolską konferencję naukową zatytułowaną
„Muzułmanie w Europie. Bogactwo różnorodności czy źródło konfliktów ?”.
W konferencji wzięli udział naukowcy z różnych dziedzin: orientalistyki, historii,
socjologii, antropologii, stosunków międzynarodowych i literaturoznawstwa. Ich referaty,
zebrane w niniejszej książce, opisują zróżnicowaną pod względem kulturowym,
społecznym, politycznym i artystycznym europejską mniejszość muzułmańską,
której obecność wpływa na kształt społeczeństw starego kontynentu.
Zakład Islamu Europejskiego na Wydziale Orientalistycznym Uniwersytetu Warszawskiego
od 1994 roku zajmuje się badaniem mniejszości muzułmańskich w Europie. Badania
dotyczą przede wszystkim historii obecności muzułmańskiej w Europie, zagadnień
integracji, rozwój ruchów społecznych, politycznych i kulturalnych europejskich
muzułmanów oraz organizacji życia religijnego tej grupy.
Książka ukazała się pod honorowym patronatem Polskiego Komitetu do spraw UNESCO,
Wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego oraz Fundacji Uniwersytetu
Warszawskiego
Wstęp
Historia Zakładu Islamu Europejskiego
Polska wczoraj i dziś
Jan Tyszkiewicz – Religijność muzułmanów litewsko-polskich w XVI-XVIII w.
w ocenie chrześcijan
Tina Liashchuk – Relacje polsko-muzułmańskie i ich odzwierciedlenie w
literaturze XVI-XVII wieku
Agata S. Nalborczyk – Budowa meczetów w Polsce – historia, liczba i
rozmieszczenie, obecny stan prawny oraz protest przeciw budowie meczetu w Warszawie
Maciej Ząbek – Problemy integracji uchodźców muzułmańskich w
Polsce
Historia kontaktów muzułmańsko-europejskich na przestrzeni wieków
Marcin Grodzki – Problem arabsko muzułmańskich źródeł
historiograficznych do wczesnych dziejów Andaluzji. Alternatywne spojrzenie na pierwsze
wieki islamu na Półwespie Iberyjskim
Marcin Czyż –Jeńcy muzułmańscy i kariery byłych muzułmanów w Bizancjum
za dynastii macedońskiej w źródłach bizantyńskich
Katarzyna K. Starczewska – Mafometus, Koran i język arabski w tekstach
łacińskich
Katarzyna Pachniak – Interpretacja filozofii egzystencjalizmu na arabskim
Bliskim Wschodzie
Magdalena Lewicka – Kompromis pomiędzy cywilizacją islamu a cywilizacją
Zachodu jako podstawa myśli reformatorskiej Chajr ad-Dina at-Tunusiego
Bałkany, Rosja i Ukraina
Anna Kijewska – Mevlid w tekke. O kobietach-hodżach i muzułmańskim rytuale
ofiarniczym
Marko Babić – Dramat tożsamości narodowej. Muzułmanie bośniaccy
Izabela Kończak – Muzułmanie w Rosji – wyzwania współczesności
Oleg Yarosh – Sufickie ruchy odrodzenia islamu w Europie Zachodniej i na
Ukrainie
Islam w Europie Zachodniej – współczesność
Stanisław Grodź SVD – Kontakty chrześcijańsko-muzułmańskie we
współczesnej Europie. Wymiar religijny
Adam Wąs SVD – Kształcenie imamów w Europie. Zarys problematyki na
podstawie wybranych krajów europejskich
Ewelina Juszczak – Polityka imigracyjna Unii Europejskiej a państwa
muzułmańskie
Radosław Stryjewski – Muzułmanie o muzułmanach – islam, który łączy /
islam, który dzieli
Marta Woźniak – Czy muzułmanie mogą być „lagom”? Różne oblicza
islamu w Szwecji
Marta Widy-Behiesse – Islam i muzułmanie w laickiej Francji
Anna Paluszek – Niemiecka Konferencja ds. Islamu w kontekście podmiotowości
politycznej muzułmanów
Katarzyna Górak-Sosnowska – Branding Islam – Muzułmańska odzież
młodzieżowa
Magdalena Daniłowicz – Włoscy konwertyci – nowi muzułmanie
Magda Zawadewicz – Konwertyci brytyjscy. Religijna fascynacja czy efekt
związków mieszanych?
302 strony, B5, oprawa miękka