|
KAPITAŁ SPOŁECZNY A POSTAWY I DZIAŁANIA PRZEDSIĘBIORCZE MIESZ. ŁODZI
MULARSKA-KUCHAREK M. wydawnictwo: WUD UN ŁÓDŹ , rok wydania 2012, wydanie I cena netto: 43.80 Twoja cena 41,61 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Kapitał społeczny a postawy i działania przedsiębiorcze mieszkańców Łodzi
Rozpatrywanie zjawiska przedsiębiorczości w kontekście socjologiczno-kulturowym,
czyli z punktu widzenia kapitału społecznego, staje się przedmiotem dociekań, który
nie tylko może doprowadzić do rozpoznania istotnych mechanizmów aktywności
ekonomicznej człowieka, ale także może stanowić istotny wkład w zdiagnozowanie
potencjału rozwoju społeczno-ekonomicznego grup czy też zbiorowości. Kwestia ta w
dobie destabilizacji i ułomności mechanizmów rynkowych jest bardzo ważna i zasługuje
na zainteresowanie. Problem nabiera szczególnego znaczenia w przypadku Łodzi, której
sytuacja społeczno-gospodarcza określana jest mianem kryzysu.
Wiedza na temat użyteczności kapitału społecznego może stanowić przyczynek do
powszechnego wykorzystywania w praktyce nowych form kapitału, które mogą być istotnym
uzupełnieniem nadmiernie eksploatowanego kapitału ludzkiego. Ze względu na zakres
analizowanych zjawisk uzyskane wyniki mają znaczenie zarówno dla kreatorów życia
społecznego, jak i indywidualnych jednostek chcących mieć kontrolę nad swoim życiem,
a także dla tych, którzy pragną osiągać więcej w kwestiach materialnych i
niematerialnych. Kapitał społeczny traktowany jest bowiem przez wielu autorów jako
jeden z głównych czynników odpowiedzialnych za powstawanie i utrzymywanie się
nierówności. Przesądza on także o możliwościach i szansach jednostki w gospodarce
kapitalistycznej. Dodać należy, iż przedsiębiorczość postrzega się również jako
postawę ułatwiającą funkcjonowanie we współczesnym świecie.
Wprowadzenie 7
Rozdział 1. Kapitał społeczny – koncepcje, wymiary, funkcje 13
1.1. Wstęp 13
1.2. Koncepcje kapitału społecznego 14
1.3. Wymiary kapitału społecznego 23
1.3.1. Zaufanie 24
1.3.2. Normy społeczne jako element kapitału społecznego 28
1.3.3. Sieci społeczne 31
1.4. Wybrane funkcje kapitału społecznego 36
1.5. Podsumowanie 43
Rozdział 2. Przedsiębiorczość – aspekt psychologiczny i społeczny
45
2.1. Wstęp 45
2.2. Istota przedsiębiorczości 46
2.3. Psychologiczny wymiar przedsiębiorczości 49
2.3.1. Osobowość a przedsiębiorczość 49
2.3.2. Postawa przedsiębiorcza 54
2.4. Podsumowanie 61
Rozdział 3. Założenia i metodologia badań 63
3.1. Wstęp 63
3.2. Założenia badawcze 64
3.3. Zmienne i ich wskaźniki 67
3.4. Metody, techniki i narzędzia badawcze 70
3.5. Próba badawcza i przebieg badań 73
3.6. Zastosowane metody analizy danych 74
3.7. Teren badań 75
Rozdział 4. Kapitał społeczny mieszkańców Łodzi 81
4.1. Wstęp 81
4.2. Zaufanie społeczne mieszkańców Łodzi 81
4.2.1. Zgeneralizowane zaufanie mieszkańców Łodzi 82
4.2.2. Zaufanie w sferze publicznej 85
4.2.3. Zaufanie w sferze prywatnej 91
4.2.4. Ogólny poziom zaufania społecznego 93
4.2.5. Uwarunkowania zaufania społecznego 96
4.3. Zakres aprobaty wybranych norm społecznych 102
4.3.1. Ogólny poziom aprobaty badanych norm społecznych 114
4.3.2. Normy społeczne a zmienne atrybutywne 119
4.4. Sieć kontaktów społecznych 128
4.4.1. Zakres utrzymywanych kontaktów 129
4.4.2. Czas trwania znajomości 132
4.4.3. Częstość utrzymywanych kontaktów 133
4.4.4. Ogólny poziom sieci społecznych mieszkańców Łodzi i jego uwarunkowania 137
4.5. Kapitał społeczny badanej zbiorowości 146
4.5.1. Poziom i uwarunkowania kapitału społecznego mieszkańców Łodzi 150
4.5.2. Kapitał społeczny a zmienne atrybutywne 153
4.5.3. Typy kapitału społecznego 158
4.5.4. Uwarunkowania wyróżnionych typów kapitału społecznego 165
4.5.5. Kapitał społeczny w ujęciu przestrzennym 167
4.6. Podsumowanie 171
Rozdział 5. Przedsiębiorczość mieszkańców Łodzi – postawy i działania
173
5.1. Wstęp 173
5.2. Przedsiębiorcze postawy łodzian 174
5.3. Postawa przedsiębiorcza a zmienne atrybutywne 181
5.4. Przedsiębiorcze działania mieszkańców Łodzi 185
5.5. Przedsiębiorcze działania mieszkańców Łodzi a zmienne społeczno-demogra-
??iczne 186
5.6. Podsumowanie 189
Rozdział 6. Kapitał społeczny a przedsiębiorczość mieszkańców Łodzi 191
6.1. Wstęp 191
6.2. Poziom kapitału społecznego a postawy i działania przedsiębiorcze 192
6.3. Typy kapitału społecznego a postawy i działania przedsiębiorcze 196
6.3.1. Niespójny kapitał zaufania a postawy i działania przedsiębiorcze 199
6.3.2. Spójny kapitał sieciowo-normatywny a postawy i działania przedsiębiorcze 200
6.3.3. Niespójny kapitał normatywny a postawy i działania przedsiębiorcze 202
6.4. Rola kapitału społecznego w rozwoju przedsiębiorczości mieszkańców Łodzi 204
6.5. Podsumowanie 207
Zakończenie 209
Bibliografia 215
234 strony, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|