Daniel Bensaid przypomina, że kapitalizm,
który wynosi ponad wszystko własność prywatną, pozostaje systemem opartym na monopolu
i wywłaszczeniu.
Być może nigdy nie było to tak jasne jak u progu drugiej
dekady XXI wieku. Prawdziwa treść własności prywatnej ujawnia się w koncentracji
kapitału w rękach nielicznej elity, dokonywanej kosztem większości społeczeństw, a
na globalnym Południu wręcz całych ludów. Prywatyzacje usług publicznych i systemów
emerytalnych, deregulacja stosunków pracy, grodzenie miast, pętle zadłużenia,
patentowanie już nie tylko produktów pracy ludzkiej, ale także dzieł natury i
wspólnego dziedzictwa kulturalnego – wszystko są to narzędzia gigantycznego
wywłaszczenia miliardów ludzi. Dlatego, uważa Bensaid, stoimy w obliczu konieczności
powrotu do hasła komunizmu. Bo „na przekór rozpasanej drapieżności i prywatyzacji
świata najbardziej przypomina o zasadach dzielenia się i równości, wspólnego
sprawowania władzy, solidarności (...), obrony naturalnych i kulturalnych dóbr
wspólnych ludzkości, rozszerzaniu sfery bezpłatności usług na dobra pierwszej
potrzeby.”
Daniel Bensaid (1946-2010) – filozof
francuski, profesor na uniwersytecie Paris VIII, członek International Institute for
Research and Education. Od 1969 r. był czołowym działaczem Związku Rewolucyjnych
Komunistów (Ligue communiste révolutionnaire – LCR), a w 2009 r. współzałożycielem
Nowej Partii Antykapitalistycznej (Nouveau parti anticapitaliste – NPA). Napisał m.in.
La revolution et le pouvoir (Penser, 1976), Walter Benjamin sentinelle messianique (1990),
La discordance des temps: essais sur les crises, les classes, l’histoire (1995),
Politiques de Marx (2008), Eloge de la politique profane (2008), Marx, mode d’emploi
(2009).
Spis treści:
Przedmowa/ Daniel Bensaid, komunista heretycki / 7
I Marks, kradzież drzewa i prawo ubogich / 11
1/ Ustawa o kradzieży drzewa a prawo zwyczajowe ubogich / 11
2/ Wojna socjalna własności prywatnej / 31
3/ Między filozofią nędzy a nędzą filozofii / 49
4/ Od prawa zwyczajowego ubogich do dóbr wspólnych ludzkości / 65
II/ Keynes czy Marks, ratować czy obalić? / 93
Stary świat umiera / 93
Nędzna miara nędznego świata / 95
Wyjścia z kryzysu? / 97
Komunizm w Stanach Zjednoczonych? / 99
Kapitalizm utopijny... / 104
... socjalizm utopijny... / 109
... i alternatywa rewolucyjna / 111
Siedem hipotez strategicznych / 112
Hipoteza pierwsza I 112
Hipoteza druga I 113
Hipoteza trzecia / 115
Hipoteza czwarta / 115
Hipoteza piąta / 117
Hipoteza szósta / 119
Hipoteza siódma / 121
III/ Czas historyczny, rytmy polityczne / 125
Historia nie robi nic / 125
Wielkie odwrócenie / 131
Historia i strategia / 134
Rozbity czas strategii / 136
Requiem dla czasu teraźniejszego / 137
IV/ Komunizm hipotetyczny. Wokół Hipotezy komunistycznej Alaina Badiou
/141
Dialektyka fiaska / 142
Hipoteza filozoficzna / 146
Sekwencje i ich konsekwencje / 149
Upiór Stalina ciągle straszy / 152
Platonizm wolnościowy? / 157
V/Moce komunizmu / 161
200 stron, oprawa miękka