ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 41.55 39,47   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

LEARNING IN LIFE STREAM


DUBAS E. FRIESE M.

wydawnictwo: WUD UN ŁÓDŹ , rok wydania 2012, wydanie I

cena netto: 41.55 Twoja cena  39,47 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Learning in Life Stream

The Selected Aspects of Andragogy and Vocational Pedagogy in a German and Polish Perspective


The publication submitted for the review for publishers is yet another joint project undertaken by the staff from the Department of Andragogy and Social Gerontology at the Faculty of Educational Sciences of the University of Lodz and the Vocational Pedagogy Institute at the Department of Educational Sciences of the Justus Liebig University of Giessen during 30 years of international cooperation. The reviewed publication is another, highly important indication of the effects of the partnership contract between the University of Lodz and the University of Giessen.

The project of the book was developed during seminars for members of both cooperating teams held in Lodz in 2008 and in Giessen in 2010. The key idea of the book is lifelong learning in various areas where new social roles appear, creating new educational needs. Thus, the publication’s title has been chosen rightly as its range covers diverse pedagogical issues. The choice of the content serves three functions: to present scientific achievements of both teams, to prepare foundations for further exploration, to fulfil the requirement of establishing the basics of the theory of lifelong learning going beyond adult education. The book’s structure developed by the Editors does not divide but. in line with the idea of the whole work, unites different areas and scientific research methodologies.

To sum up, I would like to emphasize that the publication of “Learning in Life Stream”, edited by Elżbieta Dubas and Marianne Friese, is an interesting and valuable project, marking another stage of cooperation between the two teams Preparation and publication of the book will enhance the cooperation and will be a good starting point for further joint activities.

from review by dr hab. Hanna Solarczyk-Szwec
Nicolaus Copernicus University
Faculty of Educational Sciences


Introduction (Elżbieta Dubas, Marianne Friese)
Wprowadzenie (Elżbieta Dubas, Marianne Friese).
Einleitung (Elżbieta Dubas, Marianne Friese)

Part I. Lifelong and Everyday Learning • Uczenie się całożyciowe i codzienne • Alltags- und lebenslanges Lernen

Anna Gutowska, Friendship as an educational space • Przyjaźń jako przestrzeń edukacyjna • Freundschaft als Bildungsraum.

Michael Schemmann, Programmes and concepts of lifelong learning in a process of change • Programy i koncepcje całożyciowego uczenia się w procesie zmian. Rozwój w Niemczech od lat sześćdziesiątych • Programme und Konzepte lebenslangen Lernens im Wandel. Entwicklungen in Deutschland seit den 1960er
Jahren

Elżbieta Dubas, “The accident” in andragogical research. Educational and biographical perspective • „Przypadek” w badaniu andragogicznym. Perspektywa edukacyjna i biograficzna • „Der Zufall“ in der andragogischen Forschung. Lernen und biografische Perspektiven

Part II. Learning connected with vocational training • Uczenie się związane z zawodem • Lernen und Beruf

Marianne Friese, Professionalisation of caring: development of person-related care in Germany • Profesjonalizacja opieki: rozwój opieki zorientowanej na osobę w Niemczech • Professionalisierung personenbezogener Dienstleistungsberufe. Arbeitsmarktpolitische und berufspädagogische Entwicklungen in Deutschland

Alexandra Brutzer, Qualification modules as an instrument in vocational education and training in Germany. The pilot project BertHa: “Developing skills for household occupations” • Moduły kwalifikacji jako narzędzie kształcenia
zawodowego w Niemczech. Pilotażowy projekt BertHa: „Rozwijanie umiejętności przydatnych w zawodach związanych z gospodarstwem domowym” • Qualifizierungsbausteine als Instrument der beruflichen Bildung in
Deutschland. Am Beispiel des Projekts BertHa „Kompetenzentwicklung für haushaltsnahe Dienstleistungsberufe“

Bettina Siecke, Permeability following a two-year period of vocational education and training – theoretical perspectives of individual mobility • Drożność w kształceniu zawodowym. Na przykładzie dwuletniego kształcenia zawodowego w Niemczech i w Szwajcarii • Durchlässigkeit in der beruflichen Bildung. Am Beispiel zweijähriger Ausbildungsberufe in Deutschland und in der Schweiz

Stefan Züllich, Marginalisation or mobilisation? Pros and cons of supportive measures for disadvantaged youths during the school-job transition phase • Marginalizacja czy mobilizacja osób młodych? Wsparcie metodyczne w fazie przejścia między szkołą a pracą • Ausgrenzung oder Aktivierung von jungen Menschen? –
Methodische Anforderungen an die Benachteiligtenförderung am Übergang Schule-Beruf

Ilka Benner, Relevance of gender in school-to-occupation transition. Reflections on the disadvantage of being male • Znaczenie płci w okresie przejściowym między szkołą a podjęciem pracy. Refleksje nad złymi stronami bycia mężczyzną • Berufsvorbereitung und Gender – der Einfluss des Geschlechts bei der Zuweisung in das Übergangssystem.

Marianne Friese, Work-life balance in the context of vocational education and training in Germany. Support strategies as shown by the MOSAIK project “Competency development for young mothers” • Równowaga między pracą a życiem osobistym w kontekście kształcenia zawodowego w Niemczech. Strategie wspierania ukazane w projekcie MOSAIK: „Rozwój kompetencji młodych matek” • Work-Life Balance in der beruflichen Bildung in Deutschland. Förderansätze am Beispiel des Projekts MOSAIK „Kompetenzentwicklung für junge Mütter“

Wojciech Świtalski, Games in adult education – research inspirations • Gry w edukacji dorosłych – inspiracje badawcze • Spiele in der Erwachsenenbildung – Inspirationen für die Forschungsarbeit.

Part III. Learning connected with old age • Uczenie się związane ze starością • Lernen und Alter

Małgorzata Dzięgielewska, The stereotypes concerning the elderly and old age • Stereotypy dotyczące ludzi starszych i starości • Stereotype – in bezug auf ältere Menschen und Alter
Marcin Muszyński, Activity in the perspective of selected scientific disciplines. Premises for the research on the activity phenomena in social gerontology • Aktywność w perspektywie wybranych dyscyplin naukowych. Przesłanki do badań nad zjawiskiem aktywności w gerontologii społecznej • Aktivität in der Perspektive ausgewahlter wissenschaftlicher Disziplinen. Prämissen für Studien über das Phänomen der Aktivität in der sozialen Gerontologie

Reinhilde Stöppler, “Golden autumn of life!?” Geragogical challenges in individuals with mental disability • „Złota jesień życia!?” Geragogika osób upośledzonych umysłowo • „Der goldene Herbst des Lebens?!“ Geragogik für Menschen mit geistiger Behinderung

Joanna Stelmaszczyk, “The memories of school” over three generations in Poland – an announcement from the study • „Pamięć szkoły” trzech pokoleń Polaków – komunikat z badań • „Erinnerung an die Schule“ bei drei Generationen in Polen – ein Forschungsbericht

Information about the Authors


276 pages, Paperback

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022