|
KOMPETENCJE KOMUNIKACYJNE DZIECI W OKRESIE POŹNEGO DZICIŃSTWA
KUSZAK K. / W ASPEKCIE ROZWOJOWYM wydawnictwo: WYD UAM , rok wydania 2011, wydanie I cena netto: 46.20 Twoja cena 43,89 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Kompetencje komunikacyjne dzieci w okresie późnego dzieciństwa w aspekcie
rozwojowym
Problematyka podjęta w pracy mieści się w przestrzeni zainteresowania nauk
humanistycznych i społecznych, gdyż koncentruje się wokół komunikacji społecznej.
Z kolei najbliższa autorce perspektywa pedagogiczna skłoniła ją do wyodrębnienia
z tego szerokiego spektrum węższego obszaru zainteresowań, który stanowią kompetencje
komunikacyjne dzieci w okresie późnego dzieciństwa.
Wstęp
1. Język i mowa w procesie komunikacji
1.1. Wybrane perspektywy ujmowania języka
1.1.1. Język jako mentalny system symboliczny (perspektywa semiotyczna)
1.1.2. Język jako narzędzie w procesie interakcji (perspektywa socjopsychologiczna)
1.1.3. Język jako odzwierciedlanie jednostkowej tożsamości kulturowej (perspektywa
socjokulturowa)
1.2. Mowa jako sposób komunikacji międzyludzkiej
1.3. Podsumowanie
2. Rozważania terminologiczne wokół pojęcia kompetencji komunikacyjnych
2.1. Etnografia komunikowania się (etnografia mówienia) Della Hymesa
2.2. Kompetencje użytkowników języka w świetle współczesnych koncepcji
psycholingwistycznych, socjolingwistycznych i pedagogicznych
2.3. Dyskurs i dialog jako formy realizacji kompetencji komunikacyjnej jednostki
2.3.1. Pojęcie dyskursu
2.3.2. Pojęcie dialogu
2.4. Podsumowanie
3. Koncepcje rozwoju języka i kompetencji komunikacyjnej
3.1. Koncepcje behawioralne i uczenia się społecznego, czyli w jaki sposób otoczenie
warunkuje kompetencje komunikacyjne dziecka
3.2. Koncepcje natywistyczne – dziecko ma wrodzone zdolności do nabywania języka
3.3. Koncepcje interakcyjne – nabywanie kompetencji komunikacyjnej w relacji z drugim
człowiekiem
3.4. Kompetencje komunikacyjne dziecka w świetle kształtowania teorii umysłu
3.5. Podsumowanie
4. Rodzina jako miejsce rozwijania kompetencji komunikacyjnych dziecka
4.1. Rodzina w świetle teorii systemowej
4.2. Teoria systemowa a teoria komunikacji Paula Watzlawicka
4.3. Komunikowanie się w podsystemie małżeńskim
4.4. Teoria kodów komunikacyjnych Basila Bernsteina a komunikowanie się z dzieckiem
4.5. Style komunikowania się z dzieckiem
4.6. Podsumowanie
5. Metodologiczne podstawy badań własnych
5.1. Kompetencje komunikacyjne jako kompetencje złożone
5.2. Strategia prowadzenia badań
5.3. Cele i problemy badawcze
5.3.1. Zmienne i wskaźniki
5.4. Metoda i techniki badawcze
5.5. Charakterystyka próby badawczej i przebieg badań
5.5.1. Charakterystyka próby badawczej
5.6. Sposób gromadzenia i opracowywania materiału badawczego
6. Kompetencje komunikacyjne dzieci rozpoczynających edukację w szkole
6.1. Kompetencje językowe dzieci sześcioletnich i siedmioletnich
6.1.1. Sprawność artykulacyjna dzieci sześcioletnich i siedmioletnich
6.1.2. Różnice w zasobie leksykalnym między dziećmi sześcioletnimi i siedmioletnimi
6.1.3. Budowanie wypowiedzi przez dzieci sześcioletnie i siedmioletnie
6.2. Kompetencje emocjonalne dzieci sześcioletnich i siedmioletnich
6.2.1. Rozpoznawanie emocji wyrażonych przez inną osobę
6.2.2. Werbalizowanie emocji z perspektywy bohatera – konstruowanie teorii umysłu
6.2.3. Empatyczne reagowanie na komunikat werbalny partnera dzieci na starcieedukacyjnym
6.3. Kompetencje społeczne dzieci sześcioletnich i siedmioletnich – „tworzenie
sprzężeniazwrotnego”
6.3.1. Nawiązanie rozmowy – podjęcie wątku jako zadanie współrozmówcy
6.3.2. Przejmowanie tury jako element współuczestniczenia w rozmowie
6.3.3. Argumentowanie, przekonywanie i dążenie do porozumienia jako ważne aspekty
prowadzenia dialogu
6.3.4. Strategie uczestniczenia w rozmowie przyjmowane przez dzieci sześcioletnie i
siedmioletnie
6.4. Komunikacyjne kompetencje kulturowe dzieci na starcie edukacyjnym
6.4.1. Definiowanie określeń zaczerpniętych z socjolektu młodzieżowego
6.4.2. Dostosowywanie wariantu językowego do pozycji społecznej i kulturowej rozmówcy
6.4.3. Wyjaśnianie przez dzieci barier w procesie komunikacji wynikających z różnego
statusu społecznego i kulturowego rozmówcy
6.5. Komunikacyjne kompetencje symboliczne dzieci sześcioletnich i siedmioletnich
6.5.1. Definiowanie wybranych związków frazeologicznych przez dzieci rozpoczynające
edukację szkolną
6.5.2. Rozumienie i reagowanie werbalne na treści zawarte w pośrednich aktach mowy
6.5.3. Rozumienie i wyjaśnianie żartów językowych jako specyficzna forma operowania
symbolem językowym
6.5.4. Operowanie pośrednim aktem mowy w trakcie opowiadania żartów językowych
6.6. Poziom kompetencji komunikacyjnych dzieci a ich funkcjonowanie w środowisku szkolnym
w ocenie nauczycieli
6.6.1. Ocena umiejętności komunikacyjnych dokonana przez nauczycieli
6.6.2. Charakterystyka dzieci o różnym poziomie kompetencji komunikacyjnych dokonana
przez nauczycieli
6.7. Podsumowanie i dyskusja
7. Cechy komunikacji wewnątrzrodzinnej dzieci podejmujących edukację w szkole
7.1. Style komunikacji wewnątrzrodzinnej w projekcjach i wypowiedziach dzieci
7.1.1. Specyfika relacji rodzic – dziecko
7.1.2. Relacja rodzic – dziecko w sytuacji niekorzystnej dla dziecka
7.1.3. Specyfika relacji dziecko – rodzic
7.2. Relacja rodzic – dziecko z perspektywy rodziców dzieci o wyższym i niższym
poziomie kompetencji komunikacyjnych
7.2.1. Styl relacji rodzica z dzieckiem w świetle opinii rodziców
7.2.2. Przekonania rodziców dotyczące prawidłowości rozwoju językowego a poziom
kompetencji komunikacyjnych dzieci
7.2.3. Tematy rozmów podejmowanych przez rodziców dzieci o różnym poziomie kompetencji
komunikacyjnych
7.2.4. Cechy wypowiedzi rodziców skierowanych do dzieci o różnym poziomie kompetencji
komunikacyjnych
7.3. Cechy sytuacji rodzinnej dzieci o różnym poziomie kompetencji komunikacyjnych
7.3.1. Miejsce dzieci o różnym poziomie kompetencji komunikacyjnych w strukturze rodziny
7.3.2. Udział opiekunów i innych osób w wychowaniu dziecka
7.3.3. Czas spędzany z rodzicami w wypowiedziach dzieci o różnym poziomie kompetencji
komunikacyjnych
7.4. Podsumowanie i wnioski
8. Rozwój kompetencji komunikacyjnych dzieci w pierwszych latach edukacji
szkolnej
8.1. Rozwój kompetencji językowych w okresie edukacji wczesnoszkolnej
8.1.1. Rozwój poprawności artykulacyjnej dzieci w młodszym wieku szkolnym
8.1.2. Rozwój umiejętności dokonywania opisu przez dzieci w młodszym wieku szkolnym
8.2. Zmiany w zakresie komunikacyjnych kompetencji emocjonalnych uczniów
8.2.1. Zmiany związane z rozpoznawaniem i nazywaniem przejawów emocji
8.2.2. Wyrażanie empatii przez uczniów w młodszym wieku szkolnym
8.3. Zmiany w zakresie kompetencji społecznych w okresie późnego dzieciństwa
8.3.1. Zmiany dotyczące umiejętności współtworzenia dialogu w grupie dzieci w
młodszym wieku szkolnym
8.4. Rozwój komunikacyjnych kompetencji kulturowych w młodszym wieku szkolnym
8.4.1. Operowanie żargonem jako przejaw wrastania w językową kulturę młodzieżową
8.4.2. Informowanie osób o różnym statusie społeczno-kulturowym – dostosowanie formy
języka do możliwości słuchacza
8.5. Rozwój komunikacyjnych kompetencji symbolicznych na przestrzeni klas młodszych
szkoły podstawowej
8.5.1. Zmiany związane z umiejętnością definiowania związków frazeologicznych
8.5.2. Zmiany związane z operowaniem symbolem zawartym w żarcie językowym
8.6. Podsumowanie i wnioski
9. Doświadczenia komunikacyjne uczniów w świetle wypowiedzi osób o różnym
poziomie kompetencji komunikacyjnych
9.1. Doświadczenia w relacjach komunikacyjnych z różnymi osobami
9.2. Doświadczenia w relacjach komunikacyjnych na terenie szkoły
9.3. Podsumowanie
10. Podsumowanie i wnioski
Zakończenie
Aneksy
Literatura
Spis tabel
Spis rysunków i wykresów
Communication competence of children in their period of late childhood in developmental
aspect (Summary)
366 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|