Agenda-setting w teorii i praktyce politycznej
Teoria "agenda-setting" ma ugruntowaną pozycję w obrębie pola badawczego
nauk o mediach i komunikowaniu.
J. G. Blumer i D. Kavanagh uważają tę teorię za jeden z "mistrzowskich"
paradygmatów w obrębie komunikacji politycznej, należący do tych, którym należy się
szczególna uwaga.
Sondaż przeprowadzony wśród 138-osobowej grupy prominentnych badaczy komunikacji
społecznej (uczeni cytowani w skali światowej, redaktorzy prestiżowych czasopism,
kierujący instytutami badawczymi), wykazał, że teoria "agenda setting" jest
uważana za należącą do najbardziej znaczących koncepcji z zakresu nauk o
komunikowaniu, obok teorii redukcji niepewności i dyfuzji innowacji. Oprócz tego teoria
ta należy do podejść naukowych, gdzie szczególną uwagę poświęca się badaniom
empirycznym. Istotne znaczenie społeczne teorii oraz jej stosowalność w obrębie pola
badawczego nauk o polityce polega na tym, że dotyczy ona zagadnienia wpływu mediów na
opinię publiczną, ale także na decyzje i procesy polityczne ("public
agenda-setting" oraz "political/policy agenda-setting"), w kontekście
postrzeganej ważności konkretnych problemów i tematów. Natomiast wspomniana,
społecznie postrzegana ważność problemów (kształtowana w istotnej części przez
media) nie zawsze idzie w parze z tym, co faktycznie się dzieje w świecie realnym i
społeczeństwie.
Wstęp
Bartłomiej Łódzki
Najważniejsze wydarzenie w Polsce i na świecie w 2009 roku. Przeniesienie
ważności przedmiotów między agendą mediów a agendą publiczności - analiza
pierwszego poziomu agenda-setting
Ewa Nowak
Rola mediów masowych w ustanawianiu agendy politycznej
Jakub Nowak
Agenda publiczna czy medialna? Problem statusu publikowanych oddolnie treści
medialnych w ramach social media na przykładzie protestu adisucks
Adam Drosik
Rola mediów w crisis management w polityce
Olgierd Annusewicz
Agenda-setting - studium przypadku. Prawybory w Platformie Obywatelskiej w 2010
roku
Wojciech Magm
Prawybory w Platformie Obywatelskiej w mediach. Analiza porównawcza programów
informacyjnych TVP1 i TVN
Małgorzata Adamik-Szysiak
Kandydaci w prezydenckiej kampanii wyborczej w 2010 roku - agenda mediów na
przykładzie analizy zawartości dzienników ogólnopolskich
Informacje o autorach
Summaries
188 stron, Format: 17x24 cm, oprawa miękka