Rozliczanie podatkowe właścicieli firm jednoosobowych.
Problemy podatkowe - 2013
Coraz więcej podmiotów podejmuje decyzję o założeniu działalności gospodarczej.
Spowodowane jest to często możliwoscią uzyskania korzystnego dofinansowania z urzędu
pracy, czy też chęcią optymalizacji kosztów przez pracodawców, którzy
niejednokrotnie szukając oszczędności w firmie często oferują pracownikom angaż w
ramach samozatrudnienia.
Niniejsza książka skierowana jest do podmiotów, które prowadzą własną
jednoosobową firmę lub planują jej założenie. Książka dostarcza kompleksowych i
praktycznych informacji i narzędzi przydatnych dla przedsiębiorcy. Rozwiązuje ona
najczęściej pojawiające się problemy, które powstają przy prowadzeniu samodzielnie
działalności gospodarczej, jednocześnie wskazując zakresy optymalizacji podatkowej.
Opracowanie jest przekrojowe i dotyczy prawidłowego rozliczania nastepujących
podatków: dochodowego od osób fizycznych, od nieruchomości, od towarów i usług.
Opracowanie zawiera również wzory pism dotyczących omówionych w nim podatków.
Atutem książki jest przystępny język oraz umieszczenie, na zakonczenie każdego z
rozdziałów, zestawu pytań wraz z odpowiedziami, potwierdzonych interpretacjami organów
podatkowych lub wyrokami sadów. Zestaw pytań został wybrany w oparciu o wieloletnie
doświadczenie Autora, który prowadzi kancelarię doradztwa podatkowego.
Spis treści:
CZĘŚĆ I. PODATEK DOCHODOWY
ROZDZIAŁ I. PRZYCHODY
1. Uwagi ogólne
2. Pozostałe przychody
3. Moment powstania przychodu
4. Nieodpłatne świadczenia jako przychód
5. Pytania i odpowiedzi
1. Prowadzę firmę budowlaną, jak powinienem rozpoznać przychód w sytuacji gdy
wykonano częściowo usługę?
2. Kiedy należy rozpoznać przychód w przypadku dokonania sprzedaży przez Internet?
3. Czy używanie bezpłatnego programu w firmie generuje przychód?
4. Otrzymałem poręczenie do kredytu od zaprzyjaźnionej firmy, czy w takiej sytuacji
powstanie dla mnie przychód?
5. Czy zwrot podatku od nieruchomości stanowi przychód?
ROZDZIAŁ II. KOSZTY UZYSKANIA
1. Uwagi ogólne
2. Dzień poniesienia kosztu
3. Koszty bezpośrednie
4. Koszty pośrednie
5. Zmniejszenie kosztów
6. Dowody wewnętrzne
7. Pytania i odpowiedzi
1. Czy mogę zaliczyć do kosztów opłaty bankowe udokumentowane za pomocą wydruku
bankowego wydrukowanego z Internetu?
2. Czy koszty poniesione na ukończenie studiów dla zdobycia niezbędnych uprawnień, bez
których rozpoczęcie działalności tego rodzaju nie jest ustawowo możliwe, Wnioskodawca
może uznać za koszty związane z prowadzoną działalnością i zaksięgować je w PKPiR
niezależnie od daty ich wystawienia?
3. Czy można zaliczyć do kosztów podatek od nieruchomości?
4. Kiedy można zaliczyć do kosztów zaległy podatek od nieruchomości?
5. Czy podatek od środków transportu można zaliczyć do kosztów?
6. Czy wydatki na hotel dla kontrahenta mogą stanowić koszt?
7. Poniosłem za granicą koszty związane z odbytą podróżą służbową. W sklepach
gdzie dokonywałem zakupów odmówiono mi wydania faktur. Czy mogę zaliczyć wydatki do
kosztów na podstawie paragonów?
8. Prowadzę działalność gospodarczą we własnym mieszkaniu, czy mogę zaliczyć do
kosztów wydatki na telewizję kablową?
9. Czy mogę zaliczyć do kosztów wydatki na wizytówki?
10. Prowadzę sklep, z uwagi na zalanie część towarów uległa zniszczeniu czy
powstałe straty stanowią koszt?
11. W toku prowadzonej działalności gospodarczej zdarza się, iż jesteśmy zobowiązani
do dochodzenia bądź obrony swoich praw w procesach sądowych. Czy wydatki na koszty
sądowe stanowią koszt?
12. Czy wydatki na obsługę prawną mogą stanowić koszt?
13. Firma nie zapłaciła mi za towary czy wydatki poniesione na dochodzenie swoich
roszczeń stanowią koszt?
14. Przegraliśmy spór przed sądem czy wydatki poniesione w związku z procesem
stanowią koszt?
15. Czy mogę zakupić towar na rachunek firmy przed datą rozpoczęcia działalności?
16. Czy kara umowna może być kosztem?
ROZDZIAŁ III. AMORTYZACJA
1. Uwagi ogólne
2. Przedmiot amortyzacji
3. Wartości niematerialne i prawne
4. Składniki majątkowe o wartości poniżej 3.500 zł
5. Ujawnienie środków trwałych
6. Ustalenie wartości początkowej środków trwałych
7. Odpisy amortyzacyjne
8. Metoda amortyzacji
8.1. Metoda liniowa
8.2. Metoda degresywna
9. Metoda indywidualna
10. Amortyzacja wartości niematerialnych i prawnych
11. Amortyzacja ekspresowa
12. Pytania i odpowiedzi
1. Czy wydatki poniesione na koszty rozbiórki poprzednio posadowionej na gruncie
nieruchomości stanowią koszt uzyskania czy też podwyższają wartość początkową
nowego budynku?
2. Czy w okresie zawieszenia można dokonywać odpisów amortyzacyjnych?
3. W jaki sposób dokonać amortyzacji ogrodzenia? Czy ogrodzenie powinno przyjąć
stawkę amortyzacyjną budynku, które ogradza czy też traktować je jako odrębny
środek trwały?
4. W trakcie prowadzonej inwestycji budowlanej ponosimy koszt podatku od nieruchomości.
Czy podwyższy on wartość początkową środka trwałego?
5. Prowadzę działalność sezonową, jak dokonywać amortyzacji?
ROZDZIAŁ IV. LEASING
1. Uwagi ogólne
2. Skutki zawarcia umowy leasingu
3. Przedłużenie umowy
4. Sprzedaż rzeczy leasingobiorcy po zakończeniu umowy
5. Sprzedaż osobie trzeciej
6. Rozliczanie kosztów
7. Leasing finansowy
8. Przedłużenie umowy
9. Sprzedaż rzeczy leasingobiorcy po zakończeniu umowy
10. Sprzedaż osobie trzeciej
11. Ustalenie wartości początkowej wykupionego przedmiotu leasingu finansowego
12. Cesja umowy leasingu
13. Pytania i odpowiedzi
1. Skradziono samochód, który byt używany w prowadzonej działalności gospodarczej na
podstawie umowy leasingu operacyjnego. Czy raty poniesione po kradzieży stanowią koszt?
2. Nasza firma użytkuje samochód na podstawie umowy leasingu operacyjnego. Umowa
leasingu przewiduje możliwość wykupu samochodu po zakończeniu umowy leasingu i
zamierzamy z tej możliwości skorzystać. Czy wykupując samochód z leasingu po
zakończeniu umowy leasingu wnioskodawca będzie miał prawo odliczyć podatek VAT z
faktury zakupu, pomimo, iż w trakcie trwania umowy leasingu odliczał podatek VAT?
3. Czy w przypadku zawarcia umowy leasingu zagranicą należy pobrać podatek u źródła
4. Od kiedy należy liczyć minimalny okres leasingu?
5. Czy można dokonać cesji umowy leasingu?
CZĘŚĆ II. PODATEK VAT
ROZDZIAŁ I. DOSTAWA TOWARÓW
1. Uwagi ogólne
2. Odpłatna dostawa towarów
3. Nieodpłatna dostawa towarów
4. Świadczenie usług
5. Nieodpłatne świadczenie usług
6. Pytania i odpowiedzi]
1. Czy oplata za bezumowne korzystanie z lokalu (rzeczy) podlega opodatkowaniu
podatkiem od towarów i usług i jako taka powinna być udokumentowana fakturą,
czy też jako odszkodowanie za bezumowne korzystanie z lokalu nie podlega opodatkowaniu
podatkiem od towarów i usług a jego otrzymania nie należy dokumentować fakturą?
2. Świadczymy usługę opodatkowaną różnymi stawkami. Według jakiej stawki ją
opodatkować. Czy należy rozbijać poszczególne usługi?
3. Czy kaucja podlega opodatkowaniu VAT?
ROZDZIAŁ II. FAKTURY
1. Uwagi ogólne
2. Faktura korygująca
3. Data wystawienia faktury
4. Faktury wewnętrzne
5. Duplikat faktury
6. Nota korygująca
7. Dokumenty zrównane z fakturami
8. Pytania i odpowiedzi
1. Zdarza się, iż nie dochodzi do realizacji transakcji pomimo, iż faktura została
wystawiona. Kiedy faktura może zostać anulowana?
2. Mamy problem z potwierdzeniami odbioru faktur korygujących i rozliczenia podatku VAT.
Jaką formę powinno mieć potwierdzenie odbioru faktury korygującej?
3. Czy możliwe jest anulowanie faktury?
4. Co grozi za błędne wystawienie faktury?
5. W jaki sposób można anulować fakturę?
6. Czy możliwe jest anulowanie faktury?
7. Czy jako sprzedawca mogę wystawić notę korygującą?
8. W jakim terminie mam obowiązek wystawienia faktury gdy podmiot jej nie zażądał?
ROZDZIAŁ III. KASA FISKALNA
9. Uwagi ogólne
10. Obowiązek stosowania kas
11. Paragon fiskalny
12. Pytania i odpowiedzi
1. Czy kradzież kasy fiskalnej powoduje obowiązek zwrotu ulgi?
2. Czy w przypadku kradzieży kasy fiskalnej należy zwrócić ulgę?
ROZDZIAŁ IV. OBOWIĄZEK PODATKOWY
1. Uwagi ogólne
2. Szczególny moment powstania obowiązku podatkowego
3. Wewnątrz wspólnotowa dostawa towarów
4. Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
5. Obowiązek podatkowy u małych podatników
6. Pytania i odpowiedzi
1. Kiedy powstaje obowiązek w przypadku sprzedaży dokonywanej przez Internet?
ROZDZIAŁ V. ODLICZENIE PODATKU
1. Uwagi ogólne
2. Termin odliczenia VAT
3. Brak prawa do odliczenia VAT
4. Blankiet biletu
5. Paragon za autostradę
6. Duplikat faktury
7. Pytania i odpowiedzi
1. Wraz z żoną nabyłem lokal użytkowy, w którym mam zamiar prowadzić działalność
gospodarczą. Na fakturze dokumentującej przedmiotowy zakup znajdują się dane zarówno
moje, jak i żony. Czy z takiej faktury mogę odliczyć podatek VAT?
2. W jaki sposób dokonać odliczenia podatku VAT z duplikatu faktury?
3. Czy złożenie deklaracji po terminie pozbawia podatnika prawa do odliczenia VAT?
ROZDZIAŁ VI. REJESTRACJA VAT
1. Uwagi ogólne
2. Moment rejestracji
3. Deklaracje VAT
4. Miejsce składania deklaracji - właściwość urzędów skarbowych
5. Deklaracje zerowe
6. Korekta deklaracji
7. Deklaracja przy braku sprzedaży
8. Zawieszenie prawa do skorygowania deklaracji
9. Pytania i odpowiedzi
1. Czy w przypadku gdy zobowiązanie uległo przedawnieniu należy dokonać korekty
deklaracji?
2. Złamałem nogę i niestety nie mogłem złożyć w terminie deklaracji. Co w takiej
sytuacji powinienem zrobić, aby uniknąć konsekwencji? Czy pomimo braku złożenia
deklaracji w terminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT?
CZĘŚĆ III. POZOSTAŁE ZAGADNIENIA
ROZDZIAŁ I. DOTACJE Z URZĘDU PRACY
1. Uwagi ogólne
2. Dotacja na rozpoczęcie działalności
3. Dotacja a podatek dochodowy
4. Wydatki sfinansowane dotacją
5. Zeznanie roczne a dotacja
6. Podatek VAT a dotacja
ROZDZIAŁ II. NIEŚCIĄGALNE WIERZYTELNOŚCI
1. Uwagi ogólne
2. Uprawdopodobnienie nieściągalności
3. Udokumentowanie nieściągalności wierzytelności
4. Sprzedaż wierzytelności własnych
5. Umorzenie wierzytelności
6. Pytania i odpowiedzi
1. Kiedy zaliczyć odpis aktualizujący do kosztów?
2. Czy podstawą do uznania całej wierzytelności za nieściągalną może być
postanowienie o nieściągalności tylko części tej wierzytelności?
3. Czy nieściągalną wierzytelność należy zaliczyć w koszty w kwocie brutto, czy
netto?
4. Za jaką minimalną cenę można sprzedać wierzytelność?
5. Czy przedawnione wierzytelności stanowią koszt?
ROZDZIAŁ III. PODRÓŻ SŁUŻBOWA PRZEDSIĘBIORCY
1. Uwagi ogólne
2. Podróż służbowa przedsiębiorcy
3. Diety przedsiębiorcy
4. Udokumentowanie wydatków
5. Środek transportu
6. Pytania i odpowiedzi
1. Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie usług transportowych czy mogę
wydatki z tytułu podróży służbowych zaliczyć do kosztów?
ROZDZIAŁ IV. SAMOCHÓD W FIRMIE
1. Uwagi ogólne
2. Samochód jako środek trwały firmy
2.1. Ustalenie wartości początkowej nabytego samochodu
2.2. Opłaty związane z rejestracją samochodu
2.3. Wydatki na ubezpieczenie samochodu (OC, AC, NW)
2.4. Zakup części przed rejestracją
2.5. PCC
2.6. Amortyzacja
2.7. Samochód a VAT
3. Samochód niebędący własnością firmy
4. Samochód a podatek VAT
5. Sprzedaż samochodu a korekta podatku VAT
6. Korekta VAT
7. Pytania i odpowiedzi
1. Zakupiłem samochód nie na firmę, w 2009 roku. Koszty jego używania rozliczałem
poprzez kilometrówkę, obecnie chciałbym wprowadzić do środków trwałych. Jak
ustalić jego wartość początkową?
2. Mam pytanie, dotyczące faktur na koszty utrzymania samochodu prywatnego
w działalności gospodarczej, rozliczanego przez tzw. kilometrówkę. Czy na fakturach
dokumentujących koszty utrzymania samochodu osobowego w działalności
gospodarczej musi być podany numer rejestracyjny samochodu?
3. Jak rozliczyć wydatki na najem samochodu?
4. W jakiej wysokości odliczyć podatek VAT od wynajętego samochodu?
5. Czy GPS stanowi koszt uzyskania przychodu?
ROZDZIAŁ V. ULGA NA ZŁE DŁUGI
1. Uwagi ogólne
2. Ulga na złe długi na gruncie przepisowo VAT
3. Uprawdopodobnienie nieściągalności
4. Korekta VAT
ROZDZIAŁ VI. DZIAŁALNOŚĆ PROWADZONA W MIESZKANIU
1. Uwagi ogólne
2. Amortyzacja lokalu
3. Ustalenie wartości początkowej lokalu
4. Ewidencja
5. Nabycie lokalu a prawo do odliczenia podatku VAT
6. Prywatne mieszkanie
7. Wynajęty lokal
8. Użyczenie lokalu
9. Inwestycja w obcym lokalu
10. Zbycie ulepszeń osobie trzeciej
11. Zwrot nakładów
12. Pytania i odpowiedzi
1. Prowadzę działalność gospodarczą we własnym mieszkaniu, niektóre wydatki
zaliczam do kosztów uzyskania przychodu proporcjonalnie do metrażu, który
wykorzystywany jest w działalności gospodarczej. Czy mogę postąpić podobnie
z abonamentem za telewizję kablową?
2. Prowadzę działalność w mieszkaniu z wykorzystaniem Internetu. W jaki sposób
dokonać rozliczenia wydatków?
3. Na podstawie umowy najmu wykorzystywałem lokal. Obecnie rozwiązałem umowę,
właściciel budynku nie zwrócił poniesionych nakładów. Czy niezamortyzowana
część poniesionych nakładów będzie stanowić koszt uzyskania przychodu?
CZĘŚĆ IV. AKTY PRAWNE
TEKSTY AKTÓW PRAWNYCH
1. Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
(wyciąg
2. Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (wyciąg)
297 stron, B5, oprawa miękka