Finansowanie sportu przez samorząd terytorialny
Niezbędne narzędzie pracy dla skarbników i radców prawnych jednostek samorządu
terytorialnego, a także osób zajmujących się promocją jednostek samorządu
terytorialnego.
Z drugiej strony – praktyczne narzędzie dla prezesów klubów sportowych i
związków sportowych, którzy szukają pieniędzy na swoją działalność.
Ustawy regulujące ustrój i zadania jednostek samorządu terytorialnego oraz m.in.
ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie; prawo o stowarzyszeniach;
ustawa o sporcie; ustawa o podatku od towarów i usług.
Jakie problemy rozwiązuje ta książka:
Odpowiada na pytania, w jaki sposób można finansować działalność sportową na
podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (m.in. jakie
zadania są objęte zakresem tej ustawy);
Przedstawia zasady i formy współpracy jednostek samorządu terytorialnego z
organizacjami pozarządowymi;
Opisuje przeprowadzanie konkursów ofert (ogłoszenie o konkursie, wymagania
stawiane ofertom, terminy, procedura wyboru ofert);
Omawia jak przeprowadzać kontrole udzielonych dotacji i sprawozdania z ich
realizacji;
Opisuje tryb uproszczony zlecania zadań publicznych oraz tryb bezkonkursowy;
Odkrywa mechanizmy finansowego wspieranie sportu przez jednostki samorządu
terytorialnego na gruncie ustawy o sporcie
W przypadku omawianej książki najważniejszym i najczęściej wykorzystywanym aktem
prawny będzie ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, zwłaszcza
przepisy o zlecaniu zadań publicznych organizacjom pozarządowym oraz tryby współpracy
jednostek samorządu terytorialnego z organizacjami pozarządowymi.
Stan prawny wydania to styczeń 2013 r. Uwzględnia m.in. ostatnie
zmiany w przepisach…; w styczniu 2013 roku minister sportu i turystyki ogłosiła
reformę finansowania polskiego sportu. Niektóre dyscypliny przestaną być finansowane z
budżetu państwa, innym dotacje zostaną w znacznym stopniu ograniczone, więc w
poszukiwaniu pieniędzy zwrócą się do samorządów.
Książka daje dostęp do serwisu EkspertBeck.pl, na którym można pobrać wzory
umów, kalkulatory, wskaźniki, przepisy.
W treści książki zawarta część narzędziowa – potrzebne omawiane
dokumenty znajdują się na końcu stosownych rozdziałów, np. Formularz
konsultacji z organizacjami pozarządowymi,
- Program współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi,
- (przykładowa) Uchwała Rady Miejskiej w sprawie określenia szczegółowego sposobu
konsultacji społecznych,
- Umowa o świadczenie usług promocyjnych przez sport;
- Wniosek organizacji pozarządowej lub innego uprawnionego podmiotu z art. 3 ustawy,
składany w trybie art. 12 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o
wolontariacie;
Książka zawiera szereg udogodnień, których celem jest ułatwienie
Czytelnikowi korzystania ze zbioru. Przepisy wszystkich aktów prawnych opatrzone zostały
specjalnymi hasłami, które pełnią funkcję wskaźnika informacyjnego
ułatwiającego szybką orientację w treści przepisu
W celu dostarczenia kompleksowej wiedzy książka omawia także odpowiednie przepisy
ustawy o finansach publicznych – tak, by jednostki samorządu terytorialnego,
finansując działalność sportową jednocześnie nie łamały prawa. Książka
zawiera również omówienie ustaw o szkolnictwie wyższym oraz o stosunku państwa do
Kościoła Katolickiego – w zakresie, w jakim regulują one tę tematykę. Ustawa o
fundacjach.
Wykaz skrótów
1. Wspieranie rozwoju sportu jako obszaru aktywności jednostek samorządu
terytorialnego w Polsce
1.1. Podstawy ustroju i zadań samorządu terytorialnego w Polsce
1.2. Zakres zadań jednostek samorządu terytorialnego w Polsce w odniesieniu do sportu
1.3. Samodzielność finansowa samorządu terytorialnego w Polsce na tle innych krajów
Unii Europejskiej
1.4. Wydatki jednostek samorządu terytorialnego na sport w Polsce na tle innych krajów
europejskich
2. Finansowanie sportu przez jednostki samorządu terytorialnego na gruncie ustawy
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
2.1. Uwarunkowania współpracy jednostek samorządu terytorialnego z organizacjami
pozarządowymi
2.2. Definicje ustawowe istotne w stosowaniu ustawy o działalności pożytku publicznego
i wolontariacie
2.3. Organizacja pozarządowa na gruncie ustawy o działalności pożytku publicznego i
wolontariacie
2.4. Sfera zadań publicznych objętych ustawą o działalności pożytku publicznego i
wolontariacie
2.5. Zasady i formy współpracy jednostek samorządu terytorialnego z organizacjami
pozarządowymi a zlecanie im zadań publicznych
2.6. Program współpracy jednostki samorządu terytorialnego z organizacjami
pozarządowymi a zlecanie zadań publicznych
2.7. Konsekwencje dodania art. 5 ust. 8 do ustawy o działalności pożytku publicznego i
o wolontariacie dla zlecania zadań publicznych organizacjom pozarządowym
2.8. Działalność odpłatna i nieodpłatna pożytku publicznego, a kwestia dotowania
zadań publicznych przekazywanych organizacjom pozarządowym
2.9. Konkursy ofert na podstawie art. 11 ustawy o działalności pożytku publicznego i o
wolontariacie
2.10. Tryb uproszczony zlecania zadań publicznych na podstawie art. 19a ustawy o
działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
2.11. Tryb bezkonkursowy
2.12. Inicjatywa lokalna
2.13. Zlecanie zadań organizacjom pozarządowym na podstawie Ustawy o partnerstwie
publiczno-prywatnym
Załącznik nr 1. Formularz konsultacji z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o
których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia
2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
Załącznik nr 2. Wniosek organizacji pozarządowej lub innego uprawnionego podmiotu z
art. 3 ustawy, składany w trybie art. 12 ust. 1 ustawy o działalności pożytku
publicznego i o wolontariacie
Załącznik nr 3
Załącznik nr 4
3. Finansowanie sportu przez jednostki samorządu terytorialnego na gruncie ustawy
o sporcie
3.1. Mechanizmy finansowego wspierania sportu przez jednostki samorządu terytorialnego na
gruncie ustawy o sporcie
3.2. Finansowe wspieranie sportu przez jednostki samorządu terytorialnego a pomoc
publiczna
3.3. Kluby sportowe jako beneficjent udzielanego wsparcia przez jednostkę samorządu
terytorialnego
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
4. Zakup usług promocyjnych w klubach sportowych przez jednostki samorządu
terytorialnego
4.1. Istota promocji jednostek samorządu terytorialnego poprzez sport
4.2. Zasady zakupu usług promocyjnych w klubach sportowych przez jednostki samorządu
terytorialnego
5. Wspieranie rozwoju sportu przez jednostki samorządu terytorialnego a podatek
dochodowy
5.1. Działalność związana ze sportem jako działalność gospodarcza
5.2. Opodatkowanie podatkiem dochodowym działalności związanej ze sportem. Źródła
dochodów (przychodów)
5.3. Opodatkowanie podatkiem dochodowym działalności związanej ze sportem. Specyfika
poszczególnych kategorii podatników
5.4. Zwolnienia podatkowe działalności związanej ze sportem
6. VAT w jednostkach sportowych
6.1. Podatek od towarów i usług (VAT) - ogólna charakterystyka
6.2. Czynności podlegające VAT
6.2.1. Odpłatna dostawa towarów
6.2.2. Świadczenie usług na terytorium kraju
6.3. Likwidacja gminnego klubu sportowego
6.4. Miejsca świadczenia
6.5. Podatnik podatku od towarów i usług
6.5.1. Definicja podatnika VAT
6.5.2. Działalność gospodarcza a opodatkowanie VAT
6.6. Organizacja działalności sportowej w samorządzie terytorialnym
6.7. Działalność gospodarcza klubu
6.8. Podstawa opodatkowania
6.9. Stawki w podatku VAT
6.10. Ewidencja i fakturowanie sprzedaży
6.11. Odliczanie podatku naliczanego
7. Budżetowe uwarunkowania planowania i wykonania wydatków na sport przez
jednostki samorządu terytorialnego. Odpowiedzialność za niezgodne z prawem dysponowanie
środkami publicznymi
7.1. Budżetowe uwarunkowania planowania i wykonania wydatków na sport przez jednostki
samorządu terytorialnego
7.2. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych za niezgodne z
prawem dysponowanie środkami publicznymi
7.3. Odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych
a odpowiedzialność karna skarbowa i karna za niezgodne z prawem dysponowanie środkami
publicznymi
252 strony, Format: 16.5x24.0cm, oprawa miękka