Auschwitz w Internecie
Przedstawienia Holokaustu w kulturze popularnej
Auschwitz – fakt społeczny funkcjonujący w cyberprzestrzeni, którego
przedstawienia modelowane są przez mechanizmy właściwe dla kultury popularnej.
Autor opisuje relacje między kulturą masową, kulturą popularną a mediami, w
których rozpowszechniane są przekazy odnoszące się do Holokaustu, a także analizuje
oraz interpretuje przykłady różnorodnych form przedstawiania Zagłady w Internecie –
egzemplifikacje te pokazują osobliwość cyberprzestrzeni, a także jej (niekiedy
ambiwalentną) użyteczność w podtrzymywaniu pamięci o Shoah.
Niniejsza praca jest nowatorskim oraz interdyscyplinarnym ujęciem problemu. Nie ma
publikacji w języku polskim oraz angielskim, które podejmowałyby zagadnienie
przedstawień Holokaustu w Internecie w sposób porównywalny do zaprezentowanego w
książce.
Wprowadzenie
Rozdział 1. Instrumentalizacje, zawłaszczenia, rozproszenia
1.1. Różnice i przywołania
1.2. Pamięć i lęk
1.3. Nazwy
1.4. Eros i Tanatos w przedstawieniach Zagłady. Wybrane aspekty
1.5. Panseksualizm jako redukcjonizm
1.6. Banalizacja potworności
Rozdział 2. Kultura popularna, Internet, pedagogika potoczności
2.1. Założenia metodologiczne
2.2. Podstawowe pojęcia
2.3. Między tym, co masowe, a tym, co popularne – w stronę pedagogiki potoczności
2.4. Medium – między kulturą a społeczeństwem
2.5. Znak a symulacja – w stronę milczenia
2.6. Nowe media – komunikacja, znaczenie, technologia
2.7. Zagłada i przekaz
Rozdział 3. Auschwitz w Internecie
3.1. Miejsce, niemiejsce – medium i działanie
3.2. Trzy figury użytkownika – między pamięcią i zapomnieniem
3.3. Metaforyzacja przekazu
3.4. Teoria niesubstytutywności – trzy granice
3.5. Tekst i rzeczywistość
3.6. Ewolucja sieci – ewolucja tekstur i form pamięci
3.7. Palimpsesty potoczności
3.8. Wirtualne zwiedzanie
Zakończenie
Bibliografia
Indeks osób
Auschwitz on the Internet: The Presentations of the Holocaust in Popular Culture
(Summary)
406 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka