Humanizm dialog tożsamość
Edukacja europejska na tle wyzwań globalnych
Niniejszą książkę można traktować jako pewną propozycję, podpowiedź wyboru
podjęcia drogi ku przemianie, ku przywróceniu zasad naturalnego funkcjonowania
człowieka w strukturach, które są jego udziałem. W koniecznym dziś światowym i
międzykulturowym wymiarze aktywności ludzkiej niezbędne, zasadnicze i wręcz podstawowe
jest posiadanie silnej tożsamości narodowej i kulturowej. Jedynie społeczeństwa i
jednostki, które legitymizują się własną, codziennie artykułowaną tożsamością,
mogą wchodzić w kreatywne relacje z „drugimi”, którzy także posiadają własne
tożsamości. Wiedza o tym, kim się jest, daje możliwość otwarcia się na Innych,
zaproponowania nowych jakości, tworzenia wspólnych, ciekawych i dla wszystkich
uczestników wartościowych realizacji. Natomiast w sytuacji braku takiej świadomości
łatwo i niepostrzeżenie można zgodzić się na uległość i uzależnienie. Jednak taka
postawa przekreśla szanse na partnerstwo i szlachetny rozwój.
Książka składa się z trzech rozdziałów:
1) Kształtowanie postawy humanistycznej współczesnego człowieka w oparciu o
dziedzictwo kulturowe ludzkości,
2) Wdrażanie do prowadzenia dialogu i praktyki doświadczania Inności jako zadanie
dla nowoczesnej edukacji,
3) Budowanie tożsamości kulturowej Polaków w obliczu szans i zagrożeń
współczesnego świata.
W każdej z nich Czytelnik znajdzie 5 podrozdziałów, w których autorka stara się
podejmować tytułowy problem adekwatnie do swoich zainteresowań. Te, z kolei, są
różnorodne. Wiążą się bezpośrednio z jej wykształceniem oraz z doświadczeniami
pozaszkolnymi. Jako artysta–muzyk i pedagog proponuje realizowanie przesłania budowania
wspólnej przyszłości poprzez sztukę. Stara się w różnorodny, a być może i
atrakcyjny sposób przedstawić wielość form i korzyści płynących z odwoływania się
do edukacji multikulturowej.
238 stron, Format: 17.0x24.5cm, oprawa miękka