|
DOKSZTAŁCANIE DOSKONALENIE ZAWODOWE NAUCZYCIELI POWSZECHNEGO ...
PIKAŁA A. / WYCHOWANIA ESTETYCZNEGO W KONTEKŚCIE POTRZEB wydawnictwo: WY UN ŁÓDŹ , rok wydania 2012, wydanie I cena netto: 40.80 Twoja cena 38,76 zł + 5% vat - dodaj do koszyka
Dokształcanie, doskonalenie zawodowe nauczycieli powszechnego wychowania estetycznego
w kontekście potrzeb i uwarunkowań społeczno-kulturalnych
W świadomości społeczeństwa polskiego narasta obecnie przeświadczenie, że
szkoła, powszechna edukacja, nie wspomaga rozwoju osobowości, zdolności twórczych,
postaw kreatywnych młodego pokolenia.
Stan ten jest jedną z głównych przyczyn podejmowania prób doskonalenia,
modyfikacji systemu oświaty. Towarzyszy temu niejednokrotnie przekonanie, że o efektach,
sukcesach szkolnych dzieci i młodzieży, decyduje w pierwszej kolejności nauczyciel,
jego postawa, umiejętności i wiedza - kwalifikacje.
Do kształtowania zdolności twórczego myślenia i działania, rozwijania otwartej
postawy na świat, kreatywności, szczególnie predestynowane są przedmioty powszechnej
edukacji estetycznej (muzyka, plastyka, sztuka, wiedza c kulturze), formy aktywności
artystycznej podejmowane w ramach działań szkolnych, pozaszkolnych, pozalekcyjnych. Aby
zajęcia te odbywały się w sposób efektywny, a zarazem atrakcyjny dla uczniów,
potrzebny jest świadomy swej odpowiedzialności, dobrze przygotowany, permanentnie
doskonalący się nauczyciel - animator.
Wstęp
Rozdział I
TEORETYCZNE PODSTAWY DOKSZTAŁCANIA I DOSKONALENIA ZAWODOWEGO NAUCZYCIELI
1. Dotychczasowe kierunki zainteresowań pedeutologicznych w Polsce
2. Oczekiwania pedeutologów wobec nauczycieli w różnych okresach dziejów wychowania i
ich uwarunkowania
3. Specyfika i założenia dokształcania, doskonalenia zawodowego nauczycieli
3.1. Ustalenia terminologiczne
3.2. Profesjonalizm w działaniach edukacyjnych
3.3.Humanistyczny wymiar dokształcania, doskonalenia zawodowego nauczycieli
4. Nauczyciele wobec dokształcania, doskonalenia zawodowego
Rozdział II
NAUCZYCIEL MUZYKI, SZTUKI, WIEDZY O KULTURZE, JEGO KSZTAŁCENIE, DOKSZTAŁCANIE I
DOSKONALENIE W KONTEKŚCIE WYMOGÓW WSPÓŁCZESNEJ EDUKACJI
1. Kształcenie nauczycieli muzyki, sztuki, wiedzy o kulturze w uczelniach
wyższych w Polsce (sylwetka absolwenta, kompetencje zawodowe)
2. Nowe realia funkcjonowania nauczycieli muzyki, sztuki, wiedzy o kulturze w zawodzie
3. Modele kompetencji zawodowych nauczyciela muzyki, sztuki, wiedzy o kulturze w
zreformowanej szkole
4. Społeczne i instytucjonalne uwarunkowania systemu dokształcania, doskonalenia
zawodowego nauczycieli muzyki, sztuki, wiedzy o kulturze
5. Formy dokształcania, doskonalenia zawodowego nauczycieli muzyki, sztuki, wiedzy o
kulturze (rozwiązania instytucjonalne)
Rozdział III
METODOLOGIA BADAŃ WŁASNYCH
1. Ogólne założenia
2. Teoretyczne podstawy badań
3. Cele badań i problemy badawcze
4. Założenia toku dowodowego i interpretacyjnego badań teoretyczno-empirycznych
5. Opis zastosowanych metod, technik i narzędzi badawczych
6. Próba badawcza i teren badań
7. Metody wykonania opisu i prezentacji materiału badawczego
Rozdział IV
PRZYGOTOWANIE NAUCZYCIELI MUZYKI, SZTUKI, WIEDZY O KULTURZE DO UCZESTNICTWA W
FORMACH DOKSZTAŁCANIA, DOSKONALENIA ZAWODOWEGO
1. Problem wiedzy i rozumienia w procesie dokształcania, doskonalenia zawodowego
(wiedza o świecie i o sobie samym)
1.1.Poziom wiedzy nauczycieli o problemach dokształcania, doskonalenia zawodowego
1.2.Zapotrzebowanie nauczycieli na różne dziedziny wiedzy i umiejętności
1.3.Sposoby rozumienia przez nauczycieli istoty dokształcania, doskonalenia zawodowego
2. Poziom wiedzy i umiejętności pedagogiczno-kierunkowych nauczycieli muzyki, sztuki,
wiedzy o kulturze w kontekście ich działalności zawodowej
3. Określenie gotowości nauczycieli muzyki, sztuki, wiedzy o kulturze do podejmowania
form dokształcania, doskonalenia zawodowego
3.1.Ocena stanu gotowości nauczycieli do uczestniczenia w formach dokształcania,
doskonalenia
3.2.Nauczyciele muzyki, sztuki, wiedzy o kulturze - ich przygotowanie oraz nawyki do
podejmowania dokształcania, doskonalenia zawodowego
3.3.Postawa nauczycieli muzyki, sztuki, wiedzy o kulturze wobec własnego dokształcania,
doskonalenia zawodowego
3.4 Motywy uczestnictwa w formach dokształcania, doskonalenia
Rozdział V
UCZESTNICTWO NAUCZYCIELI MUZYKI, SZTUKI, WIEDZY O KULTURZE W FORMACH
DOKSZTAŁCANIA, DOSKONALENIA
1. Główne cele i założenia dokształcania, doskonalenia zawodowego
nauczycieli muzyki, sztuki, wiedzy o kulturze-uświadamianie i realizacja
2. Źródła i ich wykorzystanie przez nauczycieli i studentów uczelni/szkół
pedagogicznych w procesie doskonalenia zawodowego
3. Stopień uczestnictwa nauczycieli muzyki, sztuki, wiedzy o kulturze w różnych formach
dokształcania, doskonalenia zawodowego
Rozdział VI
GŁÓWNE ELEMENTY DETERMINUJĄCE POTRZEBY NAUCZYCIELI MUZYKI, SZTUKI, WIEDZY O
KULTURZE W ZAKRESIE DOKSZTAŁCANIA, DOSKONALENIA ZAWODOWEGO
1. Czynniki warunkujące kierunki rozwoju systemu dokształcania, doskonalenia
zawodowego (obiektywne i subiektywne)
2. Osobiste zadowolenie oraz społeczno-zawodowe konsekwencje dokształcania, doskonalenia
zawodowego
Rozdział VII
PROJEKCJA W OBSZARZE ROZWIĄZAŃ STRUKTURALNO-PROGRAMO-WYCH I KONTROLI EFEKTÓW
PROCESU DOKSZTAŁCANIA, DOSKONAŞLENIA NAUCZYCIELI MUZYKI, SZTUKI, WIEDZY O KULTURZE
Wnioski z badań, uogólnienia o charakterze pragmatycznym
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel
Indeks osobowy
Aneksy
Od Redakcji
266 stron, Format: 17.0x24.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|