cena netto + 5% vat.
Książka dotyczy niematerialnych czynników rozwoju regionalnego,
mających decydujące znaczenie z perspektywy budowania potencjału konkurencyjnego i
tworzenia bogactwa regionu.
Jej treść zawarto w trzech blokach tematycznych:
1. Region wiedzy – określa rolę wiedzy w determinowaniu procesów rozwoju
regionalnego oraz identyfikuje, w jaki sposób kapitał ludzki, w kontekście
teoretycznym i praktycznym, przyczynia się do tworzenia wartości i budowania Gospodarki
Opartej na Wiedzy w wymiarze regionalnym.
2. Region innowacyjny – koncentruje się na identyfikacji regionalnych mechanizmów
tworzenia procesów innowacji. Omawia istotę regionalnej płaszczyzny polityki
innowacyjnej, która zajmuje dziś szczególne miejsce w polityce rozwoju polskich
regionów.
3. Region w gospodarce globalnej – wskazuje, w jaki sposób środowiska lokalne i
regionalne mogą wykorzystywać proces globalizacji, nie ulegając marginalizacji i
unifikacji, wzmacniając swoje znaczenie i pozycję konkurencyjną.
Skuteczność realizacji regionalnej polityki rozwoju zależy dziś przede wszystkim od
wiedzy, kompetencji i świadomości aktorów biorących udział w określaniu jej
priorytetów i ich determinacji w fazie wdrażania. Stąd wiedza, którą prezentujemy w
podręczniku, ma charakter edukacyjny i porządkujący, ale nade wszystko służy
tworzeniu dobrej praktyki gospodarczej w sektorze publicznym w zakresie wykorzystywania
nowoczesnych narzędzi i czynników odpowiedzialnych za rozwój regionu.
Wiedza ta prezentowana jest z perspektywy ekonomicznej, socjologicznej i zarządczej.
Adresowana jest zarówno do praktyków, jak i teoretyków zajmujących się problemami
zarządzania jednostkami samorządu terytorialnego.
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział 1. Region wiedzy – wiedza i kapitał ludzki w rozwoju regionu
Zbigniew Przygodzki
1.1. Znaczenie wiedzy w determinowaniu procesów rozwoju regionalnego
1.1.1. Istota i rodzaje wiedzy
1.1.2. Uwarunkowania i procesy tworzenia wiedzy w regionie
1.1.3. Zarządzanie wiedzą w regionie
1.1.4. Wiedza w kształtowaniu gospodarki opartej na wiedzy na poziomie regionalnym
1.1.5. Wiedza jako determinanta atrakcyjności inwestycyjnej regionu
1.2. Kapitał ludzki w wybranych teoriach rozwoju regionalnego
1.2.1. Pojęcie i właściwości kapitału ludzkiego
1.2.2. Kapitał ludzki w ujęciu ekonomii klasycznej
1.2.3. Kapitał ludzki w teoriach i koncepcjach gospodarki przestrzennej
1.3. Kapitał ludzki w praktyce polityki regionalnej
1.3.1. Kapitał ludzki a rozwój społeczeństwa informacyjnego w regionie
1.3.2. Rola kapitału ludzkiego w budowaniu innowacyjnych regionów
1.3.3. Obszary inwestycji w kapitał ludzki w regionie
1.3.4. Ranga polityki i kierunki inwestycji w kapitał ludzki w na poziomie regionów
Rozdział 2. Region innowacyjny – procesy innowacji i polityka innowacyjna w
rozwoju regionu
Aleksandra Nowakowska
2.1. Procesy innowacji – determinanta współczesnego rozwoju
2.1.1. Innowacje – istota, definicje, współzależności
2.1.2. Terytorium jako determinanta procesów innowacji
2.2. Procesy innowacji a rozwój regionalny – ujęcie teoretyczne
2.2.1. Środowisko innowacji
2.2.2. Region uczący się
2.2.3. Regionalny system innowacji
2.2.4. Klastry innowacyjne
2.3. Regionalna polityka innowacyjna
2.3.1. Istota, cele i narzędzia regionalnej polityki innowacyjnej
2.3.3. Regionalne strategie innowacji
2.3.4. Foresight regionalny
2.3.5. Benchmarking regionalnych systemów innowacji
2.3.6. Monitoring i ewaluacja – narzędzia doskonalenia zarządzania procesami innowacji
Rozdział 3. Region w gospodarce globalnej – bezpośrednie inwestycje
zagraniczne a rozwój regionu
Mariusz E. Sokołowicz
3.1. Znaczenie korporacji transnarodowych (KTN) w gospodarce regionu
3.1.1. Rola i pozycja korporacji w gospodarce globalnej
3.1.2. Przesłanki umiędzynarodowienia działalności przedsiębiorstw w wybranych
koncepcjach teoretycznych
3.1.3. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne i ich wpływ na rozwój regionu
3.2. Korporacje transnarodowe we wzmacnianiu terytorialnych systemów innowacji
3.2.1. Kooperacja jako forma rozwoju przedsiębiorstw i regionu
3.2.2. Korporacje transnarodowe w roli globalnego nośnika innowacji
3.2.3. Koncepcja terytorializacji przedsiębiorstw w kontekście fenomenu bliskości
3.3. Przyciąganie inwestorów i wzmacnianie procesów terytorializacji poprzez marketing
terytorialny
3.3.1. Korporacje transnarodowe w roli odbiorcy działań marketingowych regionu
3.3.2. Narzędzia marketingowe w przyciąganiu i utrzymaniu inwestycji zagranicznych –
proinwestycyjny marketing-mix
3.3.3. Oferta inwestycyjna jako produkt dedykowany KTN
3.3.4. Cenowe instrumenty budowania atrakcyjności inwestycyjnej jednostek terytorialnych
3.3.5. Specyfika dystrybucji w marketingu terytorialnym
3.3.6. Promocja inwestycyjna jednostek terytorialnych
3.3.7. Opieka poinwestycyjna KTN jako czynnik terytorializacji
Bibliografia
224 strony, B5, oprawa miękka