Komunikacja wizualna w reklamie, public relations i w prawie
Wizualny aspekt komunikowania dostrzegalny jest zwłaszcza we współczesnej sytuacji
nadmiaru przekazów medialnych. Skoro przekazy konkurują o naszą uwagę, zawsze łatwiej
będzie zobaczyć, a dopiero potem ewentualnie przeczytać. Dobrze o tym wiedzą autorzy
reklam, specjaliści public relations i redaktorzy popularnych pism. Wszyscy chcą
wywrzeć wpływ na odbiorców, choć kierują się różnymi celami i używają różnych
sposobów.
W drugiej części książki znajdujemy rzeczowe spojrzenie na prawo do osobistego
wizerunku. Teksty dotyczą zarówno prawa polskiego, jak i niemieckiego oraz rosyjskiego.
Daje to możliwość porównań i ma bardzo praktyczne znaczenie: zarówno dla osób
prywatnych, którym może się zdarzyć, że zostaną zaskoczone publicznym eksponowaniem
swojego wizerunku w niekoniecznie korzystnym kontekście, jak i dla redaktorów i
wydawców, którzy powinni liczyć się z koniecznością tłumaczenia się przed sądem
ze swoich decyzji.
Dopełnienie omówionej tu tematyki znajdziemy w tomie Komunikacja wizualna w prasie i w
mediach elektronicznych, również pod redakcją naukową Kazimierza
Wolego-Zmorzyńskiego, Jerzego Snopka i Krzysztofa Gronia. Poruszono w nim kwestie
wykorzystania obrazu w prasie oraz w mediach elektronicznych. Poszczególne artykuły
pokazują, że obraz w dziennikarstwie jest przede wszystkim informacją wizualną i
pojmowany jest w kategoriach rzeczywistości, odmiennie niż w reklamie i public
relations.
Słowo wstępne
REKLAMA I PUBLIC RELATIONS
Małgorzata Lisowska-Magdziarz Portret kandydata
Małgorzata Stępnik Siła obrazu - estetyka reklamy a fenomen popularności
street artu
Magdalena Hodalska Wizerunki Lady Diany i Jana Pawła II - ikony, znaki na
sprzedaż i symulakry
Wojciech Furman Twórca, celebryta, błazen czy prowokator? Wizerunki Adama
Darskiego
Barbara Klimek Wpływ erotycznego aspektu reklamy wizualnej z udziałem kobiet na
jej skuteczność
Ewelina Szczęsna Transgresja jako sposób komunikacji w reklamie wizualnej
Agnieszka Ogonowska Reprezentacje Innego w polskich kampaniach społecznych
(wybrane zagadnienia)
Artur Trudzik Konferencje prasowe partii politycznych - potrzeba rzetelnej
informacji społeczeństwa, czy rywalizacja wizerunkowa?
Anna Ślósarz Franczyzowość internetowych witryn na temat szkolenia
właścicieli i ich psów (Polska, Niemcy, Rosja, Australia)
Aneta Pawłowska Atrakcyjny wizerunek miasta. Wykorzystanie komunikacji wizualnej
w marketingu terytorialnym
Wiktor Marchut Czy firma z korzeniami w PRL-u potrafi kreować swój wizerunek we
współczesnym świecie marketingu?
Rafał Unicki Techniki utrwalania wizerunku w komunikacji wizualnej. Przemysły
pamięci jako podstawa public relations
PRAWO
Jacek Sobczak Prawo do wizerunku oskarżonych i innych osób uczestniczących w
procesie sądowym
Witold Sobczak, Maria Gołda-Sobczak Prawo do wizerunku w świetle poglądów
judykatury
Bogdan Fischer Prawo autorskie a prawa osobiste do wizerunku zamieszczonego
w internecie i wiarygodna informacja o naruszeniu tych praw
Anna Zakrzewska Aspekty prawne wykorzystania fotografii w internecie
Jacek Wojtaś "Recht am eigenen Bild" - prawo do wizerunku w prawie
niemieckim
Ksenia Kakareko Prawo do wizerunku w prawie Federacji Rosyjskiej
Indeks nazwisk
Informacje o autorach
313 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka