Dialogowe podstawy etyki gospodarczej
Poszukując odpowiedzi na pytanie o formułę etyczną uwzględniającą wymóg
pomnażania dóbr materialnych oraz zachowującej wobec niego ewaluacyjny dystans, autor
książki skupiła się na dialogu.
Postulat dialogu, poza argumentami wywiedzionymi ze sporu o konstytucję człowieka,
czerpie swoje uzasadnienie z przekonania interlokutorów o wartości łączących ich
więzi. Jakkolwiek sposób oceny doświadczeń gospodarczych w zaproponowanej formule
zawęża się do interakcyjnego kryterium słuszności, to owo kryterium wystarcza, by
partnerzy dialogu mogli się porozumieć.
Odsłania przed nimi destrukcyjne – etycznie i prakseologicznie – skutki odmowy
wzajemnego opowiadania się z własnych dokonań i zamierzeń (niekiedy skutki porzucenia
odpowiedzialności za dorastanie innych do roli gospodarczego partnera).
Wprowadzenie
Rozdział I
Etyka gospodarcza - zadania, narzędzia, cele
1.1. Od sporu o gospodarkę przyjazną społeczeństwu do
teorii etycznego gospodarowania
1.2. Jak etyka łączy się z gospodarowaniem?
1.2.1. Deklaracje programowe etyków gospodarczych
1.2.2. Stanowisko polskich badaczy życia gospodarczego
1.3. Adresat, narzędzie - trudności definicyjne
1.3.1. Etyka przedsiębiorcy czy etyka życia gospodarczego? Problem
adresata
1.3.2. Etyka - alternatywa, pochodna czy uzupełnienie reguł
sprawności gospodarczej? Problem narzędzia
1.3.3. Dokąd wiedzie droga? Wnioski
Rozdział II
Paradygmat dialogowy
2.1. Dlaczego dialog?
2.2. Podstawy koncepcji dialogowej
2.3. Warunki przeniesienia postulatu dialogu na grunt społeczny
2.3.1. Dialog jako konsens, dialog vs. konsens
2.3.2. Metaetyczna podstawa, metafizyczna hipoteka
2.4. Etyka dialogu w zastosowaniu gospodarczym
2.4.1. Dialogowa asymetria jako przedmiot etyczno-gospodarczej debaty
2.4.2. Problem merkantylnych uwikłań podmiotu gospodarującego.
Postulat integralności we współzawodnictwie Richarda De George'a
Rozdział III
Przedsiębiorstwo wobec wyzwań etycznych
3.1. Dialog jako fundament etyki przedsiębiorstwa
3.2. Aksjologiczna tożsamość podmiotu gospodarczego
3.3. Partnerstwo strategiczne. Dialog pomiędzy przedsiębiorcami
3.4. Rynkowy wizerunek przedsiębiorstwa
3.5. Integracja zatrudnionych
3.6. Troska o interesariuszy
3.7. Dialogowa odpowiedzialność przedsiębiorstwa jako przedmiot
szacowania
Rozdział IV
Dialog gospodarczy zaczynem publicznej debaty
4.1. Gospodarowanie jako problem polityczny. Prawodawca -
trzeci aktor
4.1.1. Triada uczestników życia gospodarczego
4.1.2. Geneza nowoczesnego konfliktu społecznego według Maxa Webera
4.2. Jak chronić więzi łączące uczestników triady? Działania
konsensualnoprawne a dialog
4.2.1. Konsensualno-prawny projekt społecznego porozumienia
4.2.2. O kruchości prawa jako źródła podmiotowych gwarancji
uczestników życia gospodarczego
4.2.3. Niewystarczalność strategii konsensualnej. Problem metafizyki
raz jeszcze
4.3. Gdzie możliwa jest dziś publiczna debata? Koncepcja forum
etycznogospodarczego
Etyka, gospodarka, dialog. Zakończenie
Bibliografia
Dialogical foundations of business ethics (Summary)
272 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka