Poradnik dla doktorantów i habilitantów.
Pomoc dla recenzentów i promotorów.
Publikacja - kompleksowo w sposób przystępny i wyczerpujący ujmuje procesy i
etapy wyjaśnień oraz opracowań naukowych eksponując standardy jakościowe z
zachowaniem zasad dobrych obyczajów w nauce.
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1. Rozwój wiedzy ludzkiej
1.1. Rodzaje wiedzy ludzkiej
1.2. Istota i pojęcie nauki
1.3. Determinanty rozwoju nauki
1.4. Rys historyczny nauki
1.5. Współczesna klasyfikacja nauki
Rozdział 2. Poznanie naukowe
2.1. Istota poznania naukowego
2.2. Procesy poznania myślowego
2.2.1. Analiza i synteza
2.2.2. Dedukcja i indukcja
2.2.3. Porównywanie i przeciwstawianie
2.2.4. Uzasadnianie i dowodzenie naukowe
2.2.5. Uogólnianie i wnioskowanie
2.3. Poznanie (sprawdzanie) empiryczne
2.4. Rodzaje wyjaśnień naukowych
2.4.1. Wyjaśnienie genetyczne
2.4.2. Wyjaśnienie funkcjonalne
2.4.3. Wyjaśniania teleologiczno-funkcjonalne
2.4.4. Wyjaśnienie logiczne
Rozdział 3. Badania naukowe
3.1. Cele i funkcje badań naukowych
3.2. Zadania badań naukowy
3.3. Typy badań naukowych
3.3.1. Badania podstawowe
3.3.2. Badania stosowane
3.3.3. Badania diagnostyczne
3.3.4. Badania weryfikacyjne
3.3.5. Badania kompleksowe
3.3.6. Badania przyczynkarskie
3.3.7. Badania heurystyczne
3.4. Procedury badawcze
3.4.1. Procedura diagnostyczna
3.4.2. Procedura eksperymentalna
3.4.3. Procedura operacyjna
3.4.4. Procedura ewaluacyjna
3.4.5. Procedura korelacyjna
3.5. Organizacja i etapy badań naukowych
3.5.1. Czynności w procesie rozwiązywania problemów badawczych
3.6. Metodologiczny schemat badań naukowych
3.7. Metody, techniki i narzędzia badawcze
3.7.1. Metoda
3.7.2. Metoda badawcza
3.7.3. Zadania metod badawczych
3.7.4. Rodzaje metod badawczych
3.7.5. Techniki badań naukowych
3.7.6. Narzędzia badawcze
Rozdział 4. Pisarstwo naukowe
4.1. Prace naukowe
4.2. Rodzaje prac naukowych
4.2.1. Dzieła i rozprawy naukowe
4.2.2. Monografie
4.2.3. Artykuły i komunikaty naukowe
4.2.4. Referaty naukowe
4.3. Metodologiczne elementy pracy naukowej
4.3.1. Problem badawczy
4.3.2. Przedmiot badań
4.3.3. Tezy (pytania problemowe, problemy szczegółowe)
4.3.4. Hipotezy i ich znaczenie w badaniach naukowych
4.3.5. Zmienne i ich wskaźniki
4.3.6. Układ treści pracy naukowej
Rozdział 5. Realizacja rozprawy doktorskiej
5.1. Uwarunkowania prawne uzyskania stopnia doktora nauk
5.2. Przygotowanie do otwarcia przewodu doktorskiego
5.2.1. Określenie obszaru zainteresowań i podjęcie decyzji o rozpoczęciu przewodu
5.2.2. Koncepcja rozprawy doktorskiej
5.3. Wszczęcie rozprawy doktorskiej
5.4. Procesy i procedury badawcze
5.4.1. Informacje naukowe do sformułowania problemu badawczego
5.4.2. Określenie tez (pytań problemowych, problemów szczegółowych) i postawienie
hipotez
5.4.3. Dobór metod, technik i narzędzi badawczych
5.4.4. Opracowanie procedury badawczej
5.4.5. Przeprowadzenie badań
5.4.6. Uporządkowanie wyników badań, ich kontrola i analiza
5.4.7. Pisemne przedstawienie wyników badań
5.5. Wymagania stawiane rozprawom doktorskim
5.5.1. Kryteria jakości rozprawy doktorskiej
5.6. Przygotowanie rozprawy doktorskiej do obrony
5.6.1. Opinia promotora
5.6.2. Recenzje rozprawy doktorskiej
5.6.3. Autoreferat doktoranta
5.7. Obrona rozprawy doktorskiej
Rozdział 6. Realizacja pracy habilitacyjnej
6.1. Uwarunkowania prawne habilitacji
6.2. Elementy twórcze pracy habilitacyjnej
6.3. Przygotowanie przewodu habilitacyjnego
6.4. Recenzje habilitacji i dorobku naukowo-badawczego oraz dydaktycznego habilitanta
6.5. Kolokwium habilitacyjne
6.5.1. Wykład habilitacyjny
Rozdział 7. Etyka i etykieta w realizacji prac kwalifikacyjnych
7.1. Dobre obyczaje w nauce
7.1.1. Obowiązki moralne pracownika nauki
7.1.2. Motywacje działania pracowników nauki
7.2. Etykieta w nauce
7.2.1. Znaczenie etykiety w nauce
7.2.2. Tytułowanie
7.2.3. Składanie podziękowań
7.2.4. Wręczanie dokumentów, kwiatów i drobnych upominków
7.2.5. Spotkania towarzyskie
7.2.6. Toasty
7.2.7. Wizytówki
Wnioski
168 stron, miękka oprawa