Kapitał ludzki w strukturach wirtualno-sieciowych
Nowe role pracowników i menedżerów wiedzy
Prof. nadzw. dr hab. Stanisław WITKOWSKI – Uniwersytet Wrocławski:
Książka pod redakcją Zbigniewa Antczaka to znakomite studium
teoretyczno-empiryczne ukazujące wyzwania, jakie pojawiają się w związku z
dynamicznymi zmianami zachodzącymi we współczesnych organizacjach.
Zmiany te dotyczą nie tylko charakteru pracy, dominacji struktur sieciowo-wirtualnych,
ale również konieczności wielowariantowego opracowywania misji i strategii firm w
oparciu o nowe metodologie prognozowania (foresight). Do ważnych zagadnień podjętych
przez Autorów zaliczam przede wszystkim: zagospodarowanie kapitału ludzkiego w postaci
coraz większej liczby pracowników w wieku senioralnym, rewizję dotychczasowych
poglądów na temat planowania karier pracowników wiedzy, nowe wymagania kompetencyjne
dotyczące pracowników wykonawczych i menedżerów. Autorzy nie tylko krytykują
dominujące obecnie podejścia teoretyczne, przedstawiają także nowe propozycje
rozwiązywania problemów praktycznych na bazie zaprezentowanych własnych badań
empirycznych. Praca zainteresuje zarówno naukowców, jak i adeptów zarządzania,
specjalistów HR oraz psychologów zarządzania. Jest źródłem ważnej refleksji nad
współczesnymi organizacjami oraz stanowi kopalnię pomysłów, które ukierunkowują
dalsze badania.
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1
Demograficzne tło zarządzania kapitałem ludzkim w Polsce
Zbigniew Antczak, Piotr Mężyk
1.1. Zagadnienie starzenia się społeczeństw
1.2. Starsi pracownicy jako grupa wiekowa
1.3. Działania nakierowane na zaspokojenie potrzeb i wykorzystanie potencjału starszych
pracowników możliwe do zastosowania w skali pojedynczej organizacji
1.4. Optymalizowanie wykorzystania potencjału, wiedzy i doświadczenia starszych
pracowników możliwe do zastosowania w skali ogólnospołecznej
Rozdział 2
Kompetencje pracowników oraz zapotrzebowanie na nie w przyszłości (foresight)
Zbigniew Antczak
2.1. Zakresy znaczeniowe kwalifi kacji i kompetencji
2.2. Pojęcia pokrewne kwalifi kacjom i kompetencjom
2.3. Rozumienie pojęć foresight, scenariusze i strategie oraz ich systematyzacja
2.4. Wyniki badań nad kapitałem ludzkim nowoczesnej gospodarki w Polsce
Rozdział 3
Inteligencja emocjonalna zespołu oraz menedżera w strukturach
wirtualno-sieciowych
Zbigniew Antczak, Agnieszka Kołodziejczyk
3.1. Rozumienie inteligencji emocjonalnej
3.2. Pomiar inteligencji emocjonalnej na poziomach grupy i jednostki
3.3. Umiejętności menedżera w strukturach wirtualno-sieciowych (badania sondażowe)
3.4. Menedżerskie umiejętności wirtualnego zarządzania mikro- i małymi
przedsiębiorstwami
3.5. Pomiar umiejętności menedżera zarządzającego zespołem wirtualnym
Rozdział 4
Kapitał ludzki na poziomie operacyjnym przedsiębiorstw
Adam Fiącek
4.1. Charakter i przesłanki doboru obiektów badawczych
4.2. Zastosowane narzędzia badawcze
4.3. Analiza danych badawczych
4.3.1. Przypadek pierwszy – przedsiębiorstwo PA
4.3.2. Przypadek drugi – przedsiębiorstwo PB
4.3.3. Przypadek trzeci – przedsiębiorstwo PC
4.4.4. Przypadek czwarty – przedsiębiorstwo PD
4.4.5. Przypadek piąty – przedsiębiorstwo PE
4.4.6. Przypadek szósty – przedsiębiorstwo PF
4.4.7. Przypadek siódmy – przedsiębiorstwo PG
4.4. Konkluzje
Rozdział 5
Korporacyjni nomadzi w przestrzeni międzyorganizacyjnej (wirtualno-sieciowej)
Piotr Bohdziewicz
5.1. Nowe paradygmaty karier zawodowych opartych na wiedzy
5.2. Wyznaczniki sukcesu i paradygmaty karier polskich informatyków
5.3. Rozwój kompetencji zawodowych polskich informatyków funkcjonujących w przestrzeni
międzyorganizacyjnej (sieciowo-wirtualnej)
5.4. Trajektorie karier zawodowych polskich informatyków, czyli podsumowanie rozważań
Zamiast podsumowania
Bibliografia
O Autorach
240 stron, B5, oprawa miękka