Zaburzenia zachowania u dzieci
Teoria i praktyka
Książka w ciekawy sposób podejmuje bardzo trudną tematykę, jaką jest agresja i
zaburzenia zachowania u dzieci.
Całość opiera się na założeniu, że dzieci nie rodzą się złe i możemy je
ochronić przed różnymi życiowymi konsekwencjami. Przedstawiono tu nie tylko wyniki
badań nad agresją, ale także opisano praktyczne, realizowane programy terapeutyczne.
Autorzy poszczególnych rozdziałów poruszają wiele ważnych kwestii, począwszy od
uczenia rodziców budowania z dziećmi więzi, poprzez diagnozowanie i leczenie problemów
rozwojowych do wprowadzania programów profilaktycznych.
Dzięki tej książce:
- Rodzice dowiedzą się skąd wynikają trudności wychowawcze i szkolne dzieci.
Będą także w stanie budować ze swoimi pociechami bezpieczne i chroniące przed
trudnymi zachowaniami więzi.
- Psycholodzy i psychoterapeuci otrzymają nie tylko najnowsze wyniki badań nad
agresją i zaburzeniami zachowania, ale także opisy praktycznych, realnie realizowanych w
polskiej rzeczywistości programów terapeutycznych.
- Pedagodzy przekonają się, że można zrobić jeszcze więcej w kierunku powrotu do
społeczeństwa nastolatków z problemami z zachowaniem – np. tych, którzy trafili do
ośrodków wychowawczych, szpitali psychiatrycznych czy domów dziecka. - Nauczyciele
poznają efektywne sposoby radzenia sobie ze zjawiskiem billingu oraz pozyskają
informacje o praktycznym zastosowaniu przykładowych procedur interwencyjnych
- Lekarze otrzymują doskonałe programy profilaktyczne, związane z zaburzeniami
rozwoju, a także zapoznają się z sądowo –psychiatrycznymi aspektami zaburzeń
zachowania.
- Pracownicy placówek oświatowych i wychowawczych dowiedzą się, jak w sensie
praktycznym funkcjonują ośrodki szkolno-wychowawcze w całej Polsce.
Otrzymają także informacje o regulacjach prawnych i praktycznych kwestiach
prowadzenia instytucji tego typu.
Książka powstała pod redakcją Artura Kołakowskiego, znakomitego specjalisty
psychiatrii dzieci i młodzieży, psychoterapeuty poznawczo – behawioralnego,
współautora „Sposobu na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna”, pozycji
wyróżnionej Nagrodą Teofrasta w kategorii Najlepsza Psychologiczna Książka
Popularnonaukowa 2011 r
Wstęp Redaktora Naukowego
Część I Obraz kliniczny i diagnoza
Rozdział 1
Kliniczny obraz zaburzeń zachowania
Artur Kołakowski
Rozdział 2
Zaburzenia zachowania a zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD)
Artur Kołakowski
Rozdział 3
Schematy poznawcze osób z ADHD a kształtowanie się zaburzeń zachowania
Monika I. Dąbkowska
Rozdział 4
Bullying- zastraszanie i przemoc szkolna
Mirosław R. Dąbkowski
Rozdział 5
Systemowa pomoc dziecku z zaburzeniami zachowania
Robert Opora
Rozdział 6
Diagnoza zaburzeń zachowania
Artur Kołakowski
Część II Leczenie
Rozdział 7
Kompleksowe leczenie zaburzeń zachowania
Artur Kołakowski
Rozdział 8
Modele poznawczo-behawioralne zaburzeń zachowania i agresji. Programy
terapeutyczne
Konrad Ambroziak, Artur Kołakowski
Rozdział 9
Psychoterapia poznawczo-behawioralna chłopca skierowanego ze wstępnym
rozpoznaniem zaburzeń zachowania
Konrad Ambroziak
Rozdział 10
Terapia rodzinna w leczeniu zaburzeń zachowania
Gabriela Jagielska
Rozdział 11
Leczenie farmakologiczne
Artur Kołakowski
Rozdział 12
Sądowo-psychiatryczne aspekty zaburzeń zachowania
Marcin Wałecki
Część III Zaburzenia zachowania w szkole lub placówce
Rozdział 13
Uczniowie z zaburzonym zachowaniem i zaburzeniami zachowania
Dariusz Wasiński
Rozdział 14
Prawo oświatowe a zaburzenia zachowania
Marta Jerzak, Kinga Zając
Rozdział 15
Szkolny System Bezpieczeństwa
Marta Jerzak, Kinga Zając
Rozdział 16
Szkolne działania interwencyjne
Marta Jerzak, Kinga Zając
Rozdział 17
Szkolne procedury interwencyjne wobec uczniów przejawiających ryzykowne
zachowania. Współpraca szkoły z policją i sądem rodzinnym
Dorota Macander
Rozdział 18
Przykładowe procedury interwencyjne w gimnazjum
Dariusz Wasiński
Rozdział 19
Zaburzenia zachowania jako skutek urazów psychicznych doznanych przez dziecko
Aleksandra Karasowska
Rozdział 20
Korygowanie zaburzeń zachowania w środowisku wychowawczym placówki
Aleksandra Karasowska
Rozdział 21
Projekt jako metoda pracy wychowawczej
Alina Szulirz
Rozdział 22
Dom dziecka
Dariusz Wasiński
Aneks
Materiały do pracy dla rodziców, wychowawców i terapeutów
Bibliografia
Indeks osobowy
Indeks rzeczowy
400 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka