ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

KAPITALIZM WSPÓŁCZESNYCH NIEMIEC


MAŁACHOWSKI W.

wydawnictwo: CEDEWU , rok wydania 2013, wydanie I

cena netto: 57.20 Twoja cena  54,34 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Kapitalizm współczesnych Niemiec


Głównym przedmiotem badawczym monografii jest kapitalizm w Niemieckiej Republice Federalnej; jego podstawy teoretyczne i funkcjonowanie w praktyce, szczególnie po zjednoczeniu Niemiec.

Sukcesy ekonomiczne Niemiec zachęcały do analizy ich przyczyn. Szczególnie zwrócono uwagę na funkcjonujący system ekonomiczny, którym stał się model społecznej gospodarki rynkowej. Wiele państw podjęło próbę skorzystania w większym lub mniejszym stopniu z doświadczeń i rozwiązań niemieckich.

Gospodarka Niemiec, mimo osłabienia tempa wzrostu w ostatnich latach, jest nadal jedną z przodujących w świecie. Pod względem wytwarzanego produktu krajowego Niemcy zajmują trzecie miejsce, za Stanami Zjednoczonymi i Japonią. Jeszcze większa jest rola Niemiec w międzynarodowym podziale pracy. Pod względem wielkości eksportu Niemcy w gospodarce światowej zajmowały przez kilkadziesiąt lat pierwsze miejsce, wyprzedzając Stany Zjednoczone. Dopiero w 2010 r. na pierwsze miejsce wysunęła się Chińska Republika Ludowa. Natomiast w przeciwieństwie do Stanów Zjednoczonych, Niemcy uzyskiwały i uzyskują tradycyjnie wysokie nadwyżki w handlu zagranicznym. Towary niemieckie cieszą się dużym prestiżem i zaufaniem co do ich jakości.

Niemcy nadal odgrywają główną rolę w procesie integracji europejskiej. Niemiecki udział w budżecie Unii Europejskiej jest największy i do tego Niemcy są płatnikiem netto. Uważa się zatem, że są motorem integracji europejskiej, zarówno co do jej dalszego pogłębiania, jak i poszerzania.


Spis treści:

Wprowadzenie
1. Cel, uwagi terminologiczne i zakres merytoryczny pracy
2. Pytania badawcze, teza główna i tezy pomocnicze
3. Zakres chronologiczny pracy
4. Struktura pracy
5. Źródła i literatura przedmiotu
6. Podziękowania

Rozdział 1
Geneza, cele i zasady kapitalizmu współczesnych Niemiec
1.1. Ordoliberalne korzenie kapitalizmu współczesnych Niemiec
1.2. Cele kapitalizmu współczesnych Niemiec
1.2.1. Zasady kapitalizmu współczesnych Niemiec
1.2.2. Zasada odpowiedzialności społecznej
1.2.3. Zasady ekonomiczne
1.3. Efekty wprowadzenia kapitalizmu w Niemczech
1.4. Założenia kapitalizmu współczesnych Niemiec

Rozdział 2
Rola niemieckich koncernów w gospodarce RFN
2.1. Korporacje transnarodowe ze szczególnym uwzględnieniem niemieckich KTN
2.2. Siemens jako przykład niemieckiej korporacji transnarodowej
2.2.1. Powstanie firmy Siemens
2.2.2. Okres rozwoju koncernu Siemens w latach 1890-1930
2.2.3. Współczesna działalność koncernu Siemens
2.2.4. Innowacyjność koncernu Siemens
2.2.5. Międzynarodowa konkurencyjność koncernu Siemens
2.3. Niemieckie koncerny w przemyśle samochodowym
2.3.1. Koncern Volkswagen
2.3.2. Koncern Daimler
2.3.3. Koncern BMW
2.4. Podsumowanie

Rozdział 3
Rola małych i średnich przedsiębiorstw w gospodarce Niemiec
3.1. Definicja małych i średnich przedsiębiorstw w Niemczech
3.1.1. Definicja ilościowa
3.1.2. Definicja jakościowa
3.2. Liczba i wielkość niemieckich przedsiębiorstw
3.3. Pozycja małych i średnich przedsiębiorstw w wybranych sektorach niemieckiej gospodarki
3.3.1. Działalność produkcyjna (sektor D)
3.3.2. Budownictwo (sektor F)
3.3.3. Handel (sektor G)
3.3.4. Hotelarstwo i restauracje (sektor H)
3.3.5. Transport i komunikacja (sektor I)
3.3.6. Usługi oraz wolne zawody (sektor J-O)
3.4. Formy małych i średnich przedsiębiorstw w Niemczech
3.5. Sektor małych i średnich przedsiębiorstw jako pracodawca
3.6. Zakładanie i likwidacja przedsiębiorstw w Niemczech
3.7. Internacjonalizacja sektora małych i średnich przedsiębiorstw
3.8. Społeczna odpowiedzialność sektora małych i średnich przedsiębiorstw
3.9. Innowacyjność sektora małych i średnich przedsiębiorstw
3.10. Wspieranie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Niemczech
3.11. Polityka ekonomiczna wspierania sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Niemczech
3.12. Tworzenie długookresowych warunków działalności
3.12.1. Bezpośrednie instrumenty wspierania i promocji sektora małych i średnich przedsiębiorstw
3.12.2. Środki wsparcia finansowego
3.12.3. Działania zwiększające zasoby wiedzy i kwalifikacje
3.13. Polityka ekonomiczna w Niemczech wobec sektora małych i średnich przedsiębiorstwa na szczeblu federalnym
3.14. Wspieranie zakładania nowych przedsiębiorstw
3.15. Wspieranie szkoleń i dokształcania zawodowego
3.16. Udzielanie poręczeń kredytowych
3.17. Programy wspierania inwestycji
3.18. Wspieranie rozwoju zatrudnienia
3.19. Wspieranie prac badawczo-rozwojowych
3.20. Wspieranie umiędzynarodowienia i promocji działalności małych i średnich przedsiębiorstw
3.21. Wspieranie ochrony środowiska naturalnego
3.22. Podsumowanie

Rozdział 4
Migracje w gospodarce Niemiec
4.1. Rys historyczny migracji w Niemczech
4.2. Przesiedlenia
4.3. Migracje Polaków do Niemiec
4.4. Rola imigrantów w gospodarce RFN
4.5. Migracje w Niemczech po rozszerzeniu Unii Europejskiej
4.6. Podsumowanie

Rozdział 5
Niemiecki rynek pracy
5.1. Niemiecki rynek pracy w kontekście europejskim
5.2. Determinanty niemieckiego rynku pracy
5.2.1. Ludność w Niemczech
5.2.2. Edukacja w Niemczech
5.3. Wielkość produktu krajowego a jakość siły roboczej w Niemczech
5.4. Kapitał ludzki a konkurencyjność niemieckiego przemysłu
5.5. Niemiecki rynek pracy a handel zagraniczny
5.6. Problemy zatrudnienia a bezrobocie w Niemczech
5.7. Podsumowanie

Rozdział 6
Rola handlu zagranicznego w gospodarce Niemiec
6.1. Rola Niemiec w światowym eksporcie
6.1.1. Rozwój eksportu Republiki Federalnej Niemiec w latach 1949-1989
6.1.2. Rozwój eksportu zjednoczonych Niemiec w latach 1990-2010
6.2. Tendencje w światowym imporcie towarów
6.3. Państwa o największym dodatnim i ujemnym saldzie w handlu zagranicznym
6.4. Główni partnerzy handlowi RFN
6.5. Struktura niemieckiego handlu zagranicznego
6.6. Podsumowanie

Rozdział 7
Kapitalizm współczesnych Niemiec wobec światowego kryzysu ekonomicznego
7.1. Gospodarka Niemiec przed kryzysem
7.2. Skutki światowego kryzysu ekonomicznego dla gospodarki Niemiec
7.3. Działania antykryzysowe w gospodarce Niemiec
7.3.1. Pakiet zerowy wspomagający koniunkturę
7.3.2. Pierwszy pakiet wspomagający koniunkturę
7.3.3. Drugi pakiet wspomagający koniunkturę
7.4. Ocena skuteczności działań antykryzysowych w Niemczech
7.5. Podsumowanie

Rozdział 8
Stan i perspektywy funkcjonowania kapitalizmu w Niemczech
8.1. Rola państwa w gospodarce Niemiec
8.2. Swoboda zapewnienia konkurencji
8.3. Społeczny aspekt gospodarki współczesnych Niemiec
8.4. Perspektywy koniunktury gospodarczej w Niemczech
8.5. Podsumowanie

Rozdział 9
Model współczesnego kapitalizmu w wybranych państwach
9.1. Ewolucja kapitalizmu w Wielkiej Brytanii
9.2. Szwedzki model kapitalizmu
9.3. Budowa szwedzkiego modelu kapitalizmu
9.4. Wpływ szkoły sztokholmskiej na budowę państwa dobrobytu w Szwecji
9.5. Funkcjonowanie państwa dobrobytu w Szwecji
9.6. Szwedzki system zabezpieczeń społecznych
9.7. Szwedzkie świadczenia socjalne
9.8. Kryzys szwedzkiego modelu kapitalizmu
9.9. Próby reform szwedzkiego modelu kapitalizmu
9.10. Perspektywy szwedzkiego modelu kapitalizmu
9.11. Podsumowanie

Zakończenie

Bibliografia

O Autorze


260 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022