Tłum zwykle kojarzy nam się z rozjuszoną tłuszczą, atakującą Bastylię
albo Pałac Zimowy, rzadziej zaś z grupą, która może zaoferować wyważone i
miarodajne opinie. Większość z nas — odgrywając role wyborców, inwestorów,
konsumentów, menedżerów — wierzy, że bardzo niewielka i elitarna grupa ma monopol na
wiedzę. Jednak zamiast z uporem maniaka poszukiwać kolejnych wszechwiedzących
ekspertów, powinniśmy raczej skierować pytanie do tłumu. Istnieje spore
prawdopodobieństwo, że będzie on znał właściwą odpowiedź.
Nawet jeśli większość przedstawicieli jakiejś grupy nie posiada szczególnie
rozległej wiedzy i nie potrafi myśleć bardzo racjonalnie, jako całość grupa ta może
wciąż dokonywać mądrych wyborów. Tego rodzaju inteligencja występuje na całym
świecie pod bardzo różnymi postaciami. Kluczem do zrozumienia fenomenu mądrości
tłumu jest różnorodność i niezależność, ponieważ najlepsze decyzje zbiorowe
stanowią owoc niezgody i walki, a nie konsensusu czy kompromisu.
Błyskotliwy erudyta James Surowiecki pokazuje nam, jak w sposób bardziej lub
mniej świadomy dokonujemy przeróżnych wyborów w naszym życiu, jak zarządzamy naszymi
finansami i firmami, wybieramy przywódców oraz w jaki sposób postrzegamy świat.
Wszystko to robi w sposób dowcipny i przejrzysty — snuje swoje rozważania, zręcznie
poruszając się między tak różnymi dziedzinami, jak kultura popularna, psychologia,
życie mrówek, ekonomia behawioralna, sztuczna inteligencja, historia wojskowości oraz
polityka.
Spis treści:
Wstęp (13)
Część I
1. Mądrość tłumów (29)
2. O znaczącej różnicy: pszczeli taniec, Zatoka Świń i wartość różnorodności
(57)
3. Małpowanie: imitacja, kaskady informacyjne i niezależność (75)
4. Po nitce do kłębka: CIA, Linux i sztuka decentralizacji (103)
5. Zatańczymy? Koordynacja w skomplikowanym świecie (121)
6. Społeczeństwo naprawdę istnieje: podatki, napiwki, telewizja i zaufanie (145)
Część II
7. Ruch uliczny. Bądź mądry i pisz wiersze (183)
8. Nauka: kooperacja, konkurencja i reputacja (195)
9. Komisje, ławy przysięgłych i zespoły: o katastrofie promu "Columbia" i o
tym, jak zmusić małe grupy do skutecznej współpracy (209)
10. Firma: wraca nowe? (227)
11. Rynki: konkursy piękności, kręgielnie i ceny akcji (259)
12. Demokracja: marzenia o dobru wspólnym (295)
Posłowie (309)
Podziękowania (319)
320 stron, A5, oprawa miękka