Doradztwo w polityce zagranicznej Polski i Niemiec
Inspiracje dla Polski na przykładzie wybranych ośrodków eksperckich
MONOGRAFIE CENTRUM STUDIÓW NIEMIECKICH I EUROPEJSKICH IM. WILLY BRANDTA
„Na polskim gruncie praca ma charakter pionierski. Autorka rozprawy
przyjęła metodę porównawczą funkcjonowania ośrodków doradztwa w polityce
zagranicznej w Polsce i w Niemczech. (...) Zaletą tego podejścia jest nie tylko to, że
zyskujemy perspektywę w formułowaniu ocen, (...) możemy również porównać skalę i
skuteczność oddziaływania ośrodków badawczych na kształtowanie i realizację
polityki zagranicznej. Zasługą Autorki jest przedstawienie po raz pierwszy w polskim
piśmiennictwie w sposób usystematyzowany materii, która nie była przedmiotem refleksji
badaczy”
(fragment z recenzji prof. Adama Daniela Rotfelda).
Spis treści:
Od autorki
Wprowadzenie
Rozdział 1. Nauka a polityka
1.1.Wzajemne relacje
1.1.1.Współczesny dyskurs
1.2.Naukowe doradztwo polityczne
1.2.1.Definicje
1.2.2.Podstawowe formy
1.2.3.Historia doradztwa na świecie
1.3.Doradztwo polityczne - ramy teoretyczne
1.3.1.Główne teorie
1.3.2.Doradztwo wpolicy-cycle
Rozdział 2. Polityka zagraniczna jako przedmiot doradztwa
2.1.Definicja i ewolucja pojęcia
2.2.Zasadnicze parametry doradztwa w polityce zagranicznej
2.2.1.Podstawowe funkcje
2.2.2.Adresaci i podmioty
2.2.3.Metody realizacji
2.2.4.Warunki skuteczności
2.3.Ewolucja doradztwa w polityce zagranicznej Polski i Niemiec
2.3.1.Historia doradztwa politycznego w Polsce
2.3.2.Rozwój doradztwa politycznego w Niemczech
Rozdział 3. Ośrodki typu think tank
3.1.Think tank
3.1.1.Historia i definicja pojęcia
3.1.2.Think tanki a inne podmioty doradcze
3.1.3.Typy
3.1.4.Funkcje
3.2.Uwarunkowania dla think tanków w Polsce i w Niemczech
3.2.1.Środowisko polityczne i instytucjonalne
3.2.2.Środowisko prawne
3.2.3.Środowisko finansowe
3.2.4.Kultura polityczna
3.3.Wybór obiektów do dalszej analizy
Rozdział 4. Polski Instytut Spraw Międzynarodowych a Stiftung Wissenschaft und
Politik
4.1.Polski Instytut Spraw Międzynarodowych
4.1.1.Geneza i ramy funkcjonowania
4.1.2.Finansowanie
4.1.3.Działalność Instytutu
4.1.4.Metody doradcze
4.1.5.Między ofertą PISM a zapotrzebowaniem
4.2.Stiftung Wissenschaft und Politik
4.2.1.Profil i ramy funkcjonowania
4.2.2.Finansowanie
4.2.3.Działalność
4.2.4.Metody doradcze
4.2.5.Działalność Fundacji a zapotrzebowanie ze strony polityki
4.3.ISM a SWP - różnice, ich przyczyny i konsekwencje
4.3.1.Uwarunkowania prawne a niezależność polityczna
4.3.2.Struktura organizacyjna oraz metody pracy
4.3.3.Profil działania i metody doradcze
Rozdział 5. Centrum Stosunków Międzynarodowych a Deutsche Gesellschaft fur
Auswartige Politik
5.1.Centrum Stosunków Międzynarodowych
5.1.1.Geneza i ramy funkcjonowania
5.1.2.Finansowanie
5.1.3.Działalność
5.1.4.Metody doradcze
5.1.5.Między ofertą a zapotrzebowaniem
5.2.Deutsche Gesellschaft fur Auswartige Politik
5.2.1.Geneza i ramy funkcjonowania
5.2.2.Finansowanie
5.2.3.Działalność
5.2.4.Metody doradcze
5.2.5.Ukierunkowanie na adresatów oraz ocena efektywności DGAP
5.3.CSM a DGAP - różnice, ich przyczyny i konsekwencje
5.3.1.Metody kreowania debaty publicznej
5.3.2.Kadra
5.3.3.Niezależność czy przynależność - problem ponadpartyjności
Rozdział 6. Pozostałe ośrodki typu think tank
6.1.Sektor doradztwa w polskiej polityce zagranicznej
6.1.1.Ośrodki eksperckie finansowane z pieniędzy publicznych
6.1.2.Prywatny sektor doradczy
6.2.Niemcy jako "republika doradców"
6.2.1."Państwowe" think tanki - ośrodki finansowane publicznie
6.2.2.Ośrodki finansowane ze środków prywatnych
6.3.Różnice między polskim a niemieckim rynkiem doradztwa
Uwagi końcowe. Inspiracje dla Polski
Wykaz skrótów
Bibliografia
I. Materiały źródłowe
II. Literatura przedmiotu
Wykaz rycin i tabel
Załącznik
Summary
Indeks nazwisk
272 strony, oprawa miękka