|
TRWAŁOŚĆ WIEDZY W PROCESIE KSZTAŁCENIA
WAWER R. WAWER M. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2013, wydanie I cena netto: 49.28 Twoja cena 46,82 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Trwałość wiedzy w procesie kształcenia
Gwałtowny przyrost wiedzy, nieustająca konkurencja o pracę i pozycję zawodową
oraz wiele innych zjawisk, zmuszają ludzi do zapamiętywania coraz większej ilości
informacji. Dynamizm zachodzących zmian nie pozwala na odkładanie nauki na później.
Konieczne jest wykorzystywanie każdej nadarzającej się okazji.
Kluczowego znaczenia nabiera nie tylko sam proces permanentnego uczenia się, którego
założenia dobrze oddaje idea programu „uczenie się przez całe życie” (life-long
learning), ale również trwałe zapamiętanie zdobytej wiedzy. Osiągnięcie sukcesu w
tym zakresie związane jest z wieloma czynnikami, zarówno wewnętrznymi – odnoszącymi
się do osoby (np. jej motywacji, inteligencji, stylu uczenia się), jak i zewnętrznymi
– związanymi ze sposobem przekazywania informacji. Poznanie tych uwarunkowań oraz
zależności między nimi może przyczynić się do odnoszenia sukcesów w procesie
kształcenia.
Autorzy mają nadzieję, że publikacja okaże się interesująca i użyteczna nie
tylko dla nauczycieli, trenerów i szkoleniowców, zawodowo realizujących proces
kształcenia, ale także dla wszystkich osób uczących się, dla których istotne jest
dążenie do optymalizacji rezultatów kształcenia poprzez zwiększenie trwałości
pozyskanej wiedzy.
Spis treści
Wstęp
Część I. Wybrane determinanty trwałości wiedzy
Rozdział 1. Technologie edukacyjne w przekazie multimedialnym
1.1. Bodźce audiowizualne
1.2. Informatyzacja procesu dydaktycznego
1.3. Dydaktyczna animacja komputerowa
1.4. Język animacji komputerowej
1.5. Nowoczesne prezentacje multimedialne
1.5.1. Istotne elementy prezentacji
1.5.2. Struktura prezentacji w kontekście percepcji wizualnej
1.6. Wykład jako tradycyjna metoda nauczania
Rozdział 2. Pamięć i jej uwarunkowania w procesie kształcenia
2.1. Początki nauki o pamięci
2.2. Procesy pamięciowe
2.3. Korelaty przetwarzania informacji a pamięć
2.4. Trwałość pamięci
2.5. Przypominanie informacji
2.6. Modele wydobywania
Rozdział 3. Trwałość wiedzy w systemie percepcji człowieka
3.1. Modalność systemu percepcyjnego człowieka
3.2. Zmysły
3.2.1. Wzrok
3.2.2. Słuch
3.2.3. Węch
3.2.4. Smak
3.2.5. Dotyk
Rozdział 4. Proces uczenia się – konotacje indywidualnych stylów przyswajania
wiedzy
4.1. Proces, motywacja i ograniczenia w uczeniu się
4.2. Style uczenia się
4.3. Inteligencje wielorakie
4.3.1. Wzrokowcy
4.3.2. Słuchowcy
4.3.3. Kinestetycy
4.3.4. Dotykowcy
4.3.5. Profile neurorozwojowe
Część II. Badania eksperymentalne trwałości wiedzy
Rozdział 5. Metodologiczne podstawy badań własnych
5.1. Cel i problem badawczy
5.2. Hipotezy badawcze
5.3. Zmienne niezależne i zależne
5.4. Metoda i narzędzie badawcze
5.5. Badania pilotażowe
5.6. Organizacja i przebieg badań
5.7. Charakterystyka próby badanej
5.8. Wykorzystane metody analizy statystycznej
Rozdział 6. Czynniki wpływające na rezultaty procesu kształcenia – wyniki
badań własnych
6.1. Wstępna weryfikacja założeń badawczych
6.1.1. Prezentacja nowego materiału dydaktycznego a poziom wiedzy odbiorców
6.1.2. Upływ czasu od przedstawienia nowego materiału a utrata pozyskanej wiedzy
6.2. Wariant metody nauczania a rezultaty procesu kształcenia
6.2.1. Wariant metody nauczania a ilość zapamiętanego materiału bezpośrednio po jego
zaprezentowaniu
6.2.2. Wariant metody nauczania a ostateczna ilość zapamiętanego materiału
6.2.3. Wariant metody nauczania a trwałość wiedzy
6.3. Styl odbioru informacji a rezultaty procesu kształcenia
6.3.1. Styl odbioru informacji a ilość zapamiętanego materiału bezpośrednio po jego
zaprezentowaniu
6.3.2. Styl odbioru informacji a ostateczna ilość zapamiętanego materiału
6.3.3. Styl odbioru informacji a trwałość wiedzy
6.4. Styl odbioru informacji i wariant metody nauczania a rezultaty kształcenia
6.4.1. Styl odbioru informacji a ilość zapamiętanego materiału bezpośrednio po jego
zaprezentowaniu w zależności od zastosowanego wariantu metody nauczania
6.4.2. Styl odbioru informacji a ostateczna ilość zapamiętanego materiału w
zależności od zastosowanego wariantu metody nauczania
6.4.3. Styl odbioru informacji a trwałość wiedzy w zależności od wariantu
zastosowanej metody nauczania
6.5. Weryfikacja hipotez badawczych
6.6. Podsumowanie i wnioski
Zakończenie
Bibliografia
Wykaz tabel
Wykaz wykresów
Wykaz rysunków
212 stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|