ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

PRAWNE FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI SYSTEM PRAWA ADMINISTRACYJNEGO


BŁAŚ A. BOĆ J. STAHL M. ZIEMSKI K. / TOM 5

wydawnictwo: C.H.BECK , rok wydania 2013, wydanie I

cena netto: 299.00 Twoja cena  284,05 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Prawne formy działania administracji

System Prawa Administracyjnego tom 5


Tom 5 Systemu Prawa Administracyjnego zawiera całościowe omówienie zagadnień dotyczących prawnych form działania administracji. 

Autorzy – praktycy, będący sędziami sądów administracyjnych, oprócz ogromnej wiedzy teoretycznej, prezentują także orzeczenia NSA jako przykłady konkretnego zastosowania form działania administracji. Szerokie i zróżnicowane ujęcie doktrynalne prezentowanej tematyki jest niewątpliwą zaletą publikacji, ponieważ umożliwia czytelnikowi wielostronne spojrzenie na problematykę form działania administracji.

W wielu fragmentach pracy czytelnik z łatwością odnajdzie opinie naukowe nawiązujące do glos, publikacji i głośnych debat prawniczych na temat prawnych form działania administracji.

Publikacja z jednej strony dostarcza wiedzy w zakresie typologii i charakterystyki prawnych form działań podejmowanych przez organy administracji, a z drugiej pokazuje praktyczny wymiar zastosowania poszczególnych form w konkretnych przypadkach aktywności administracji publicznej.


Spis treści:

Przedmowa

Wykaz skrótów

Rozdział I. Podstawy problematyki
§ 1. Podstawy problematyki
§ 2. Określenie pojęcia formy prawnej działania administracji publicznej
§ 3. Kształtowanie się doktryny wobec prawnych form działania administracji
§ 4. Podstawowe kryteria podziału form prawnych działania administracji przyjmowane w polskiej nauce prawa administracyjnego. Próba usystematyzowania
I. Kryterium celu podejmowania określonych działań jako podstawa wyróżniania działań (czynności) prawnych oraz działań (czynności) faktycznych
II. Kryterium sfery działania administracji jako podstawa wyróżniania grup form podejmowanych odpowiednio w sferze zewnętrznej oraz wewnętrznej działań administracji
III. Kryterium charakteru norm prawnych stanowiących podstawę prawną działań administracji jako podstawa wyróżniania form publiczno i prywatnoprawnych działań administracji
IV. Podział form prawnych działania administracji na działania władcze i niewładcze
§ 5. Próba rekonstrukcji typologii form prawnych działania administracji przyjmowanej w doktrynie
I. Wyróżnianie działań (czynności) prawnych oraz faktycznych
II. Wyróżnianie działań (czynności) podejmowanych w sferach zewnętrznej i wewnętrznej administracji
III. Wyróżnianie działań (czynności) publicznoprawnych oraz prywatnoprawnych
IV. Wyróżnienie działań (czynności) jednostronnych oraz dwustronnych i wielostronnych pośród działań publicznoprawnych oraz działań
prywatnoprawnych
V. Charakterystyka działań (czynności) publicznoprawnych jednostronnych zewnętrznych
VI. Ogólna charakterystyka działań (czynności) publicznoprawnych dwustronnych i wielostronnych
VII. Ogólna charakterystyka działań prywatnoprawnych jednostronnych oraz dwustronnych i wielostronnych
VIII. Ogólna charakterystyka działań (czynności) prawnych w sferze wewnętrznej
IX. Ogólna charakterystyka działań (czynności) faktycznych administracji publicznej
X. Ogólna charakterystyka działań (czynności) materialno-technicznych
XI. Czynności trudne do zakwalifikowania do którejkolwiek z wyróżnianych w nauce grup form prawnych działania
XII. Czynności społeczno-organizatorskie

Rozdział II. Formy prawne w sferze działań zewnętrznych administracji publicznej
§ 6. Formy władcze generalne
I. Administracja publiczna jako prawodawca
II. Przesłanki, treść i rodzaje aktów normatywnych administracji publicznej. Akty powszechnie obowiązujące stanowione przez administrację rządową
III. Stanowienie prawa miejscowego jako prawna forma działania organów samorządu terytorialnego
IV. Koncepcja przepisów administracyjnych w kontekście prawnych form działania samorządu terytorialnego
§ 7. Indywidualny akt administracyjny - jego istota
I. Przegląd stanowiska doktryny
II. Próba syntezy dorobku polskiej nauki prawa administracyjnego
III. Typologia indywidualnych aktów administracyjnych
IV. Elementy aktu administracyjnego
V. Trwałość prawidłowego i wadliwego aktu administracyjnego
§ 8. Niewładcze formy działania administracji
I. Działalność niewładcza w ścisłym sensie
II. Podstawa prawna działań niewładczych
III. Charakter działań niewładczych
§ 9. Działalność konsensualna (dwustronna i wielostronna)
I. Zagadnienia podstawowe
II. Umowa cywilnoprawna
III. Porozumienie administracyjne
IV. Umowa administracyjna
V. Szczególne formy konsensualne
VI. Ustalenia sumujące

Rozdział III. Formy prawne w sferze działań wewnętrznych administracji publicznej
§ 10. Uwagi wstępne
§ 11. Normatywna regulacja działań wewnętrznych administracji publicznej
§ 12. Poglądy doktryny na działania wewnętrzne administracji publicznej

Rozdział IV. Działania faktyczne administracji publicznej
§ 13. Uwagi wstępne
§ 14. Działania faktyczne administracji publicznej w doktrynie

Rozdział V. Szczególne prawne formy działania administracji
§ 15. Zagadnienia wprowadzające
§ 16. Określenie szczególnych prawnych form działania i ich typologia
§ 17. Akty nadzoru jako prawna forma działania administracji
§ 18. Akty kontroli
§ 19. Akty współdziałania (koordynacji)
§ 20. Akty planowania (akty polityki)
§ 21. Akty organizacji
§ 22. Akty informacji
§ 23. Akty wiedzy
§ 24. Akty wykładni
§ 25. Koncepcja milczenia jako prawnej formy działania administracji publicznej
§ 26. Przyrzeczenie administracyjne
§ 27. Inne nietypowe formy działania administracji
§ 28. Uwagi końcowe

Rozdział VI. Przykład prawnych form działania administracji w ochronie środowiska

§ 29. Ustalenia podstawowe
I. Wprowadzenie
II. O celu gospodarczym i społecznym prawnych form działania w ochronie środowiska
III. Badanie prawnych form działania administracji w ochronie środowiska
§ 30. Wyodrębnienie form
I. Akty generalne naczelnych organów administracji rządowej
II. Szczególne akty generalne
III. Akty prawa miejscowego
IV. Przykład obszarów specjalnych
V. Akt administracyjny
VI. Formy działań faktycznych administracji publicznej w ochronie środowiska
VII. Prawne formy konsensualne (dwustronne i wielostronne)
VIII. Problem udziału społeczeństwa
IX. Udział obywateli w pracach
31. Zagadnienia szczególne
I. Zasady ogólne a prawne formy działania administracji
II. Obywatel wobec pośredniej ingerencji administracji
III. Negocjacje a prawne formy działania
IV. O potrzebie kompleksowości działań
V. Podsumowanie
Indeks rzeczowy


514 stron, Format: 16.0x24.0cm, oprawa twarda z obwolutą

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022