Obchodzimy rocznicę związaną z początkiem zmian ustrojowych w Polsce,
dwudziestoleciem nowego, demokratycznego ładu, rozwojem gospodarki wolnorynkowej. Z tej
okazji odbywają się dyskusje dotyczące tego, co wydarzyło się w gospodarce, jak
zmieniało się oblicze polskich przedsiębiorstw i świadomość kadry kierowniczej, czy
udało przejść się od stereotypu biznesu kierującego się niemal wyłącznie
"prawami dżungli" do bardziej cywilizowanej, dojrzałej postaci biznesu
etycznego i odpowiedzialnego.
Wojciech Gasparski Słowo wstępne
CZĘŚĆ I. ETYKA I ODPOWIEDZIALNOŚĆ BIZNESU W OKRESIE TRANSFORMACJI
Wojciech Gasparski, Anna Lewicka-Strzałecka, Bolesław Rok, Dariusz Bąk Portret
polskiej etyki biznesu: fakty oceny propozycje
Jerzy Dietl Zewnętrzne uwarunkowania zachowań etycznych w gospodarce
Aniela Dylus Społeczna gospodarka rynkowa jako podstawa ustroju gospodarczego
Polski
Jerzy Cieślik Etyczne i odpowiedzialne MSP
CZĘŚĆ II. WYZWANIA I REFLEKSJE
Lech Borzemski Dlaczego notariusze mają zamknięte usta i o pewnych rzeczach nie
mogą mówić?
Krzysztof Grabowski Strefy budowy zaufania na rynku finansowym
Jarosław Greser, Jan Łukomski Biznes, etyka, prawa człowieka -zarys głównych
problemów i prób ich rozwiązania
Włodzimierz Kaczocha Dobro wspólne w demokracji a społeczna odpowiedzialność
biznesu
Katarzyna Gerejczyk Koncepcja społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa a
zmiana paradygmatu ekonomii
Katarzyna Lorecka Kapitał ludzki fundamentem firmy odpowiedzialnej społecznie
-studium przypadku: wolontariat pracowniczy Microsoft
Przemysław Rotengruber Deklaracje, narzędzia, czyny. Wokół wątpliwości
towarzyszących postulatowi społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw
Jan Bałamut, Jerzy Donarski, Aleksander Sobolewski Wpływ poziomu etyczności i
społecznej odpowiedzialności na konkurencyjność organizacji gospodarczych
CZĘŚĆ III. EDUKACJA A ETYKA BIZNESU
Wojciech Gasparski Edukacja etyczna oraz odpowiedzialne kształcenie menedżerów
- przypomnienia i refleksje
Barbara Pogonowska Edukacja etyczna oraz odpowiedzialne kształcenie menedżerów
- krytyczna samoocena
Kazimierz Sosenko Edukacja etyki biznesu
Anna Lewicka-Strzałecka Edukacja etyczna oraz odpowiedzialne kształcenie
menedżerów - wypowiedź
Leszek Karczewski Infrastruktura i edukacja dla etyki i społecznej
odpowiedzialności biznesu - zagrożenia i szansę
Magdalena Andrejczuk, Wojciech Bachta, Katarzyna Gerejczyk, Izabela Kwiatkowska, Julita
Sokołowska Etyczna edukacja w praktyce
CZĘŚĆ IV. ETYKA I SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ W MEDIACH
Mikołaj Ł. Lipowski Etyka i społeczna odpowiedzialność w biznesie medialnym
Piotr Miączyński Dlaczego dziennikarze nie wierzą w CSR?
Wiesław Podkański Etyka mediów
Piotr Lignar Wszystko na sprzedaż
Maciej Soin Etyka mediów jako etyka biznesu
CZĘŚĆ V. ZASTOSOWANIA-SZANSĘ I BARIERY
Iwona Figaszewska Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw energetycznych w
świetle badań ankietowych Urzędu Regulacji Energetyki
Małgorzata Czajer-Puchalska Etyka i społeczna odpowiedzialność w branży
paliwowo-energetycznej
Ewa Bielicka-Piesyk Etyka w biznesie z perspektywy praktyka
Stanisław Kałużny Wyniki badań nad etyką w służbie menedżerskiej i
kontrolerskiej
Katarzyna Burda-Świerz Społeczna odpowiedzialność zakładu opieki zdrowotnej -
wstępne zakreślenie problemu
Joanna Szymonek Murawa to nie wszystko - czysta gra nie tylko na boisku.
Społeczna odpowiedzialność biznesu a inwestycje EURO 2012
Anna Lewicka-Strzałecka Etyka i społeczna odpowiedzialność w branży
finansowej - wypowiedź
Krzysztof Kaczmar Edukacja finansowa: doświadczenia Citi Handlowy
Agnieszka tukasiewicz-Kamińska Kodeks Dobrych Praktyk i Zasad Działania SKOK -
instrument do realizacji CSR w praktyce
Anna Zawadzka, Magdalena Ciepiela Totalizator Sportowy. Plan Zrównoważonego
Rozwoju i Bezpiecznej Gry
Bolesław Rok Etyka i społeczna odpowiedzialność w branży farmaceutycznej -
wypowiedź
Jacek Sójka Etyczne aspekty funkcjonowania branży farmaceutycznej
INFORMACJE
Deklaracja przyjęta przez uczestników Ogólnopolskiego Kongresu Etyki i Społecznej
Odpowiedzialności Biznesu
Manifest Global Compact ONZ: "Globalna etyka gospodarcza: Skutki dla światowego
biznesu"
Dariusz Bąk Centrum Etyki Biznesu -10 lat aktywności
ADRESY
Andrzej K. Koźmiński
Jacek Sójka
Patricia H. Werhane
Alejo Jose G. Sison
Gilbert Lennsen
Brother Leo V. Ryan, CSV
NOTY O AUTORACH
442 stron, B5, oprawa miękka