Innowacje technologiczne w procesie budowy przewagi konkurencyjnej MSP
Zakres podjętej problematyki w książce umiejscawia ją w trzech aspektach:
porządkującej główne podejścia do znaczenia innowacyjności w
postaci transferu technologii,
poznawczej - ukazuje rolę, jaką pełni innowacyjność w
zwiększaniu efektywności zarządzania przedsiębiorstwem,
praktycznej - zawiera wskazówki dla ludzi biznesu w zakresie
racjonalności zachowań i optymalności decyzji w sferze innowacyjności jako czynnika
podnoszącego konkurencyjność.
Cel główny pracy to - identyfikacja innowacji technologicznych w budowaniu przewagi
konkurencyjnej polskich małych i średnich przedsiębiorstw przemysłu meblarskiego.
Hipoteza główna - innowacje technologiczne wpływają na utrzymanie lub podniesienie
przewagi konkurencyjnej małych i średnich przedsiębiorstw przemysłu meblarskiego
Cele szczegółowe to - Określenie poziomu kształtowania konkurencyjności i
przewagi konkurencyjnej oraz osiągania pozycji konkurencyjnej na rynku polskich
przedsiębiorstw przemysłu meblarskiego na podstawie badanej próby. Oraz, opracowanie
modelu zarządzania przez innowacje zorientowanego na budowę przewagi konkurencyjnej
małych i średnich przedsiębiorstw funkcjonujących w przemyśle meblarskim. Hipotezy
szczegółowe - Przewaga konkurencyjna jest zróżnicowana na poszczególnych rynkach i
zależy od struktury, potencjału technologicznego i konkurencyjności przedsiębiorstw
przemysłu meblarskiego.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1
Uwarunkowania procesu innowacyjności
1.1. Ewolucja rozumienia pojęcia innowacji
1.2. Typologia innowacji
1.3. Struktura procesu innowacyjnego
1.4. Modele procesu innowacyjnego
1.5. Czynniki kształtowania innowacyjności przedsiębiorstwa
1.6. Procedura działania przy zarządzaniu przez innowacje
Rozdział 2
Kształtowanie konkurencyjności i przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa
2.1. Istota i cechy konkurencyjności przedsiębiorstwa
2.2. Konkurencyjność jako zdolność utrzymania przewagi konkurencyjnej
2.3. Koncepcje źródeł przewagi konkurencyjnej
2.4. Proces kształtowania konkurencyjności przedsiębiorstwa
2.5. Pozycja konkurencyjna a strategia rynkowa
Rozdział 3
Transfer technologii jako czynnik konkurencyjności przedsiębiorstwa
3.1. Pojęcie i rola transferu technologii
3.2. Uwarunkowania transferu technologii
3.3. Metody transferu technologii
3.4. Rola informacji we wdrażaniu nowych technologii
3.5. Bariery i korzyści transferu technologii
3.6. Transfer technologii a konkurencyjność przedsiębiorstwa
Rozdział 4
Specyfika przedsiębiorstw przemysłu meblarskiego
4.1. Charakterystyka przedsiębiorstw przemysłu meblarskiego
4.2. Rodzaje przedsiębiorstw przemysłu meblarskiego
4.3. Poziom techniczno-technologiczny przemysłu meblarskiego
4.4. Konkurencyjność polskiego przemysłu meblarskiego na tle krajów Unii Europejskiej
Rozdział 5
Innowacje technologiczne polskich przedsiębiorstw przemysłu meblarskiego w
świetle badań
5.1. Założenia programu badawczego
5.2. Struktura badanych przedsiębiorstw
5.3. Strategie innowacyjne przedsiębiorstw
5.4. Identyfikacja poziomu zaawansowania technologicznego przedsiębiorstw
5.5. Determinanty wprowadzania innowacji do przedsiębiorstw
5.6. Interpretacja wyników badań
5.7. Opis przypadku
Rozdział 6
Model zarządzania przez innowacje zorientowany na wzrost przewagi konkurencyjnej
przedsiębiorstw przemysłu meblarskiego
6.1. Podstawowe zasady wprowadzania innowacji w przedsiębiorstwach
6.2. Zmiana jako cecha innowacyjnego przedsiębiorstwa
6.3. Model budowy przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa
6.4. Zasady absorpcji innowacji przez przedsiębiorstwa
6.5. Monitorowanie innowacyjności przedsiębiorstwa
Zakończenie
Bibliografia
Akty normatywne
Źródła internetowe
Spis rysunków
Spis tabel
Spis wykresów
272 strony, B5, oprawa miękka