Konsumenci nie są wszechwiedzący, ale dysponują bezpośrednimi sposobami
uzyskania wiedzy. Kupują pewien produkt żywnościowy na śniadanie, lecz im nie smakuje,
więc go więcej nie kupią. Kupują samochód pewnej marki, lecz nie jeździ nim się
wystarczająco dobrze, więc kupią inny. W obu przypadkach dzielą się ze
znajomymi swoją nowo nabytą wiedzą. Inni konsumenci wspierają finansowo organizacje
konsumenckie, które im mogą doradzać lub ich ostrzegać. Lecz we wszystkich przypadkach
konsumenci mogą skorzystać z bezpośredniego testu jakości produktów w postaci
wyników ich użytkowania. Firma, która zaspokaja potrzeby konsumentów, rozwija się i
prosperuje, a firma, które temu zadaniu nie może sprostać, wypada z interesu.
Spis treści:
1. USŁUGI OBRONY NA WOLNYM RYNKU
2. PODSTAWY INTERWENCJONIZMU
1. Rodzaje interwencji
2. Pośredni wpływ interwencji na użyteczność
3. INTERWENCJA TRIANGULARNA
1. Kontrola ceny
2. Kontrola produktu: prohibicja
3. Kontrola produktu: przywileje monopolistyczne
4. INTERWENCJA BINARNA: OPODATKOWANIE
1. Wprowadzenie: przychody i wydatki państwa
2. Obciążenia i korzyści związane z opodatkowaniem i wydatkami z budżetu państwa
3. Zasięg i skutki opodatkowania
4. Zasięg i skutki opodatkowania
5. Zasięg i skutki opodatkowania
6. Zasięg i skutki opodatkowania
7. Kanony "sprawiedliwego" opodatkowania
5. INTERWENCJA BINARNA: WYDATKI PUBLICZNE.
1. Dotacje państwowe: płatności transferowe
2. Wydatki realne: własność państwowa a własność prywatna
3. Wydatki realne: socjalizm
4. Mit "publicznej" własności
5. Demokracja
6. ETYKA ANTYRYNKOWA: KRYTYKA PRAKSEO LOGICZNA
1. Wprowadzenie: prakseologiczna krytyka systemów etycznych
2. Krytyka rzekomego założenia o powszechnej znajomości własnego dobra
3. Problem niemoralnych wyborów
4. Moralność natury ludzkiej
5. Niemożliwość równości
6. Problem bezpieczeństwa
7. Rzekome korzyści z istnienia społeczeństwa stanowego
8. Dobroczynność i ubóstwo
9. Zarzut "samolubnego materializmu"
10. Powrót do dżungli?
11. Władza i przymus
12. Problem szczęścia
13. Analogia między państwem a policjantem zarządzającym ruchem
14. Zbyt wysoki lub zbyt niski poziom rozwoju gospodarczego
15. Państwo a natura człowieka
16. Prawa człowieka a prawa własności
7. ZAKOŃCZENIE: EKONOMIA A POLITYKA PUBLICZNA
1. Ekonomia: jej natura i zastosowania
2. Wprowadzenie moralizatorstwa do ekonomii: porażki ekonomii dobrobytu
3. Ekonomia i etyka społeczna
4. Zasada rynkowa i zasada hegemoniczna
364 strony, oprawa miękka