Percepcja słuchowa dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Autorka przedstawia problem percepcji słuchowej dzieci z niepełnosprawnością
intelektualną w stopniu lekkim w niezwykle szerokim kontekście – uwzględnia rolę tej
percepcji w procesie uczenia się i rozwoju emocjonalno-społecznego dziecka, podkreśla
związek zachodzący między umiejętnością różnicowania dźwięków werbalnych i
niewerbalnych.
Zaprezentowane badania pokazują, że ocena przetwarzania przez wspomnianą grupę
dzieci bodźców słuchowych powinna być dokonywana nie tylko w ramach działań
logopedycznych, ale także służyć może diagnozie psychologicznej. W książce podjęta
została próba odpowiedzi na pytanie, która grupa rówieśników (pełnosprawnych czy
niepełnosprawnych) będzie korzystniejszą socjosferą dla rozwoju percepcji słuchowej
dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
Wprowadzenie
1. Pojęcie percepcji słuchowej
1.1. Dźwięk jako bodziec w procesie percepcji słuchowej
1.1.1. Pojęcie dźwięku
1.1.2. Cechy dźwięku
1.1.3. Dźwięki mowy w procesie porozumiewania się
1.1.3.1. Znak językowy
1.1.3.2. Wytwarzanie dźwięków mowy
1.1.3.3. Rodzaje słuchu mownego
1.2. Percepcja słuchowa a słuchowa kompetencja komunikacyjna
1.3. Neurofizjologiczne podłoże procesu percepcji słuchowej
1.3.1. Ucho ludzkie a odbiór dźwięków (fizjologia słyszenia )
1.3.2. Ośrodkowa droga słuchowa
1.3.3. Prawa i lewa półkula mózgu w procesie przetwarzania bodźców słuchowych w
świetle badań z zakresu neuronauki
1.3.4. Związek przetwarzania sygnałów awerbalnych i werbalnych w integracyjnym modelu
percepcji słuchowej
2. Rozwój percepcji słuchowej
2.1. Rozwój słuchu w okresie prenatalnym
2.2. Słuch absolutny niemowląt
2.2.1. Metody badania percepcji słuchowej a dowody na istnienie słuchu absolutnego
niemowląt
2.2.2. Tłumienie funkcji słuchu absolutnego i specjalizacja słuchu mownego u niemowląt
2.3. Mowa matczyna a rozwój percepcji słuchowej dziecka w okresie niemowlęcym
2.4. Percepcja słuchowa a rozwój mowy dziecka w okresie poniemowlęcym
2.5. Rozwijanie percepcji słuchowej dziecka w okresie przedszkolnym
2.6. Wykorzystanie muzyki w procesie rozwoju percepcji słuchowej dziecka
2.6.1. Wykorzystanie muzyki w dynamizowaniu potencjałów rozwojowych dzieci z
niepełnosprawnością intelektualną
2.6.2. Związek percepcji muzyki z rozwojem mowy w świetle badań z zakresu muzykologii i
surdologopedii
2.6.3. Logorytmika jako metoda wykorzystująca elementy działalności muzyczno- ruchowej
w procesie stymulacji rozwoju kompetencji lingwistycznej dzieci
3. Zaburzenia percepcji słuchowej
3.1. Etiologia zaburzeń
3.2. Zaniedbanie środowiskowe jako czynnik sprzyjający powstawaniu zaburzeń percepcji
słuchowej
3.3. Możliwość wykorzystania metody Tomatisa w usprawnianiu percepcji słuchowej dzieci
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
4. Rola środowiska w stymulowaniu procesu percepcji słuchowej dziecka z
niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
4.1. Rodzinne uwarunkowania rozwoju percepcji słuchowej dzieci z niepełnosprawnością
intelektualną w stopniu lekkim
4.2. Szkoła jako miejsce rozwoju percepcji słuchowej dzieci z niepełnosprawnością
intelektualną w stopniu lekkim, w świetle koncepcji „pedagogiki miejsca „
4.2.1. Warunki akustyczne klasy szkolnej
4.2.2. Interakcje rówieśnicze jako socjosfera rozwoju słuchowej kompetencji
komunikacyjnej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
4.2.3. Kompetencje nauczyciela a możliwości rozwoju percepcji słuchowej uczniów z
niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
4.2.4. Wykorzystanie zajęć muzyczno-ruchowych w klasie szkolnej warunkiem rozwoju
percepcji słuchowej dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
5. Metodologia badań
5.1. Metodologiczne założenia badań własnych
5.2. Cel badań
5.3. Problemy badawcze
5.4. Hipotezy i ich uzasadnienie
5.5. Metody analizy statystycznej
5.6. Zmienne i ich operacjonalizacja
5.7. Wskaźniki zmiennych
5.8. Metody badań, narzędzia badawcze
5.9. Osoby badane
5.10. Realizacja badań
5.11. Kontrola zmiennych zakłócających
6. Analiza wyników badań własnych
6.1. Percepcja słuchowa dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
6.1.1. Percepcja dźwięków awerbalnych (muzycznych )
6.1.2. Percepcja dźwięków mowy
6.1.3. Związek percepcji dźwięków awerbalnych (muzycznych) z percepcją dźwięków
mowy
7. Stopień stymulacji słuchowej kompetencji komunikacyjnej dzieci z
niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach integracyjnych i
specjalnych
8. Różnice w poziomie percepcji słuchowej ze względu na płeć
8.1. Różnicowanie dźwięków awerbalnych (muzycznych) u dzieci z niepełnosprawnością
intelektualną w stopniu lekkim ze względu na płeć
8.2. Różnicowanie dźwięków mowy u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w
stopniu lekkim ze względu na płeć
9. Zakres wykorzystywania zajęć muzyczno -ruchowych w klasach integracyjnych i
specjalnych jako czynnik istotny dla stymulacji percepcji słuchowej dzieci z
niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
10. Związek funkcjonowania po znawczego z percepcją słuchową uczniów w opinii
nauczycieli
11. Ocena funkcjonowania po znawczego uczniów w sferach związanych z percepcją
słuchową w opinii nauczycieli
12. Wnioski z badań
13. Znaczenie przeprowadzon ych badań dla wspomagania rozwoju dzieci z
niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Postulaty
Załącznik
Bibliografia
Auditory perception in children with mild intellectual disability (Summary
Hörwahrnehmung bei Kindern mit leichter geistiger Behinderun (Zusammenfassung )
Perception auditi ve chez des en fants handicapés mentau xlégers (Resumé )