Learning in Life Stream
The Selected Aspects of Andragogy and Vocational
Pedagogy in a German and Polish Perspective
The publication submitted for the review for publishers is yet another joint project
undertaken by the staff from the Department of Andragogy and Social Gerontology at the
Faculty of Educational Sciences of the University of Lodz and the Vocational Pedagogy
Institute at the Department of Educational Sciences of the Justus Liebig University of
Giessen during 30 years of international cooperation. The reviewed publication is another,
highly important indication of the effects of the partnership contract between the
University of Lodz and the University of Giessen.
The project of the book was developed during seminars for members of both cooperating
teams held in Lodz in 2008 and in Giessen in 2010. The key idea of the book is lifelong
learning in various areas where new social roles appear, creating new educational needs.
Thus, the publication’s title has been chosen rightly as its range covers diverse
pedagogical issues. The choice of the content serves three functions: to present
scientific achievements of both teams, to prepare foundations for further exploration, to
fulfil the requirement of establishing the basics of the theory of lifelong learning going
beyond adult education. The book’s structure developed by the Editors does not divide
but. in line with the idea of the whole work, unites different areas and scientific
research methodologies.
To sum up, I would like to emphasize that the publication of “Learning in Life
Stream”, edited by Elżbieta Dubas and Marianne Friese, is an interesting and valuable
project, marking another stage of cooperation between the two teams Preparation and
publication of the book will enhance the cooperation and will be a good starting point for
further joint activities.
from review by dr hab. Hanna Solarczyk-Szwec
Nicolaus Copernicus University
Faculty of Educational Sciences
Introduction (Elżbieta Dubas, Marianne Friese)
Wprowadzenie (Elżbieta Dubas, Marianne Friese).
Einleitung (Elżbieta Dubas, Marianne Friese)
Part I. Lifelong and Everyday Learning • Uczenie się całożyciowe i codzienne
• Alltags- und lebenslanges Lernen
Anna Gutowska, Friendship as an educational space • Przyjaźń jako przestrzeń
edukacyjna • Freundschaft als Bildungsraum.
Michael Schemmann, Programmes and concepts of lifelong learning in a process of change •
Programy i koncepcje całożyciowego uczenia się w procesie zmian. Rozwój w Niemczech od
lat sześćdziesiątych • Programme und Konzepte lebenslangen Lernens im Wandel.
Entwicklungen in Deutschland seit den 1960er
Jahren
Elżbieta Dubas, “The accident” in andragogical research. Educational and biographical
perspective • „Przypadek” w badaniu andragogicznym. Perspektywa edukacyjna i
biograficzna • „Der Zufall“ in der andragogischen Forschung. Lernen und biografische
Perspektiven
Part II. Learning connected with vocational training • Uczenie się związane z
zawodem • Lernen und Beruf
Marianne Friese, Professionalisation of caring: development of person-related care in
Germany • Profesjonalizacja opieki: rozwój opieki zorientowanej na osobę w Niemczech
• Professionalisierung personenbezogener Dienstleistungsberufe. Arbeitsmarktpolitische
und berufspädagogische Entwicklungen in Deutschland
Alexandra Brutzer, Qualification modules as an instrument in vocational education and
training in Germany. The pilot project BertHa: “Developing skills for household
occupations” • Moduły kwalifikacji jako narzędzie kształcenia
zawodowego w Niemczech. Pilotażowy projekt BertHa: „Rozwijanie umiejętności
przydatnych w zawodach związanych z gospodarstwem domowym” • Qualifizierungsbausteine
als Instrument der beruflichen Bildung in
Deutschland. Am Beispiel des Projekts BertHa „Kompetenzentwicklung für haushaltsnahe
Dienstleistungsberufe“
Bettina Siecke, Permeability following a two-year period of vocational education and
training – theoretical perspectives of individual mobility • Drożność w
kształceniu zawodowym. Na przykładzie dwuletniego kształcenia zawodowego w Niemczech i
w Szwajcarii • Durchlässigkeit in der beruflichen Bildung. Am Beispiel zweijähriger
Ausbildungsberufe in Deutschland und in der Schweiz
Stefan Züllich, Marginalisation or mobilisation? Pros and cons of supportive measures for
disadvantaged youths during the school-job transition phase • Marginalizacja czy
mobilizacja osób młodych? Wsparcie metodyczne w fazie przejścia między szkołą a
pracą • Ausgrenzung oder Aktivierung von jungen Menschen? –
Methodische Anforderungen an die Benachteiligtenförderung am Übergang Schule-Beruf
Ilka Benner, Relevance of gender in school-to-occupation transition. Reflections on the
disadvantage of being male • Znaczenie płci w okresie przejściowym między szkołą a
podjęciem pracy. Refleksje nad złymi stronami bycia mężczyzną • Berufsvorbereitung
und Gender – der Einfluss des Geschlechts bei der Zuweisung in das Übergangssystem.
Marianne Friese, Work-life balance in the context of vocational education and training in
Germany. Support strategies as shown by the MOSAIK project “Competency development for
young mothers” • Równowaga między pracą a życiem osobistym w kontekście
kształcenia zawodowego w Niemczech. Strategie wspierania ukazane w projekcie MOSAIK:
„Rozwój kompetencji młodych matek” • Work-Life Balance in der beruflichen Bildung
in Deutschland. Förderansätze am Beispiel des Projekts MOSAIK „Kompetenzentwicklung
für junge Mütter“
Wojciech Świtalski, Games in adult education – research inspirations • Gry w edukacji
dorosłych – inspiracje badawcze • Spiele in der Erwachsenenbildung – Inspirationen
für die Forschungsarbeit.
Part III. Learning connected with old age • Uczenie się związane ze
starością • Lernen und Alter
Małgorzata Dzięgielewska, The stereotypes concerning the elderly and old age •
Stereotypy dotyczące ludzi starszych i starości • Stereotype – in bezug auf ältere
Menschen und Alter
Marcin Muszyński, Activity in the perspective of selected scientific disciplines.
Premises for the research on the activity phenomena in social gerontology • Aktywność
w perspektywie wybranych dyscyplin naukowych. Przesłanki do badań nad zjawiskiem
aktywności w gerontologii społecznej • Aktivität in der Perspektive ausgewahlter
wissenschaftlicher Disziplinen. Prämissen für Studien über das Phänomen der Aktivität
in der sozialen Gerontologie
Reinhilde Stöppler, “Golden autumn of life!?” Geragogical challenges in individuals
with mental disability • „Złota jesień życia!?” Geragogika osób upośledzonych
umysłowo • „Der goldene Herbst des Lebens?!“ Geragogik für Menschen mit geistiger
Behinderung
Joanna Stelmaszczyk, “The memories of school” over three generations in Poland – an
announcement from the study • „Pamięć szkoły” trzech pokoleń Polaków –
komunikat z badań • „Erinnerung an die Schule“ bei drei Generationen in Polen –
ein Forschungsbericht
Information about the Authors
276 pages, Paperback