ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

REGION W GOSPODARCE OPARTEJ NA WIEDZY KAPITAŁ LUDZKI INNOWACJE


NOWAKOWSKA A. PRZYGODZKI ZB. SOKOŁOWICZ M. /KORPORACJE TRANSNARODOWE/

wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2011, wydanie I

cena netto: 56.50 Twoja cena  53,68 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

cena netto + 5% vat.


Książka dotyczy niematerialnych czynników rozwoju regionalnego, mających decydujące znaczenie z perspektywy budowania potencjału konkurencyjnego i tworzenia bogactwa regionu.

Jej treść zawarto w trzech blokach tematycznych:

1. Region wiedzy – określa rolę wiedzy w determinowaniu procesów rozwoju re­gionalnego oraz identyfikuje, w jaki sposób kapitał ludzki, w kontekście teoretycznym i praktycznym, przyczynia się do tworzenia wartości i budowania Gospodarki Opartej na Wiedzy w wymiarze regionalnym.

2. Region innowacyjny – koncentruje się na identyfikacji regionalnych mechanizmów tworzenia procesów innowacji. Omawia istotę regionalnej płaszczyzny polityki innowacyjnej, która zajmuje dziś szczególne miejsce w polityce rozwoju polskich regionów.

3. Region w gospodarce globalnej – wskazuje, w jaki sposób środowiska lokalne i regionalne mogą wykorzystywać proces globalizacji, nie ulegając marginalizacji i unifikacji, wzmacniając swoje znaczenie i pozycję konkurencyjną.

Skuteczność realizacji regionalnej polityki rozwoju zależy dziś przede wszystkim od wiedzy, kompetencji i świadomości aktorów biorących udział w określaniu jej priorytetów i ich determinacji w fazie wdrażania. Stąd wiedza, którą prezentujemy w podręczniku, ma charakter edukacyjny i porządkujący, ale nade wszystko służy two­rzeniu dobrej praktyki gospodarczej w sektorze publicznym w zakresie wykorzystywania nowoczesnych narzędzi i czynników odpowiedzialnych za rozwój regionu.

Wiedza ta prezentowana jest z perspektywy ekonomicznej, socjologicznej i zarządczej. Adresowana jest zarówno do praktyków, jak i teoretyków zajmujących się problemami zarządzania jednostkami samorządu terytorialnego.


Spis treści:

Wprowadzenie

Rozdział 1. Region wiedzy – wiedza i kapitał ludzki w rozwoju regionu
Zbigniew Przygodzki

1.1. Znaczenie wiedzy w determinowaniu procesów rozwoju regionalnego
1.1.1. Istota i rodzaje wiedzy
1.1.2. Uwarunkowania i procesy tworzenia wiedzy w regionie
1.1.3. Zarządzanie wiedzą w regionie
1.1.4. Wiedza w kształtowaniu gospodarki opartej na wiedzy na poziomie regionalnym
1.1.5. Wiedza jako determinanta atrakcyjności inwestycyjnej regionu
1.2. Kapitał ludzki w wybranych teoriach rozwoju regionalnego
1.2.1. Pojęcie i właściwości kapitału ludzkiego
1.2.2. Kapitał ludzki w ujęciu ekonomii klasycznej
1.2.3. Kapitał ludzki w teoriach i koncepcjach gospodarki przestrzennej
1.3. Kapitał ludzki w praktyce polityki regionalnej
1.3.1. Kapitał ludzki a rozwój społeczeństwa informacyjnego w regionie
1.3.2. Rola kapitału ludzkiego w budowaniu innowacyjnych regionów
1.3.3. Obszary inwestycji w kapitał ludzki w regionie
1.3.4. Ranga polityki i kierunki inwestycji w kapitał ludzki w na poziomie regionów

Rozdział 2. Region innowacyjny – procesy innowacji i polityka innowacyjna w rozwoju regionu
Aleksandra Nowakowska

2.1. Procesy innowacji – determinanta współczesnego rozwoju
2.1.1. Innowacje – istota, definicje, współzależności
2.1.2. Terytorium jako determinanta procesów innowacji
2.2. Procesy innowacji a rozwój regionalny – ujęcie teoretyczne
2.2.1. Środowisko innowacji
2.2.2. Region uczący się
2.2.3. Regionalny system innowacji
2.2.4. Klastry innowacyjne
2.3. Regionalna polityka innowacyjna
2.3.1. Istota, cele i narzędzia regionalnej polityki innowacyjnej
2.3.3. Regionalne strategie innowacji
2.3.4. Foresight regionalny
2.3.5. Benchmarking regionalnych systemów innowacji
2.3.6. Monitoring i ewaluacja – narzędzia doskonalenia zarządzania procesami innowacji

Rozdział 3. Region w gospodarce globalnej – bezpośrednie inwestycje zagraniczne a rozwój regionu
Mariusz E. Sokołowicz

3.1. Znaczenie korporacji transnarodowych (KTN) w gospodarce regionu
3.1.1. Rola i pozycja korporacji w gospodarce globalnej
3.1.2. Przesłanki umiędzynarodowienia działalności przedsiębiorstw w wybranych koncepcjach teoretycznych
3.1.3. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne i ich wpływ na rozwój regionu
3.2. Korporacje transnarodowe we wzmacnianiu terytorialnych systemów innowacji
3.2.1. Kooperacja jako forma rozwoju przedsiębiorstw i regionu
3.2.2. Korporacje transnarodowe w roli globalnego nośnika innowacji
3.2.3. Koncepcja terytorializacji przedsiębiorstw w kontekście fenomenu bliskości
3.3. Przyciąganie inwestorów i wzmacnianie procesów terytorializacji poprzez marketing terytorialny
3.3.1. Korporacje transnarodowe w roli odbiorcy działań marketingowych regionu
3.3.2. Narzędzia marketingowe w przyciąganiu i utrzymaniu inwestycji zagranicznych – proinwestycyjny marketing-mix
3.3.3. Oferta inwestycyjna jako produkt dedykowany KTN
3.3.4. Cenowe instrumenty budowania atrakcyjności inwestycyjnej jednostek terytorialnych
3.3.5. Specyfika dystrybucji w marketingu terytorialnym
3.3.6. Promocja inwestycyjna jednostek terytorialnych
3.3.7. Opieka poinwestycyjna KTN jako czynnik terytorializacji

Bibliografia


224 strony, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022