ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 41.00 38,95   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

POLITYKA I ADMINISTRACJA W RZĄDACH PAŃSTW CZŁONKOWSKICH UNII EUROPEJ


RYDLEWSKI G.

wydawnictwo: ELIPSA , rok wydania 2006, wydanie I

cena netto: 41.00 Twoja cena  38,95 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Polityka i administracja w rządach państw członkowskich Unii Europejskiej. 


SPIS TREŚCI

UWAGI WSTĘPNE

ROZDZIAŁ I UWARUNKOWANIA, CHARAKTER ORAZ POLA RELACJI MIEDZY POLITYKĄ I ADMINISTRACJĄ W RZĄDACH PAŃSTW WSPÓŁCZESNYCH

1. Uwagi ogólne
2. Przesłanki wynikające z przedmiotowego zakresu pojęcia polityki
2.1. Dwa podstawowe sposoby rozumienia polityki
2.2. Kluczowe znaczenie wspólnotowego charakteru organizacji społeczeństwa
2.3. Polityka jako dziedzina praktyczna
3. Przesłanki wynikające z przedmiotowego zakresu pojęcia administracj publicznej
3.1. Wykonawczy charakter administracji publicznej
3.2. Wielofunkcyjność administracji publicznej
3.3. Trwałe związki między rozwiązaniami ustrojowymi państwa i kształtem administracji publicznej
3.4 Zinstytucjonalizowany charakter administracji publicznej
3.5. Możliwość stosowania przez administrację publiczną metody "presji i oporu"
4. Przesłanki wynikające z przedmiotowego zakresu pojęcia systemu politycznego
4.1. Wielość definicji
4.2. Infrastruktura organizacji społeczeństwa
4.3. Układ funkcjonalny systemu politycznego
5. Dyskurs teoretyczny wokół wzajemnych relacji między polityką i administracją publiczną
5.1. Dwa odmienne podejścia
5.2. Kontekst patologicznych doświadczeń
5.3. Między patologiczną symbiozą a izolacją polityki i administracji
5.4. Niebezpieczeństwa koncepcji izolacji polityki i administracji
5.5. Problem możliwości odróżnienia w praktyce sfery polityki i administracji
6.  Podstawowe problemy w relacjach między polityką i administracją publiczną
6.1. Siła polityki w relacjach z administracją publiczną
6.2. Siła administracji publicznej w relacjach z polityką
6.3. Model idealny realcji między polityką i administracją publiczną
7. Pola relacji między polityką i administracją publiczną
7.l. Wyznaczniki pozycji polityki w stosunku do administracji publicznej
7.2. Wyznaczniki pozycji administracji publicznej w stosunku do polityki
8. Konkluzje

ROZDZIAŁ II KONTEKST USTROJOWY RELACJI MIĘDZY POLITYKĄ I ADMINISTRACJĄ W RZĄDACH PAŃSTW CZŁONKOWSKICH UNII EUROPEJSKIEJ

1. Uwagi ogólne
2. Podstawowe zasady konstytucyjne określające pozycję rządu i administracji rządowej
2.1. Charakter źródeł konstytucyjnych
2.2. Zróżnicowanie ustrojowe
2.3. Cechy wspólne państw członkowskich Unii Europejskiej: demokratyczny charakter państwa i podział władz
3. Problemy zróżnicowanego rozumienia pojęcia "rząd" oraz sposobu i zakresu konstytucjonalizacji materii dotyczącej rządu i administracji rządowej
3.1. Rząd jako gabinet ministrów
3.2. Rząd jako gabinet ministrów z udziałem głowy państwa
3.3. Rząd jako polityczna część administracji rządowej
3.4. Sposób i zakres konstytucjonalizacji materii dotyczącej rządu i administracji rządowej
4. Sfera relacji między rządem i parlamentem
4.1. Mechanizm powoływania rządu i polityczna legitymizacja rządu w parlamencie
4.2. Kontrola parlamentarna rządu
4.3. Odpowiedzialność parlamentarna rządu 
4.4. Wpływ rządu na parlament i tworzenie prawa
4.5. Udział parlamentu w wykonywaniu polityki i prawa
5. Kontekst relacji między rządem i głową państwa
6. Kontekst pozaparlamentarnych form kontroli i odpowiedzialności rządu i administracji rządowej
7. Kontekst struktury terytorialnej państwa oraz relacji między rządem a samorządem terytorialnym
8. Konkluzje

ROZDZIAŁ III POLITYCY I URZĘDNICY ZAWODOWI NA TLE INSTYTUCJI l PROCEDUR DECYZYJNYCH W RZĄDACH PAŃSTW CZŁONKOWSKICH UNII EUROPEJSKIEJ

l. Uwagi ogólne
2. Problemy statusu formalnoprawnego polityków i urzędników zawodowych w rządach i administracji rządowej
2.l. Granica między kategorią polityków i urzędników zawodowych
2.2. Struktura stanowisk
2.3. Specyfika rozwiązań w dziedzinie rekrutacji i legitymizacji
2.4. Specyfika rozwiązań w dziedzinie praw i obowiązków
2.5. Specyfika rozwiązań w dziedzinie zabezpieczeń przed konfliktem interesów
2.6. Specyfika rozwiązań w dziedzinie modelu kariery
2.7. Specyfika rozwiązań w dziedzinie odpowiedzialności
2.8. Pola napięć i sytuacje patologiczne
3. Politycy i urzędnicy zawodowi w procesach decyzyjnych dotyczących instytucji rządowych
3.1. Sfera wartości, zasad i norm
3.2. Sfera rozwiązań instytucjonalnych
3.3. Sfera rozwiązań finansowych
3.4. Sfera rozwiązań kadrowych
3.5. Sfera rozwiązań proceduralnych
3.6. Pola napięć i sytuacje patologiczne
4. Politycy i urzędnicy zawodowi jako uczestnicy procesów decyzyjnych dotyczących zadań i kompetencji instytucji rządowych
4.1. Etap określania strategii działania
4.2. Etap generowania inicjatyw
4.3. Etap analizy i selekcji inicjatyw
4.4. Etap przekształcania inicjatyw w projekty
4.5. Etap uzgadniania projektów, wyjaśniania i usuwania rozbieżności
4.6. Etap oceny formalnoprawnej projektów
4.7. Etap formalnego rozstrzygania
4.8. Etap informowania o podjętych decyzjach
4.9. Etap implementacji decyzji, monitorowania, kontroli i decydowania o korektach
4.10. Napięcia i sytuacje patologiczne
5. Konkluzje

ROZDZIAŁ IV UWARUNKOWANIA CIĄGŁOŚCI I ZMIANY W STOSUNKACH MIĘDZY POLITYKĄ I ADMINISTROWANIEM W RZĄDACH PAŃSTW CZŁONKOWSKICH UNII EUROPEJSKIEJ

1. Uwagi ogólne
2. Uwarunkowania indywidualne
2.1. Sfera polityki
2.2. Sfera kultury politycznej
3. Uwarunkowania uniwersalne
3.1. Globalizacja
3.2. Rewolucja informatyczna
3.3. Współczesny model rywalizacji między państwami
3.4. Nowe zagrożenia
4. Kontekst Unii Europejskiej
4.1. Specyfika unijnych procesów decyzyjnych
4.2. Proces europeizacji administracji publicznej
4.3. Treść standardów unijnych w dziedzinie administracji publicznej

UWAGI KOŃCOWE

ANEKS

Tabela l. Pola relacji między polityką i administracją w rządach państw współczesnych

Tabela 2. Uwarunkowania statusu oraz wzajemnych relacji polityki i administracji w rządach państw członkowskich Unii Europejskiej

Tabela 3. Aktualnie obowiązujące konstytucje państw członkowskich Unii Europejskiej

Tabela 4. Tło ustrojowe relacji między polityką i administracją w państwach członkowskich Unii Europejskiej

Tabela 5. Uwarunkowania relacji między polityką i administracją w rządach państw członkowskich Unii Europejskiej związane z konstytucyjnym usytuowaniem rządów

Tabela 6. Konstytucyjny opis pojęcia rządu w państwach członkowskich UE

Tabela 7. Urzędnicy zawodowi w rządach państw członkowskich Unii Europejskiej

Tabela 8. Kierunki zmian w rządach i administracjach rządowych państw członkowskich Unii Europejskiej istotne dla relacji między polityką i administracją

LITERATURA

SUMMARY


188 stron, miękka oprawa

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022