Rozwojowi cywilizacji towarzyszy stałe zwiększanie się zapotrzebowania na energię.
Jej pozyskiwanie ze źródeł konwencjonalnych (m.in. węgiel, ropa naftowa, gaz, uran)
wiąże się jednak z degradacją środowiska. Nakazem chwili jest wprowadzanie środków
zaradczych obejmujących zarówno oszczędzanie energii, jak i zastępowanie jej
tradycyjnych nośników, które są na wyczerpaniu, innymi.
Książka jest poświęcona odnawialnym źródłom energii, takim jak wiatr,
woda, Słońce, ciepło wnętrza Ziemi, biomasa, mającym wielkie znaczenie w bilansie
energetycznym państw.
Scharakteryzowano w niej ciekawe rozwiązania konstrukcyjne układów konwersji
energii pozyskiwanej ze źródeł niekonwencjonalnych na energię elektryczną, wielkie
inwestycje światowe oraz stan energetyki odnawialnej w Polsce. Omówiono także paliwo
przyszłości, jakim jest wodór. Wiele miejsca poświęcono perspektywom rozwiązania
problemów energetycznych i ekologicznych w zakresie motoryzacji, jako że środki
transportu zużywają bardzo dużo energii. Przedstawiono pojazdy proekologiczne, przede
wszystkim elektryczne i hybrydowe (również z zasadą synergii), różne rozwiązania
układów napędowych i zasobników energii, a także zachodzące w nich procesy.
Książkę polecamy studentom kierunków ochrony środowiska i ekologii transportu, a
także energetyki, elektrotechniki samochodowej, napędów elektrycznych. Mogą z niej
również skorzystać ekologowie i inżynierowie zawodowo zajmujący się odnawialnymi
źródłami energii, drogowymi pojazdami elektrycznymi i hybrydowymi oraz ochroną
środowiska naturalnego.
Spis treści:
Przedmowa
Wykaz oznaczeń
Wykaz skrótów
I.
ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII
1. Energetyka
konwencjonalna a odnawialne źródła energii
1.1. Problem energetyczny
1.2. Problem ochrony środowiska
2. Energia wiatru
2.1. Wprowadzenie
2.2. Zależności opisujące energię wiatru
2.3. Konwersja energii wiatru na energię
elektryczną
2.3.l. Układ przemiany energii
2.3.2. Turbiny wiatrowe
2.3.3. Generatory
2.3.4. Transformatory dla elektrowni wiatrowych
2.4. Energetyka wiatrowa w Polsce
2.5. Zalety i wady energetyki wiatrowej
3. Energia wody
3.1. Wprowadzenie
3.2. Zależności opisujące energię wody
3.3. Klasyfikacja elektrowni wodnych
3.3.1. Elektrownie duże
3.3.2. Mała energetyka wodna
3.4. Energetyka wodna w Polsce
3.5. Inne źródła energii wodnej
3.6. Zalety i wady energetyki wodnej
4. Energia biomasy
4.l. Wprowadzenie
4.2. Możliwości konwersji energii biomasy
4.3. Biopaliwa w Polsce
4.4. Wady i zalety stosowania biopaliw
5. Energia
geotermalna
5.1. Wprowadzenie
5.2. Podział zasobów geotermalnych
5.3. Konwersja energii geotermalnej na
elektryczną
5.4. Energetyka geotermalna w Polsce
5.5. Zalety i wady energii geotermalnej
6. Energia Słońca
6.l. Wprowadzenie
6.2. Zależności opisujące energię Słońca
6.2.l. Składowe promieniowania słonecznego
6.2.2. Wyznaczanie gęstości strumienia promieniowania
słonecznego
6.2.3. Wyznaczanie optymalnego kąta nachylenia odbiornika
promieniowania
słonecznego
ze względu na maksimum energii
6.3. Metody konwersji energii słonecznej
6.4. Energetyka słoneczna w Polsce
6.5. Zalety i wady energetyki słonecznej
7. Konwersja energii
słonecznej na elektryczną
7.l. Wprowadzenie
7.2. Schemat zastępczy ogniwa
7.3. Charakterystyka prądowo-napięciowa
7.4. Wydajność kwantowa ogniwa
7.5. Optymalizacja pracy ogniwa
7.6. Rozwiązania konstrukcyjne i technologia
produkcji
7.7. Obszary i przykłady zastosowań ogniw
słonecznych
7.8. Fotowoltaika w Polsce
7.9. Zalety i wady ogniw słonecznych
8. Ogniwo
paliwowe
8.1 Wprowadzenie
8.2. Rodzaje ogniw paliwowych
8.3. Zależności energetyczne i przykładowe
charakterystyki
8.4. Nowe rozwiązania konstrukcyjne
8.5. Zastosowanie ogniw paliwowych
8.6. Ogniwa paliwowe w Polsce
8.7. Zalety i wady ogniw paliwowych
9. Wodór -
paliwo przyszłości
9.1. Wprowadzenie
9.2. Metody otrzymywania wodoru
9.3. Właściwości wodoru
9.4. Magazynowanie wodoru
9.5. Zalety i wady wodoru
9.6. Zastosowanie wodoru
II. POJAZDY
PROEKOLOGICZNE
10. Rozwój motoryzacji i
jego konsekwencje
10.l. Wprowadzenie
10.2. Próby rozwiązania problemu energooszczędności i
ekologii w motoryzacji
11. Pojazdy o napadzie
elektrycznym
11.1. Chronologia wydarzeń w upowszechnianiu samochodu
elektrycznego
11.2. Porównanie samochodów z napędem elektrycznym i
spalinowym
11.3. Samochody elektryczne z akumulatorem elektrochemicznym
11.3.l. Metody zasilania
11.3.2. Prototypy i aktualnie produkowane samochody
11.4. Samochody elektryczne z ogniwem paliwowym
11.4.l. Metody zasilania
11.4.2. Prototypy i eksperymentalne samochody
11.4.3. Zastosowanie ogniw paliwowych w transporcie miejskim
12. Zastosowanie energii Słońca
i podczerwieni oraz energii wiatru w pojazdach
12.1. Metody zasilania
12.2. Samochody słoneczne
12.3. Konwersja energii słonecznej na elektryczną i
następnie na mechaniczną
12.4. Możliwości współpracy ogniwa słonecznego z
silnikiem elektrycznym
12.5. Zastosowanie energii wiatru do napędu pojazdu
13. Pojazdy hybrydowe
spalinowo-elektryczne
13.1. Wprowadzenie
13.2. Porównanie samochodów konwencjonalnych,
elektrycznych i hybrydowych
13.3. Rozwiązania konstrukcyjne samochodów hybrydowych
elektromechanicznych
13.3.1. Samochody z akumulatorem kinetycznym
13.3.2. Samochody z akumulatorem hydraulicznym
13.4. Rozwiązania konstrukcyjne samochodów hybrydowych
spalinowo-elektrycznych
13.5. Zasada działania samochodu hybrydowego na
przykładzie Toyoty Prius
13.5.1. Ewolucja hybrydowej Toyoty Prius
13.5.2. Budowa i rozmieszczenie napędu
13.5.3. Stany pracy samochodu Toyota Prius
13.6. Przykłady innych samochodów osobowych z napędem
hybrydowym
13.6.1. Four Hybrid
13.6.2. Fiat Multipla Hybrid Power
13.6.3. Nissan Tino Hibrid
13.6.4. Santa Fe
13.6.5. Honda Insight
13.6.6. Hybrydowy Lexus
13.6.7. Inne rozwiązania spalinowo-elektryczne
13.6.8. Nietypowe rozwiązania hybrydowe
13.7. Autobusy hybrydowe
13.8. Zasady działania autobusu hybrydowego na przykładzie
Solaris
Urbino 18
Hybrid
13.8.1. Ewolucja hybrydowego autobusu Solaris Urbino 18
13.8.2. Budowa i rozmieszczenie napędu
13.8.3. Praca w systemie hybrydowym
13.8.4. Parametry konstrukcyjno-eksploatacyjne autobusu Solaris Urbino
18
13.9. Trybrydy
14. Jednośladowe pojazdy z
napędem elektrycznym
15. Magazynowanie energii w
pojazdach proekologicznych
15.1. Wprowadzenie
15.2. Akumulator kinetyczny
15.3. Akumulator hydropneumatyczny
15.4. Przykłady akumulatorów elektrochemicznych
15.4.l. Wprowadzenie
15.4.2. Akumulatory kwasowo-ołowiowe
15.4.3. Akumulatory zasadowe niklowo-kadmowe
15.4.4. Akumulatory niklowo-metaliczno-wodorkowe
15.4.5. Akumulatory litowo-jonowe
15.5. Superkondensator
Zakończenie
Skorowidz rzeczowy
Skorowidz nazwisk
284 strony, B5, miękka oprawa