|
NARODZINY I ROZWÓJ REFLEKSJI NAD MYŚLENIEM
BIAŁECKA-PIKUL M. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2012, wydanie I cena netto: 43.00 Twoja cena 40,85 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Narodziny i rozwój refleksji nad myśleniem
Monografia Marty Białeckiej-Pikul traktuje o drogach rozwoju i naturze kompetencji,
która Autorka proponuje nazywać refleksja nad myśleniem.
Refleksja ta rozwija się od dziecięcego odkrycia, ze inni ludzie postępują w
świecie tak, jak o nim myślą – a nie tak, jak on wygląda – do mądrości, czyli
wiedzy o sensie życia i świadomości, że na każdy ludzki problem można spojrzeć z
wielu perspektyw. Innymi słowy, etapem wstępnym rozwoju refleksji nad myśleniem jest
dziecięca poznawcza teoria umysłu, a jej następnymi fazami są: interpretacyjna teoria
umysłu, myślenie relatywistyczne i dialektyczne oraz mądrość.
Czytelnik znajdzie w tej publikacji znakomity przegląd
teorii, które powstały w nurcie badan nad rozwojem teorii umysłu, poznania społecznego
i komunikacji językowej po przejściu od „ery Piageta” (koncepcje poznawcze) do
„ery Wygotskiego” (koncepcje społeczno-konstruktywistyczne). Rozdziały zawierające
przegląd społeczno-konstruktywistycznych koncepcji i badan nad teoriami umysłu
szczególnie świadczą o ogromnej erudycji Autorki. Przekonuje ona Czytelnika, ze tym, co
najsilniej wpływa na nasz sposób widzenia i interpretowania świata, są kontakty z
innymi ludźmi, rozmowy z nimi, wymiana myśli, dyskusja, która prowokuje do wewnętrznej
rozmowy z sobą, sprzyja refleksji i mądrości.
Z recenzji wydawniczej dr. hab. Adama Putki (UAM)
Wstęp
Rozdział 1. Teoria umysłu
1.1. Wprowadzenie
1.2. Teoria umysłu. Narodziny terminu
1.3. Teoria umysłu. Próby definiowania pojęcia
1.4. Teoria umysłu. Terminy bliskoznaczne
1.5. Podsumowanie
Rozdział 2. Wybrane poznawcze koncepcje rozwoju teorii umysłu
2.1. Wprowadzenie
2.2. Teorie wrodzonych modułów
2.3. Teoria teorii
2.4. Teorie symulacji
2.5. Teoria umysłu jako funkcja zarządzająca
2.6. Podsumowanie poznawczych koncepcji teorii umysłu. Wyniki metaanalizy Wellmana
Rozdział 3. Komunikacyjno-poznawcze ujęcia w wyjaśnianiu rozwoju wiedzy o
umyśle
3.1. Wprowadzenie
3.2. Krytyka testu fałszywego przekonania
3.3. Istota teorii umysłu w ujęciu Janet Wilde Astington i Lisy Ain Dack
3.4. Etapy rozwoju teorii umysłu w ujęciu Bradforda Pillowa
3.5. Teoria podzielanej intencjonalności Michaela Tomasella
3.6. Teoria ludzkiej pedagogiki Gy”rgya Gergelya
3.7. Koncepcja rozwoju rozumienia społecznego Jeremy‘ego Carpendale‘a i Charliego
Lewisa
3.8. Koncepcja wchodzenia w społeczność umysłów Katherine Nelson
3.9. Podsumowanie
Rozdział 4. Czynniki rozwoju teorii umysłu
4.1. Wprowadzenie
4.2. Język jako czynnik rozwoju teorii umysłu
4.3. Indywidualne uwarunkowania rozwoju wiedzy o umyśle
4.4. Społeczne uwarunkowania rozwoju wiedzy o umyśle
4.5. Podsumowanie
Rozdział 5. W poszukiwaniu czynników rozwoju teorii umysłu. Badania własne
5.1. Wprowadzenie
5.2. Badana grupa
5.3. Metoda
5.4. Wyniki
5.5. Podsumowanie
Rozdział 6. Rozwój teorii umysłu po okresie średniego dzieciństwa
6.1. Wprowadzenie
6.2. Badanie teorii umysłu w późnym dzieciństwie, adolescencji i dorosłości
6.3. Zmiany w rozwoju teorii umysłu w dorosłości. Spadek czy przyrost kompetencji?
6.4. Egocentryzm dorosłych
6.5. Rozwój poznawczy w dorosłości. Jak zmienia się reprezentacja świata?
6.6. Koncepcja czytania w umyśle Iana Apperly‘ego
6.7. Od teorii umysłu do metapoznania. Miejsce relatywizmu w rozwoju myślenia człowieka
dorosłego
6.8. Podsumowanie
Rozdział 7. Rozwój teorii umysłu w adolescencji i wczesnej dorosłości oraz
jego indywidualne uwarunkowania. Badania własne
7.1. Wprowadzenie
7.2. Badana grupa
7.3. Metoda
7.4. Wyniki
7.5. Podsumowanie
Rozdział 8. Poszukując dróg rozwoju refleksji nad myśleniem
8.1. Wprowadzenie
8.2. Rozwój naiwnej epistemologii
8.3. Jak rozumieć pojęcie rozwoju?
8.4. Od mowy wewnętrznej do refleksji
8.5. Od refleksji do mądrości. Mądrość jako cel rozwoju
8.6. Podsumowanie. Drogi rozwoju refleksji nad myśleniem
Bibliografia
Aneks
Streszczenie
Summary
Indeks nazwisk
Indeks rzeczowy
360 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|