O wartości i aktualności tematyki podjętej w monografii Dr. Łukasza
Jakubiaka zadecydowało kilka czynników. Za zasadnością studiów rozpoznających
funkcjonowanie instytucji ustrojowych we współczesnych państwach demokratycznych – i
okresowym weryfikowaniem rutynowych ocen i standardów – przemawia nie tylko dynamika,
której podlegają obecne demokracje, ale także okoliczności, które tworzy proces
nieustająco integrującej się Europy. Wzajemne oddziaływanie na siebie i przenikanie
się kultur politycznych i systemów prawno-ustrojowych obliguje wręcz do permanentnie
prowadzonych badań komparatystycznych, zwłaszcza w odniesieniu do tych rozwiązań,
które jak ma to miejsce w przypadku francuskim, proponują dojrzałe i ugruntowane
demokracje.
Z recenzji prof. dr. hab. Andrzeja Zię
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1
System konstytucyjny V Republiki jako prawno-ustrojowe podłoże koabitacji
1.1.Geneza przemian ustrojowo-politycznych 1958 r
1.1.1.Założenia ustrojowe i praktyka polityczna IV Republiki
1.1.2.Kryzys algierski i powrót do władzy gen. Charlesa de Gaullea
1.2.Podstawowe założenia ustrojowe konstytucji V Republiki
1.2.1.Konstytucja V Republiki jako wyraz kompromisu pomiędzy odmiennymi koncepcjami
ustrojowymi
1.2.2.Koabitacja w świetle idei ustrojowych twórców nowej konstytucji
1.3.Struktura i kompetencje naczelnych organów państwa
1.3.1.Pozycja prezydenta Republiki w strukturze władz publicznych
1.3.2.Pozycja rządu w ramach dualistycznej struktury władzy wykonawczej
1.3.3.Pozycja parlamentu wobec organów władzy wykonawczej
1.3.4.Reforma ustroju V Republiki w świetle prac komitetu Edouarda Balladura oraz
przepisów ustawy konstytucyjnej o modernizacji instytucji V Republiki
z 23 lipca 2008 r
1.4.Koabitacja a francuski model semiprezydencjalizmu w świetle przepisów konstytucji V
Republiki
Rozdział 2
Praktyka sprawowania władzy w warunkach politycznej jednorodności egzekutywy (do
1986 r.)
2.1.Ewolucja systemu partyjnego V Republiki i jego wpływ na kształt sceny politycznej
2.1.1.Ewolucja systemu partyjnego w kierunku modelu dwublokowego
2.1.2.Kształtowanie się czterech nurtów polityczno-doktrynalnych w systemie partyjnym
2.2.Praktyka sprawowania władzy w pierwszych latach istnienia V Republiki (1958-1962)
2.2.1.Rząd Michela Debrego
2.2.2.Rząd Georgesa Pompidou
2.3.Praktyka sprawowania władzy w wyniku przekształceń ustrojowo-politycznych z 1962 r.
2.3.1.Okres prezydencjalizmu (1962-1974)
2.3.2.Okres prezydencjalizmu zracjonalizowanego (1974-1981)
2.3.3.Okres rządów lewicy (1981-1986)
Rozdział 3
Układ partyjny w izbach parlamentu i jego wpływ na wystąpienie i przebieg
koabitacji
3.1.Rezultat wyborów parlamentarnych jako czynnik warunkujący wystąpienie koabitacji
3.1.1.Nowe tendencje w rozwoju systemu partyjnego od lat 80. XX w.
3.1.2.Wybory parlamentarne z 16 marca 1986 r.
3.1.3.Wybory parlamentarne z 21 i 28 marca 1993 r
3.1.4.Wybory parlamentarne z 25 maja i 1 czerwca 1997 r
3.2.Znaczenie większości parlamentarnej w świetle relacji pomiędzy parlamentem a
organami władzy wykonawczej
3.2.1.Rola ustrojowo-polityczna większości w Zgromadzeniu Narodowym
3.2.2.Rola ustrojowo-polityczna większości w Senacie
3.3.Rada Konstytucyjna jako arbiter w stosunkach pomiędzy większością a opozycją w
izbach parlamentu
3.3.1.Działalność Rady Konstytucyjnej w okresie poprzedzającym wystąpienie pierwszej
koabitacji
3.3.2.Rada Konstytucyjna w warunkach koabitacji
Rozdział 4
Układ relacji pomiędzy organami władzy wykonawczej w warunkach koabitacji
4.1.Okres pierwszej koabitacji: Francois Mitterrand - Jacąues Chirac (1986-1988)
4.1.1.Rola organów władzy wykonawczej w świetle "parlamentarystycznej"
wykładni konstytucji V Republiki
4.1.2.Konfliktowy wariant koabitacji a stosunki pomiędzy organami władzy wykonawczej
4.1.3.Polityka zagraniczna i obronna jako sfera aktywności obu ośrodków egzekutywy
4.2.Okres drugiej koabitacji: Francois Mitterrand - Edouard Balladur (1993-1995)
4.2.1.Przesłanki konsensualnego charakteru relacji pomiędzy prezydentem Republiki a
premierem
4.2.2.Przebieg koabitacji a realizacja programu rządowego w polityce wewnętrznej
4.2.3.Relacje pomiędzy prezydentem Republiki a rządem w sferze realizacji polityki
zagranicznej i obronnej
4.3.Okres trzeciej koabitacji: Jacąues Chirac - Lionel Jospin (1997-2002)
4.3.1.Pozycja organów władzy wykonawczej w perspektywie pięcioletniego okresu
koabitacji
4.3.2.Realizacja programu rządowego w polityce wewnętrznej a stanowisko prezydenta
Republiki
4.3.3.Rewizja konstytucji ustanawiająca pięcioletnią kadencję prezydenta Republiki
4.3.4.Przebieg współpracy pomiędzy organami władzy wykonawczej w polityce zagranicznej
i obronnej
4.4.Pozycja polityczna prezydenta Republiki i premiera a społeczny odbiór koabitacji
Zakończenie
Bibliografia
226 stron, B5, oprawa miękka