|
JAKOŚĆ KSZTAŁCENIA W WYMIARZE IDEOLOGICZNYM I EMPIRYCZNYM
BOCZKOWSKI A. wydawnictwo: WY UN ŁÓDŹ , rok wydania 2011, wydanie I cena netto: 53.90 Twoja cena 51,21 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Jakość kształcenia w wymiarze ideologicznym i empirycznym
Znaczenie problematyki, jaką podejmuje Andrzej Boczkowski, trudne jest do
przecenienia. (...) Autor bardzo umiejętnie rekonstruuje (...) wszystkie dylematy,
wątpliwości i pęknięcia w ideologii procesu bolońskiego i edukacyjnych aspektach
strategii lizbońskiej.
Nie brakuje tu analitycznych rozróżnień, wnikliwych spostrzeżeń, błyskotliwych
zestawień, które demaskują mało uświadamiane płycizny założeń ideologicznych,
będących w równej mierze założeniami komercjalizacji systemu. (...) Nacisk na
współgranie z wymogami rynku pracy ukazany został w sposób wieloczynnikowy,
pogłębiony i krytyczny, szczególnie w odniesieniu do sytuacji, gdy wymogi rynkowe nie
pokrywają się z wymogami ról społecznych i nie mogą być do nich redukowane, w
szczególności - utożsamiane z autoteliczną wartością edukacji. (...) Przedstawione
(...) analizy ukazują złożone relacje elementów całego systemu edukacyjnego i
ewaluacyjnego w procesie monitorowania i podnoszenia jakości kształcenia. Znajdujemy tam
pogłębione studium relacji wszystkich elementów systemu i choćby z tego względu
publikacja tego typu jest współcześnie, w warunkach kolejnych reform systemu
szkolnictwa wyższego, niezwykle potrzebna.
z recenzji prof. dr. hab. Leszka Korporowicza
Wstęp
Część I. Idee i ideologie jakości kształcenia na poziomie wyższym
Rozdział 1. Społeczne funkcje edukacji w wymiarze ideologicznym
1.1.Proces boloński jako ideologia edukacyjna strategii lizbońskiej
1.2.Idea edukacji a idea pozytywnej zmiany społecznej
1.3.Funkcje edukacji na poziomie wyższym i podyplomowym a jej skuteczność i
użyteczność
Rozdział 2. Teoretyczne dylematy jakości kształcenia w szkołach wyższych
2.1.Ideowa infrastruktura jakości kształcenia
2.2.Podstawowe założenia zapewniania i oceny jakości kształcenia
2.3.Jakość kształcenia: kwestie definicyjne
Rozdział 3. Mechanizmy oceny jakości kształcenia
3.1.Ewaluacja i ocenianie w kształceniu
3.2.Zapewnianie i ocena jakości kształcenia w ujęciu systemowym
3.3.Relacje ewaluacyjne w procesie nauczania i uczenia się
Rozdział 4. Skuteczność i użyteczność jako wyznaczniki jakości kształcenia
4.1.Skuteczność i użyteczność jako kategorie socjologiczne
4.2.Zadowolenie klienta systemu edukacyjnego w ujęciu krytycznym
4.3.Spełnienie oczekiwań jako miara użyteczności kształcenia
Podsumowanie części pierwszej
Część II.Badanie skuteczności i użyteczności kształcenia (na
przykładzie studiów i kursów podyplomowych)
Rozdział 5. Badanie jakości kształcenia podyplomowego: ogólne założenia i
hipotezy
5.1.Kształcenie podyplomowe jako edukacja dorosłych i element kształcenia ustawicznego
5.2.Jakość kształcenia podyplomowego jako przedmiot badań: zakres problematyki i
główne hipotezy
Rozdział 6.Problemy oceny skuteczności i użyteczności. Badanie walidacyjne
pytań testowych z zakresu medycyny pracy
6.1.Wskaźniki walidacyjne-zastosowanie i interpretacja
6.2.Uwarunkowania stosowalności testu skuteczności (postępów) w kształceniu
podyplomowym z zakresu medycyny pracy w świetle opinii specjalistów i ekspertów
Rozdział 7. Skuteczność kształcenia podyplomowego w dziedzinie zdrowia
publicznego w ocenie słuchaczy
7.1.Intersubiektywne wskaźniki skuteczności kształcenia
7.2.Ocena procesu edukacyjnego
7.3.Ocena przyrostu kompetencji profesjonalnych
7.4.Ocena udziału elementów programu w nabywaniu (rozwijaniu) kompetencji
Rozdział 8. Użyteczność kształcenia podyplomowego w dziedzinie zdrowia
publicznego, medycyny pracy i higieny pracy w opiniach absolwentów, pracodawców i
ekspertów
8.1.Motywy podejmowania kształcenia podyplomowego
8.2.Podejmowanie kształcenia podyplomowego a kierownictwo zakładu pracy
8.3.Ocena korzyści związanych z uczestnictwem w kształceniu podyplomowym
8.4.Postrzeganie warunków użyteczności kształcenia podyplomowego
8.5.Uczestnictwo w kształceniu podyplomowym a kariera zawodowa
Rozdział 9.Użyteczność kompetencji nabywanych podczas kształcenia
specjalizacyjnego w autoocenie lekarzy medycyny pracy
9.1.Akceptacja roli zawodowej lekarza medycyny pracy i motywy specjalizowania
się w tej dziedzinie
9.2.Ocena użyteczności kształcenia specjalizacyjnego w dziedzinie medycyny pracy
9.3.Specjalizacja w dziedzinie medycyny pracy a kariera zawodowa
9.4.Ocena możliwości aplikacyjnych europejskiego programu kształcenia specjalistycznego
w dziedzinie medycyny pracy
9.5.Miejsce podnoszenia kwalifikacji w osiąganiu korzyści materialnych i niematerialnych
z pracy zawodowej
9.6.Praktycy i eksperci o kształceniu specjalizacyjnym w dziedzinie medycyny pracy: jeden
światopogląd, dwie perspektywy
Podsumowanie części drugiej
Zakończenie
Piśmiennictwo
Spis rysunków
Spis tabel
Aneks 1.Metodyka badania skuteczności i użyteczności kształcenia podyplomowego
Aneks 2.Metodyka badania ewaluacyjnego wśród absolwentów, pracodawców i ekspertów
Aneks 3.Badanie użyteczności kompetencji nabywanych podczas kształcenia
specjalistycznego - charakterystyka badanej zbiorowości lekarzy medycyny pracy
Aneks 4.Kwestionariusz ankiety w badaniu walidacyjnym pytań testowych
Aneks 5.Kwestionariusz wywiadu w badaniu walidacyjnym pytań testowych
Aneks 6.Kwestionariusz oceny procesu dydaktycznego (kursy, szkolenia)
Aneks 7.Kwestionariusz oceny procesu dydaktycznego (studia podyplomowe)
Aneks 8.Kwestionariusz samooceny nabytych kompetencji (studia podyplomowe)
Aneks 9.Kwestionariusz dla absolwenta (badanie użyteczności kształcenia podyplomowego)
Aneks 10.Kwestionariusz dla pracodawcy (badanie użyteczności kształcenia podyplomowego)
Aneks 11.Kwestionariusz dla eksperta (badanie użyteczności kształcenia podyplomowego)
Aneks 12.Kwestionariusz dla lekarza medycyny pracy (badanie skuteczności i użyteczności
kształcenia specjalizacyjnego)
Od Redakcji
432 strony, Format: 16.5x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|