Edukacja menedżerska w społeczeństwie współczesnym
Studium teoretyczno-empiryczne
Monografia o charakterze interdyscyplinarnym ukazuje w nowym świetle aspekt
relacji międzyludzkich w różnego rodzaju przedsiębiorstwach, będący pochodną
wykształcenia kadr menedżerskich w Polsce w zderzeniu z uwarunkowaniami
makrospołecznymi.
W ten sposób autor nawiązuje do międzynarodowych badań społecznych w nurcie
neolewicowym, krytycznym wobec neoliberalizmu gospodarczego i politycznego.
Interesujące jest, że taką kategorię jak „klasowość” można zastosować w
zupełnie nowym kontekście społeczno-gospodarczym i politycznym.
Uwagi wstępne
ROZDZIAŁI
Społeczne funkcje menedżerów w strukturach nowoczesnych społeczeństw
Pojęcie menedżera
Funkcje menedżerów w podziale pracy społecznej
Kooperacja. Uwarunkowania gospodarcze i społeczne
Praca kierownicza i wykonawcza
Rewolucja menedżerska - koncepcja i krytyka
Menedżerowie a zagadnienie produkcyjności pracy ludzkiej
Thorsteina Veblena rozumienie produkcyjności pracy a położenie menedżerów w
społeczeństwie
Archaiczność pojęcia „praca umysłowa i fizyczna"
Menedżer jako zawód i powołanie
Podsumowanie
ROZDZIAŁ II
Klasowość menedżerów jako główny składnik tożsamości
Znaczenie kategorii „klasa społeczna" w analizie pozycji
społeczno-ekonomicznej menedżerów
Pojęcie klasy społecznej
Klasy menedżerskie a specyfika ekonomiczno-socjologicznego pojmowania własności
Własność środków produkcji
Własność siły roboczej
Makro- i mikrozróżnicowania społeczne
Menedżerowie jako klasa i jako stan społeczny
Makroklasy i ich zorganizowane działania. Rola organizacji menedżerskich....
Menedżerowie jako technostruktura
Menedżerowie a elita w sensie absolutnym i relacyjnym
Sposoby produkcji a mikroklasy społeczne
Niektóre przykłady praktyki zarządzania
przedsiębiorstwami w świetle wykształcenia i
kwalifikacji menedżerów
Etyczne problemy menedżerów
Mikroklasa top menedżerów a właściciele przedsiębiorstw
Apropriacja stanowisk kierowniczych
Stałość zatrudnienia menedżerów
Menedżerowie a szacunek społeczny kształtujący ich tożsamość
Podsumowanie
ROZDZIAŁ III
Menedżerowie a organizacja i społeczeństwo wiedzy
Kompetencje menedżerów a organizacja wiedzy i organizacja ucząca się
Kwalifikacje a kompetencje. Uwagi definicyjne
Organizacja wiedzy
Społeczeństwo wiedzy
Klasyczne koncepcje na gruncie nauk społecznych a współczesne stosunki w gospodarce.
Prolegomena do Emila Durkheima koncepcji anomii i grupy profesjonalnej
Anomia jako kategoria zapoznana
Grupa profesjonalna i jej funkcje
Socjalizacja w ramach grupy profesjonalnej. Znaczenie etyki zawodowej
Grupa profesjonalna a typy więzi społecznej
Współczesne przykłady anomii w życiu gospodarczym
Podsumowanie - o przydatności Durkheimowskich kategorii
w analizie współczesności
ROZDZIAŁ IV
Konflikt w organizacji. Socjopedagogiczne ujęcie miejsca i roli menedżerów w
procesie rozwiązywaniu konfliktów
Pojęcie konfliktu organizacyjnego
Typy konfliktów w organizacji
Źródła konfliktu w organizacji
Przebieg konfliktu w organizacji
Strategie zachowań w konflikcie
Rola konfliktu w organizacji
Rozdział V
Edukacja menedżerska w nowoczesnych społeczeństwach
Geneza edukacji menedżerskiej
Szkoły biznesu i ich pozycje w rankingach światowych
Akademickie formy kształcenia menedżerów
Akademicka edukacja menedżerska w Polsce w świetle raportów Państwowej
Komisji Akredytacyjnej
„Rynek" edukacji menedżerskiej w Polsce po 1989 r
Edukacja a wzory sukcesu życiowego
Sukces a szansę życiowe
Dorośli i młodzież wobec możliwości osiągnięcia sukcesu
Menedżerowie jako ludzie sukcesu
Merytoryczne i pozamerytoryczne uwarunkowania sukcesu życiowego
Edukacyjny kontekst roli kapitału społecznego w nowoczesnych społeczeństwach
Język podręczników zarządzania a wartości i tożsamość menedżerów
Obietnice sukcesu i awansu w świetle anonsów na studia MBA
Kultura organizacyjna a edukacyjne oddziaływania we współczesnych organizacjach
Pojęcie kultury organizacyjnej
Wymiary kultury
Poziomy kultury
Zaufanie a kultura organizacyjna
Kultura organizacyjna a klimat organizacyjny
Kultura narodowa a typ kapitalizmu
ROZDZIAŁ VI
Zarządcy bez wiedzy. Badania własne nad menedżerską edukacją w Polsce
Założenia metodologiczne
Eksplikacja problematyki badawczej
Dobór metod, procedur i technik badawczych
Wybór zbiorowości badanej
Reprezentatywność typologiczna badań
Pilotaż narzędzia
Elementy zwiadu badawczego
Zastosowanie analizy zawartości w badaniu edukacji menedżerskiej
Styl życia polskich menedżerów w świetle analizy zawartości grup dyskusyjnych portalu
GoldenLine
Pokolenie GoldenLine a styl życia
Uczeni-praktycy a popularność niektórych kredencjałów
Funkcjoznaki w życiu polskich menedżerów. „Tania socjalizacja"
Ekostyl menedżerów a podróże i rezygnacja z pracy
Pozorna eksperckość a wiarygodność zarządców
Prezentacja wyników badań ilościowych
Charakterystyka badanych zarządców
Miejsce badanych w strukturach organizacyjnych przedsiębiorstw
Poczucie sprawstwa a decyzje edukacyjne
Stosunek badanych do podwładnych
Postawy badanych wobec kształcenia
menedżerskiego oraz „kapitału społecznego"
Prezentacja wyników badań jakościowych
Bezcelowość studiów MBA. Urodzeni menedżerowie
Wnioski
Menedżerskie wypowiedzi a gramatyka ojczystego języka
Menedżerowie - specjaliści od diagnozowania osobowości kandydatów do pracy i
pracowników?
Polskie uniwersytety w oczach zarządców. Wiedza a jej aplikacja
Edukacja a inne czynniki sukcesu życiowego. Poczucie sprawstwa
Lenistwo pracowników. Polscy zarządcy o swoich podwładnych
Skrytość jako cecha polskich menedżerów
Walory przyjętego postępowania badawczego i propozycje przyszłych ujęć empirycznych
Uwagi końcowe
Literatura
Aneks
Managerial Education in Modern Society. A Theoretical and Empirical Study
(Summary)
308 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka